Goedemorgen! Ik vroeg me af of iemand hier weet of Hatha Yoga slecht is voor je lichaam zodra je zwanger bent..? We doen vaak spierversterkende oefeningen, veel buikspieroefeningen ook, en ik weet eigenlijk niet vanaf wanneer dit slecht is voor je lichaam. Ik had volgens mij vrij snel in de vorige zwangerschap niet zo'n zin in deze dingen omdat alles aan het veranderen was en gevoelig was, en buikspieroefeningen kon ik al vrij snel niet aan denken, maar herinner me niet meer wanneer precies. Ik denk pas met 14 weken of zo maar weet het niet zeker. Ik wil ook nog niet de lerares op de hoogte brengen en zeggen dat ik wat oefeningen liever niet doe omdat ik zwanger ben. Of misschien moet ik gewoon playbacken op de momenten dat het zwaar wordt, als iemand kijkt gauw een been in de lucht steken
Je kunt voorlopig, zolang het goed voelt, gewoon prima alle houdingen en posities meedoen hoor. Zeker als je al langer aan hatha yoga doet. Op het moment dat het niet meer prettig voelt kun je altijd nog je bewegingen aanpassen of stoppen. No problem dus!
Dan geldt nog, doe wat goed voelt, luister naar je lichaam... Sporten zoals Hatha yoga kunnen, lijkt mij, vrij weinig kwaad... Pas als je buik gaat groeien zijn buikspieroefeningen ook echt af te raden, omdat je buikspieren naar de zijkant zakken zeg maar... Je kunt voor de zekerheid met je VK overleggen, maar ik echt dat het geen kwaad kan, zolang je goed naar je lijf blijft luisteren. Enne... Van harte gefeliciteerd!!!
gewoon doen zolang het fijn is. Als het niet gaat merk je dat vanzelf - niet doordat je pijn krijgt, maar doordat je denkt: meh, dit misschien maar effe niet doen. En lang niet alles wat niet gaat staat in de boekjes of hier beschreven. Zelf heb ik bijvoorbeeld van mezelf al losse banden in knieën, enkels en rug, en ik had al bij 4 weken het gevoel dat m'n knieën nog losser zaten dan normaal. Dan ga je uit jezelf wel voorzichtiger doen op dat gebied, wat minder draaibewegingen bij het sporten, wat minder kracht zetten... Andere dingen gaan daarentegen weer heel goed, hele einden lopen, stukken fietsen - terwijl andere vrouwen daar niet aan moeten denken. 't Is dus heel persoonlijk, maar alleen met high intensity en contactsporten moet je echt uitkijken.
Ik doe ook aan hatha-yoga en heb het gevraagd. Zij vertelde dat de meningen verdeeld zijn over omkeerhoudingen, de een vindt dat het wel kan, en de ander niet. Verder zijn oefeningen waarbij je je buik bekneld niet zo slim . (wij doen er daar maar 1 van, lastig uitleggen, maar een poging: je zit op de grond met je benen recht naar voren en doet je rechterbeen over je linkerbeen met je rechtervoet op de grond, vervolgens buig je met je bovenlichaam naar rechts. Herkenbaar? ).