Ik heb in mijn tuin een aantal manden met viooltjes staan en verder staan er nog een stuk of 4 potten met bloemen erin. Ik probeer mijn ZL (14 maanden) ervan te weerhouden om aan de bloemetjes te zitten, maar vooralsnog met wisselend succes. Iedere dag krijgt ie het toch wel voor elkaar om er een paar uit te trekken. Is het opvoedtechnisch gewoon mogelijk om m dit te leren? Of vraag ik eigenlijk te veel van m?
Blijven herhalen dat hij er niet aan mag komen. Dat is het enige wat je kunt doen. Misschien kun je de mandjes met vioolen even een ander plekje geven? Zodat hij er niet bij kan. Wat hier goed werkt, maar mijn zoontje is 17 maanden. Eerst waarschuw ik hem dat het niet mag. Luisterd hij niet, dan zegt ik: wat heeft mama net gezegd? Nee, antwoord meneertje. Waarop ik zeg, dan moet je ook luisteren naar mama! 8 van de 10 keer werkt dit heel goed
Al die kleurtjes, op grijphoogte .. dat vraagt om mee te spelen! Dus ik zou ze hoger zetten of ZL, denk dat 'afleren' nog niet echt gaat werken. Natuurlijk kun je wel zeggen dat het niet mag en hem dan wat anders te spelen aan bieden. Waarsceinlijkis het na een tijdje niet meer interessant!
IK zou ze wegzetten zodat hij er niet bij kan. Is natuurlijk erg verleidelijk die kleurtjes e.d. Anders ben je constant 'politie-agentje' aan het spelen en daar zou ik zelf geen zin in hebben
Hier is mijn meisje stapel gek op bloemen! Ik heb nu geen tuin maar bij mn ouders wel en ze weet dat ze de madeliefjes mag plukken maar de violen in de plantenbak niet, hier ze alleen aan ruiken en ze mag ze water geven. Dan leert ze op een andere mannier toch iets met de bloemetjes te doen en dat gaat heel goed!
Wij hebben ons zoontje (of eerlijk gezegd oma) leren ruiken aan de bloemen. Mijn moeder had hyacinten staan en daar heeft hij aan leren ruiken. Resultaat ; mijn zoon voelt heel zachtjes aan alle bloemen en snuift eraan. Ziet er wel grappig uit zo'n klein ventje die snuift aan de bloemen haha.. Maar goed het echte mooie weer moet nog komen en wie weet wat hij dan gaat doen..