Pestgedrag kleuters

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door bozoe, 25 okt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Mijn jongste dochter gaat sinds de zomervakantie naar school. Voor ons al een hele mijlpaal aangezien ze kampt met darmproblematiek en daardoor niet poepzindelijk is. Ze ging met veel plezier naar school. Echter de laatste twee weken hoor ik steeds vaker van haar oudere zus dat ze haar zusje huilend op het schoolplein ziet zitten. De juf geeft ook aan dat ze soms even verdrietig is omdat ze haar zus of ons mist. Ontzettend sneu omdat ze nog maar net 4 is en het best een grote stap voor haar is.

    De laatste week voor de herfstvakantie kwam ze eigenlijk elke dag met een natte broek thuis. Als ik vroeg hoe dat kwam vertelde ze dat ze niet naar het toilet durfde. Wij dachten dat het met haar darmen te maken had aangezien ze daardoor soms ook geen controle heeft over haar blaas.

    Maar gisteren waren ze nog vrij en kwam na weer heel veel verdriet het hoge woord er uit. De jongens op school duwen haar omver, maken haar uit voor baby en nog erger; kruipen bij haar in de wc en zitten aan haar.

    Ik heb direct de juf gemaild dat ik voor vandaag graag een gesprek wil om te achterhalen hoe het kan dat kleuters van 4/5 zonder toezicht naar een toilet kunnen met meerdere kinderen en waarom dit niet opvalt.

    Ik kreeg een redelijk nonchalante reactie terug en net met het brengen benadrukte ze aan mijn man dat het vast wel meevalt en dat het niet zo vaak gebeurd.

    Mijn dochter verteld dat het gebeurd als ze een broodje gaan eten want dan is de juf op pauze.


    Mijn oudste dochter zit een klaslokaal er naast ook in groep 1/2 en die verteld dat ze inderdaad zonder juf/toezicht in de klas een broodje eten tussen de middag.

    Is dit de normale gang van zaken bij zulke jonge kinderen? Hoe zouden jullie dit aanpakken?

    Ik twijfel al snel aan mijzelf en als een juf dan direct al bagataliseert dan voel ik mij al snel een zeurmoeder.
     
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.328
    113
    Wat sneu zeg. En wat ontzettend slecht dat het direct wordt tegengesproken. Je zeurt echt niet, je ziet dat het slecht gaat met je kind.

    Hier aten ze vorig jaar onder toezicht van overblijfoma’s. Dit jaar volgens mij met juf waarna ze buiten spelen zonder juf, maar met toezicht.

    Het zal wel meevallen. Pfff. Wat een rotantwoord. Het gebeurt vaak genoeg dat je dochter er last van heeft, dus het is gewoon te vaak!
     
    Jo79 en bozoe vinden dit leuk.
  3. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Hier eet groep 8 nog niet eens zonder toezicht, dus nee ik vind dit niet normaal.
    Dat gesprek vandaag nog is een goede beslissing. En ik zou eisen (ja echt eisen) dat er vanaf morgen iemand bij zit. Zo niet dan zou ik stappen ondernemen.
     
    Ysabella, Vero0504, Spectre en 5 anderen vinden dit leuk.
  4. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.006
    25.455
    113
    Wait.. what?
    dus, allereerst, het gebeurd dus wel. Hoe is dat überhaupt mogelijk!? Waarom is er geen toezicht? En waarom is ‘niet zo vaak’ acceptabel voor de juf?

    ik vind dit echt ernstig!
     
    Ysabella, Jackie87, Malbec en 5 anderen vinden dit leuk.
  5. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.588
    10.485
    113
    Ik vind dit ook zeer zorgwekkend, hier zijn er overblijfmoeders. Het valt niet mee om dat rond te krijgen, maar de klassen worden niet alleen gelaten. Kleuters kan je toch onmogelijk alleen in de klas laten? :eek:
    Ook vind ik de reactie van de juf onacceptabel, een kind moet zich veilig voelen op school, dit zorgt niet voor een veilige omgeving. Ik zou ook vandaag het gesprek eisen.
     
    Spectre, Suzie01, tuc en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    #6 bozoe, 25 okt 2022
    Laatst bewerkt: 25 okt 2022
    Ik ben "blij" om te lezen dat mijn reactie dus niet overtrokken is.

    Het zonder toezicht brood eten vind ik inderdaad niet kunnen en daar ga ik vandaag ook vragen over stellen. Desnoods kom ik er zelf wel bijzitten als het een budget of personeelsprobleem is. Vooral het toiletbeleid is wat ik erg vind omdat ze daar nu het meeste last van heeft.

    Mijn oudste dochter heeft de eerste schoolweek een uur op het toilet gezeten voordat juf doorhad dat ze er niet was in de klas. Het arme kind had buikgriep schijnbaar. Toen dachten we nog dat het een eenmalig iets was maar blijkbaar is er dus geen toiletbeleid voor de school.

    Ik vind dat namelijk nu wel een ernstig ding. Tuurlijk zal het allemaal onschuldig bedoeld zijn van de jongens maar mijn jongste dochter voelt zich zo geïntimideerd dat ze dus liever met een natte broek loopt dan naar het toilet gaat. Dat gaat mij echt wel 20 stappen te ver.

    Overigens is hier op het kleuterschoolplein ook niet altijd toezicht. Zodra ze hun brood/fruit op hebben mogen ze naar buiten dus ik zie soms mijn oudste dochter van 5 rondlopen alleen terwijl ik de jongste eerder kom halen bijv.
     
  7. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Dit schoot mij ook in het verkeerde keelgat. Wat mij betreft is 1 keer al te veel. Ze zouden wat extra aandacht aan haar besteden vandaag. En ik dacht alleen maar nee! Je moet aandacht besteden aan je beleid en aan de jongens die het nodig vinden om aan haar te komen en dit pestgedrag vertonen
     
    Ysabella, Spectre, spruitje80 en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.009
    5.150
    113
    Precies, en hier ook altijd toezicht in de pauzes.
     
    tuc vindt dit leuk.
  9. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.006
    25.455
    113
    Nou inderdaad. Je kan vandaag haar handje vasthouden maar wat morgen? En overmorgen? En volgende week?
    Als een kleuter in onveilige situaties verkeerd dan moet dat toch aangepakt worden? Waarom kunnen jongens bij haar in het wc hokje komen? Waarom is dat acceptabel? Waarom wordt haar gevoel van onveiligheid niet serieus genomen? Wat is het doel om haar een dagje in de gaten te houden? Heeft de juf enig kennis over pesters? Die doen vandaag dus niets, maar halen ze in wanneer de juf haar handje weer los laat (want niets aan de hand toch?)

    En waarom eten de kleuters alleen?

    Verbaast me dat er nog zulke blinde leraren bestaan.
     
    Ysabella, Vero0504, Suzie01 en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.009
    5.150
    113
    Kleuters alleen op het plein is hier ook ondenkbaar. Met toezicht hebben ze het hier zo geregeld dat klassen samen eten, dus bv groep 1/2 bij groep 3, dan kan 1 van de juffen op pauze en de andere houdt toezicht. Daarna met buitenspelen ruilen de juffen om. Zo hebben leerkrachten altijd een half uur pauze, en is er altijd toezicht van een leerkracht.
     
    Vero0504, Jo79 en bozoe vinden dit leuk.
  11. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.591
    3.483
    113
    Pardon, wat is dat voor een reactie van die juf zeg? Dat het allemaal wel meevalt en echt niet zo vaak gebeurt. Als de juf zelf bijv. door de conciërge wordt betast op het toilet vindt ze dat ze dat vast niet door de beugel kunnen. Bij niemand hoort dit, ook niet bij kleuters.

    Ik zou in jouw geval dit ook mailen naar de directie en overblijfcoördinator, ik vind dit absoluut onacceptabel en school hoort een veilige omgeving te bieden, dit is niet het geval als zulke dingen steeds gebeuren.
    Sterkte.
     
    Zonnestralen, tuc en evaleana vinden dit leuk.
  12. Well123

    Well123 Lid

    14 jul 2021
    17
    2
    3
    Nou, werkelijk, ik vind dit onacceptabel. “Niet zo vaak”. 1 keer is toch al te veel?

    Kleuters horen altijd toezicht te hebben. Ik vind het een vreemd beleid. Kinderen zijn zo kwetsbaar en kunnen zich alleen ontplooien in een veilige omgeving. Ik zou in gesprek gaan met juf EN directie.
     
  13. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.474
    24.332
    113
    Wat sneu voor je dochter…
    Ik vind het zonder toezicht eten wel heel kwalijk. Zonder toezicht op het toilet is wat mij betreft dan wel weer een stuk logischer. De juf kan tenslotte niet iedere keer mee met elk kind wat moet plassen, en daarbij dus de klas weer zonder toezicht laten. Ze kan zich nou eenmaal niet in tweeën splitsen.

    Wat wel moet, is dat in de gaten wordt gehouden welke kinderen er naar het toilet zijn en hoe lang dit duurt. Als het te lang duurt zal ze toch even poolshoogte moeten nemen. En er moeten afspraken zijn hoeveelkinderen er tegelijk naar het toilet mogen/kunnen.

    En als er ook op de gang werkplekken zijn (denk aan een bouwhoek oid), dan zal de juf die ook in het oog moeten houden en kan ze meteen even een ‘toiletcheck’ doen. Dus even zonder toezicht op gang en toilet is niet zo ondenkbaar als hier wordt geventileerd.

    Maar: in geval van je dochter geeft ze duidelijk aan dat er problemen zijn en dat ze zich onveilig voelt. En het is zeer kwalijk dat dat wordt weggewuifd. Juf zou bv in dit geval de controle op het toilet kunnen ophogen, en met je dochter afspreken dat ze het meldt bij de juf als ze naar het toilet gaat, zodat de juf het extra in de gaten kan houden. En ook de pesters daarbij extra in het oog houden en natuurlijk zonodig direct aanpakken.

    En ik denk dat je juf ook zeker op haar initiële reactie mag aanspreken. ‘Het gebeurt niet zo vaak’ dn ‘het valt wel mee’ geeft voor mij weer dat ze het dus blijkbaar wel weet, want hoe kan ze anders beoordelen wat de frequentie is. En daarbij is één keer natuurlijk te veel én je dochter heeft er last van.
    En het overblijfbeleid zou ik eventueel opnemen met de directie. Maar waarschijnlijk zou ik eerst in gesprek gaan met de juf en vandaaruit verdere stappen ondernemen. Als de juf onbevredigend reageert en niet adequaat gaat handelen, zou ik sowieso de gang naar de directie maken.
    Dus hoe dan ook tijd voor een goed gesprek.
     
    Roanna, Spectre, KleineLai en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113

    Bedankt voor je uitgebreide reactie. Het betreft twee lokalen naast elkaar met een eigen ingang met in het midden twee toiletten, een voor de ene groep en de ander voor de andere groep. Er is dus geen bouwhoek of een andere reden waarom een ander kind tegelijkertijd bij dat toilet moet rondhangen. Het is alleen een hal met kapstok en de deur om het gebouw uit te gaan.

    "Vroeger" werd er bij ons een kaartje omgedraaid en zagen de andere kinderen en ook de juf op die manier dat het toilet bezet was. Dan moest een ander dus wachten.

    Overigens snap ik heel goed dat de eerste gedachte is dat mijn dochter het het beste kan melden als ze naar het toilet gaat, maar ik wil juist voorkomen dat zij anders behandeld moet worden. Het probleem ligt bij de betreffende jongens (die dus de gelegenheid hebben om met meerdere daar naartoe te gaan) in dit geval en ik denk dat daar de aanpak op gericht moet zijn.

    Ik ben erg benieuwd hoe het gesprek vanmiddag zal gaan en hoop dat ze duidelijker kan uitleggen wat het beleid is voor broodje eten, toiletgebruik en toezicht op de klas etc.
     
  15. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.777
    2.677
    113
    Noord-Holland
    Wat een ontzettend vreemde gang van zaken. Als een kleutertje van net 4 niet naar de wc durft en zich niet veilig voelt, is er gewoon iets mis. Net als dat ze zonder toezicht eten.. waarbij ik me afvraag hoe lang ze dan alleen zijn? En zonder toezicht buiten, ook hoe lang? De wc denk ik nog.. doet ze die wel op slot.. niet alle kleuters doen/durven dat in het begin. En een juf die het bagatelliseert... teruggaan dus voor een gesprek, duidelijkheid vragen en zorgen dat er iets aan de veiligheid wordt gedaan.
     
  16. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Het zijn toiletten met de boven en onderkant open, soort western deurtjes. Ze kijken en kruipen er dus gemakkelijk bij in.
    Het eten onder toezicht zou dan een half uur zijn vermoed ik. Maar dat is op basis van wat mijn oudste dochter mij verteld. Ik sta nu bij de school geparkeerd omdat ik haar zo eerder op moet halen en er spelen 5 kleuters buiten zonder juf/begeleider. Ze komen nu dus langzaam een voor een naar buiten omdat hun broodje op is.
     
  17. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.588
    10.485
    113
    Ik vind dit echt heel kwalijk. Wat als ze vallen en pijn hebben, of nog veel erger, als er een onbevoegde het plein betreedt met verkeerde intenties. Ik zou hier vandaag nog met de directeur over willen spreken.
     
  18. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Het heeft 10 minuten geduurd voordat er een stagiaire het schoolplein op kwam lopen. In de tussentijd liepen er al een stuk of 20 kinderen van de groepen 1/2 rond op het plein. Ik vind dat ook erg kwalijk
     
  19. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.474
    24.332
    113
    Duidelijk! Dan is het inderdaad bizar dat er meerdere kinderen tegelijk uit de klas kunnen ‘verdwijnen’.
    Hebben ze hier ook een systeem zodat duidelijk is dat het toilet bezet is? Dat is nl. niet alleen iets van vroeger, maar wordt nog steeds gebruikt in diverse varianten, zoals een ‘plasketting’ oid.
    En natuurlijk moeten vooral de pesters worden aangepakt, maar gezien het onveilige gevoel van je dochter kan het helpen als ze weet dat er daarwerkelijk een duidelijk toeziend oog is. Niet per se om haar anders te behandelen, maar juist om haar te helpen zich weer veilig te voelen.
    Wat dan bv ook kan is een soort codetaal of geheim gebaar ofzo. Waardoor ze een onderonsje heeft met de juf en niet daadwerkelijk hoeft te zeggen dat ze naar de wc gaat, maar de juf dit wel weet.

    En ik snap werkelijk waar niet hoe kleuters én met het eten en daarna ook met het buitenspelen alleen kunnen zijn. Dat betekent dus dat alle leerkrachten eten terwijl de kinderen eten en naar buiten gaan als de kinderen naar buiten gaan, maar bij dat laatste lekker laks zijn en hun tijd nemen ofzo…
    Ik snap niet dat ze dan geen roulatiesysteem hebben, waarbij desnoods klassen worden samengevoegd en zo de ene juf toezicht houdt tijdens het eten en de andere daarna buitenloopt.
    En alle ambulante petsoneelsleden kunnen hier ook zeker een rol spelen. Echt absurd. Ik ben benieuwd hoe je gesprek zal gaan.
     
    Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  20. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.641
    3.012
    113
    Vrouw
    Zonder toezicht eten? Die zijn gek!
    Wat als een kind stikt. Onverantwoord!
    :eek:

    Spelen zonder toezicht? Zelfde!
    Ik had wel even een gesprekje met de directeur van de school willen hebben.

    Hartverscheurend dat je dochter zo gepest wordt en zich zo voelt, dat zou ik echt heel slecht kunnen handelen. :cry:

    Ik kan je hierin helaas geen advies geven, want ik ben z'n moeder die daar zo ontzettend boos van kan worden.
     
    Vero0504 en Suzie01 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina