Dagcurve gedaan voor zw. diabetis, wie nog meer?

Discussion in 'Gezondheid' started by ZonStraal, Feb 16, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ZonStraal

ZonStraal Niet meer actief

Hallo,

Vrijdag heb ik van mijn gyn de opdracht gekregen om thuis een dagcurve te doen. Ik heb een apparaatje meegekregen en moet mezelf 3x prikken.

Ik heb vanochtend nuchter geprikt en toen kreeg ik de waarde 7.1, hierna heb ik ontbeten (2 boterhammen, bord pap) en anderhalf uur later weer geprikt, hier kwam 8.1 uit.
    Nu ga ik over een uur lunchen en dan moet ik rond 13.30 uur weer prikken.

Ik krijg echt de zenuwen van dit apparaat en ben zo bang dat de uitslagen niet goed zijn. Kan iemand mij meer hierover vertellen over bovenstaande waardes, zijn deze normaal of overdreven hoog? En wie heeft hier ervaring mee?

Jullie worden bedankt!

2. Guinevere

Guinevere Fanatiek lid

May 25, 2006
    1,179
    0
    0
    het is wel aan de hoge kant.ik heb toen een dagcurve in het ziekenhuis gehad(bij mijn eertse) en de uitslagen waren:

nuchter:
    4.1

3 uur later(ruim na ontbijt dus)

4.6

weer 3 uur ;later(net geluncht)

4.5

einde van de middag moest ik nog eens

5.2

geloof dat alles onder de 7 goed is en erboven word riskant dus dat betekent dat je dan je voeding aan moet gaan passen.
    als je echt suiker zou hebben is het wel boven de tien geloof ik hoor.

3. ZonStraal

Dank voor je reactie!

Ik vind het absoluut niet erg om mijn voeding aan te passen, dit heb ik veel liever dan dat je moet prikken ofzo. Daar heb ik echt angst voor :(

4. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

Nov 25, 2008
    2,765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Ik moet er nog ff geduld voor hebben.. week24-28 voor een "lunchcurve"

Maar VK wil mij naar ziekenhuis hebben hiervoor.. Ik heb zelf zo'n prikapparaat en ben dus van plan het gewoon thuis te doen.. Ga VK nog wel vragen wat voor haar de meerwarde is van mij naar t ziekenhuis te laten gaan ( wat voor mij naast veel tijd ook 100 km rijden kost)

@ Zonstraal.. Waarschijnlijk doe je t wel.. je handen wassen voor t prikken..
    Ik heb t laatst een keer getest.. met vieze vinger had ik 9.3 en na t wassen 5.2..

5. Kar76

Kar76 VIP lid

Oct 30, 2006
    5,124
    0
    0
    Maastricht!
    Hebben ze je niet verteld wat 'goede' waardes zijn dan? Nu maak je je alleen maar (wellicht onnodig) zorgen.

Ik moet ook nog even wachten, week 26-28 en dan nog een keer bij 36 weken een 'lunchcurve'.

Bij Sverre heb ik ook een curve moeten laten maken, toen waren mijn waardes prima. Geloof na de lunch nog lager dan nuchter.

6. ZonStraal

100km is idd erg ver om zo'n curve te gaan doen :confused:

Ik had vanochtend mijn handen met zeep en lauwwarm water gewassen. En op mijn werk vanochtend had ik alleen beschikking over een alcoholdoekje (die was overigens wel erg droog vond ik).
    Nu ben ik weer thuis dus ik ga straks weer als ik moet mijn handen wassen, bedankt voor je tip!

7. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

Mar 27, 2008
    8,128
    1,682
    113
    Ik heb vanaf week 34 tot week 40 vijf keer per dag geprikt en een streng dieet gevolgd omdat ik zwangerschapsdiabetes had. Je waardes zijn inderdaad wel hoog, nuchter zou je zo rond de 4 moeten zitten en na het eten rond de 7.. Ik ben benieuwd hoe je straks zit!

8. ZonStraal

Hoi Kar,

Ik moet straks de spullen terug naar het ziekenhuis brengen. Dit moet bij de prik lab, ik ga het wel nog eens aan hun vragen maar vrijdag toen ik dit ding ging ophalen hadden ze me ook niet echt bruikbare info gegeven :(

9. ZonStraal

Ik heb net voor de laatste keer gemeten na de lunch en toen kreeg ik een waarde van 6.0.

Ik moet nu de uitslagen naar het ziekenhuis brengen en ga meteen even vragen wat ik nu precies kan verwachten.

10. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

Nov 25, 2008
    2,765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    suc6!

We ( ik spreek even voor allemaal ) horen graag wat ze er van zeiden..

11. ZonStraal

Ben dus net terug van het ziekenhuis, de dame bij wie ik mijn test inleverde wilde niet veel over de waardes zeggen. Ze zei alleen 'ze zijn wat hoog'.

Pff, daar heb ik toch niks aan! Mijn gyn zou me eind deze week opbellen om de waardes te bespreken en uit te leggen. Ik heb een hekel aan wachten.

12. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

Mar 27, 2008
    8,128
    1,682
    113
    Je eerste twee waardes waren dus aan de hoge kant, je derde waarde was keurig.

13. nathalietje

nathalietje Actief lid

Apr 10, 2008
    139
    1
    0
    arbeidster
    brugge
    hey meid,

ik heb vorige week maandag ook zo'n test laten doen in het ziekenhuis! en vanavond moet ik naar
    mijn gynaecologe dus weet ik dan de uitslag!
    ik ben ook wat bang dat ik zwangerschapssdiabetes
    zou hebben :(

groetjes

14. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

ik moet morgen weer een dagcurve prikken. kun je zwangerschapsdiabetes ergens aan voelen? ik voel me niet ziek of zo namelijk en mijn kindje is niet te groot, eerder te klein. ze geven niet gelijk de uitslag aan je he? dus je moet echt wachten op de volgende afspraak met de vk.

15. nathalietje

nathalietje Actief lid

Apr 10, 2008
    139
    1
    0
    arbeidster
    brugge
    ben daarnet dus naar gynaecologe geweest en alles was goed behalve dat men suiker iets te hoog was! ik moest me geen zorgen maken zegt ze? morgen moet ik naar ziekenhuis om nog een suikertest te doen waar
    3uur tussen zit! mijn kindje is goed qua grootte maar is wel voor op zijn gewicht! ze zegt dat de baby nu 1,5kg moet wegen en de baby weegt nu al 2,1kg! donderdag weet ik dan mijn testuitslag!

16. ZonStraal

Nathalie: spannend zeg hou me op de hoogte aub. Ik krijg morgen of overmorgen bericht over mijn uitslag van de gyn. Als het goed is gaat ze me dan ook adviseren wat ik moet doen, erg spannend dat wachten zeg

17. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Als je niet zwanger bent, is nuchter een waarde van 4 netjes. Als je zwanger bent, mag die nuchtere waarde 5,5 zijn!
    Bij niet-nuchter mag de waarde ook hoger zijn dan normaal, mijn vk zegt zelfs 7,8!

18. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

Mar 27, 2008
    8,128
    1,682
    113
    Oh nou mijn internist zei dat het nuchter ongeveer 4 moest zijn.. Misschien verschilt het per ziekenhuis ofzo?

19. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Nou, dat zou toch niet mogen! :(
    Vind het wel vreemd dat er zoveel verschillende opvattingen over bestaan over die waardes!
    Niet zwanger weet ik dat de waarde nuchter niet hoger dan 6 mag zijn en niet-nuchter niet hoger dan 11.
    Maar dat is type 2 en daarvoor geldt een andere norm dan bij zw.suiker?
    Zelfs op de site van het diabetesfonds staan de waardes bij zwangerschapssuiker niet!

20. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

ik heb gister een dagcurve geprikt weer, ik krijg de uitslagen niet gelijk, die worden naar een lab gestuurd en de vk krijgt de uitslagen, moet ik helaas nog een week wachten op zekerheid.

Share This Page