hoi hoi ik zit me net af te vragen of het mogelijk is om mijn kindje straks borstvoeding te geven maar dan gewoon in een flesje dat ik het dus afkolf voor de hele dag en dan iedere keer het uit de fles laat drinken zo kan ik zien wat ze binnenkrijgt en ik zit niet een hele tijd met een kind aan de borst af en toe wel gewoon borstvoeding geven maar voornamelijk een beetje ale bei maar kan dit?
Ja dat kan! Zo doen veel moeders het ook als de kleintjes te vroeg geboren zijn en nog niet aan de borst kunnen. Dus het is zeker wel mogelijk.... vraag me alleen af of het niet erg veel moeite is? (maar das natuurlijk persoonlijk )
ja hoor je kunt wel elke keer gaan afkolfen... alleen bem je dan waarschijnlijk de hele dag bezig met kolven en voeden. want het kolven gaat niet zo snel en de kleine drinkt ook niet zo snel. maar waarom een flesje? als jij je baby elke keer weegt voor en na de voeding kun je ook bekijken of hij/zij genoeg binnen krijgt. en als het nog elke keer hongerig is heb je misschien toch niet genoeg voeding in je melk en daar kom je snel genoeg achter als je eenmaal moeder bent!
Zoals al gezegd wordt: het kan zeker. Maar je hebt wel dubbel zoveel werk. Bovendien zijn er andere manieren om te kijken of je kindje genoeg binnenkrijgt: Borstvoeding: Hoe weet ik of mijn baby genoeg krijgt? Tijdens de eerste dagen moeten zowel de moeder als de baby nog 'leren' hoe borstvoeding werkt. De moeder leert hoe ze haar baby goed aanlegt, de baby leert hoe hij goed de borst in het mondje neemt. Sommige borstvoedingsparen hebben het snel door, bij andere duurt het wat langer. In normale omstandigheden heeft de baby genoeg reserves om de eerste paar dagen door te komen en is bijvoeding niet nodig. Colostrum, de voeding die gedurende de eerste dagen door de borsten gemaakt wordt, is voldoende. Na een aantal dagen gaan de borsten meer melk produceren. Dit wordt veroorzaakt door de hormoonomslag in de dagen na de bevalling. Door veel aan te leggen wordt de melkproductie gestimuleerd. Melkproductie is - naast een hormonale kwestie - vooral een kwestie van vraag en aanbod. Door veel aan te leggen, worden de borsten vaak geleegd, en als de borsten 'leeg' zijn, wordt er een seintje naar de hersenen gegeven dat er weer melk geproduceerd moet worden. Bedenk echter wel dat je borsten nooit helemaal leeg zijn. De melkproductie gaat immers altijd door, ook tijdens een voeding! Hoe weet je nu dat een baby genoeg krijgt? Je kunt naar de volgende dingen kijken: de baby drinkt minimaal 7 à 8 keer per etmaal; je hoort en/of ziet de baby ritmisch slikken of klokken tijdens het drinken; je laat de baby rustig de borst leegdrinken, zolang als hij/zij wil en daarna naar wens nog de tweede borst; je borst(en) voelen na het voeden soepeler aan dan voor de voeding; de baby heeft minimaal 4 zware wegwerpluiers per dag, of minimaal 6 kletsnatte katoenen luiers; de eerste maanden komt de baby tussen de 90 en 200 gram per week aan; de baby is alert en tevreden; tijdens de eerste weken moet een baby iedere dag een paar keer ontlasting hebben. Na verloop van tijd is dit niet meer nodig. Sommige borstgevoede baby's gaan zo efficiënt met hun voeding om dat ze eens in de twee weken ontlasting hebben. Wat als je baby niet genoeg krijgt? De belangrijkste manier om de melkproductie op te voeren is hem of haar vaker aan te leggen. Door vaak de borsten te legen, worden de melkklieren gestimuleerd om meer melk te produceren. Als je denkt dat je baby niet genoeg krijgt kun je er een paar dagen voor uittrekken: rustig aan doen, goed eten en drinken en vaak aanleggen tijdens deze dagen. © vereniging Borstvoeding Natuurlijk
Omdat Quinn 4 weken te vroeg was en ik nou niet echt de beste tepels heb, was het moeilijk voor hem om aan de borst te drinken. Daarom ben ik electrisch gaan kolven ( dubbele kolf). Vanaf het begin kwam hij om de 4 uur en nu zit ik op ca 5 voedingen per dag. Als je electrisch kolft valt het nog mee in tijd, maar ik had het liever anders gezien. Ik geef hem eerst een flesje en daarna kolf ik een kwartiertje. Dit doe ik ook s 'nachts. Maar dan geeft mijn man hem het flesje. Nu hij wat ouder is drinkt hij via een tepelhoedje ook aan de borst. Meestal 1 of 2 keer per dag. Daar ben ik al heel blij mee want altijd alle kolfspullen bij je in de buurt hebben is niet altijd even handig. Mijn advies is het eerst via de borst te proberen. Gaat dat niet kan je altijd nog gaan kolven. Want het kost ook mij veel energie op deze manier te voeden. Succes