uit eten

Discussion in 'Zwangerschap' started by marievs, Nov 25, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. marievs

marievs Fanatiek lid

Sep 16, 2013
    2,122
    294
    83
    Hallo,

Vanavond ga ik uit eten en er is een voorstel keuze menu! Nu weten mijn collega's niet dat ik zwanger ben. Als voorgerecht is de keuze reuze ehum..
    Carpaccio
    Pompoensoep
    Herfstsalade met coppa di parma, paddenstoelen en gesmolten brie!

Die 1e en die laatste mag ik sowieso niet! Maar die middelste, zou die wel mogen? Heb wel ergens gelezen dat daar vit a inzit!

Bedankt alvast!

Gr marievs

2. daphnev85

daphnev85 Niet meer actief

En waarom zou pompoensoep niet mogen?

3. wwrr

wwrr Fanatiek lid

May 14, 2013
    1,280
    448
    83
    Pompoensoep mag wel hoor, beetje vitamine A is sowieso niet erg, je mag ook wortel eten toch? Volgens mij geldt dat alleen voor leverproducten e.d.

Van het voedingscentrum:
    "Te veel vitamine A kan schade aan het ongeboren kind veroorzaken. Zwangere vrouwen mogen daarom niet meer dan 3000 microgram vitamine A per dag binnenkrijgen. Het gaat om vitamine A uit dierlijke producten en supplementen. Omdat in lever veel vitamine A zit, is het beter dit tijdens de zwangerschap niet te eten."

Kan dus prima!

4. Silinde

Silinde Fanatiek lid

Dec 8, 2011
    1,385
    29
    48
    NULL
    Bij mijn mannen
    Vit. A op zich is geen probleem (en zit vast in veel meer dingen dan pompoen), enkel als je té veel vit. A gaat eten kan het schadelijk zijn (als je dus enkel leverpaté op je boterhammen eet bijv., dan is het niet goed, maar een keertje paté kan geen kwaad). Het enige waar ik op let wegens zw.schap op zich, is rauw vlees (de carpaccio uit jouw lijstje dus), kaas en rauwkost (hoewel ik rauwkost soms riskeer in de bedrijfskantine ook als er weinig alternatief is).
    Ik heb daarnaast zw.db. maar da's een ander verhaal. :)

P.S.: In de meeste groenten zit trouwens geen vit. A maar een voorloper ervan die door je lichaam omgezet wordt in vit. A (beta-carroteen in wortels bijv.), en dat zou dan weer geen kwaad kunnen.

5. Mrs Blossom

Mrs Blossom Bekend lid

Jun 12, 2013
    974
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou sowieso voor de soep gaan, omdat alles dan lekker flink gekookt is. Dat beetje bèta-caroteen is niks mis mee. Vit A heb je nodig, ook nu, alleen niet overdreven veel.

6. JolienS

JolienS Actief lid

Aug 30, 2013
    318
    0
    0
    En waarom mag rauwkost niet mogen?

En naar mijn weten is er in NL haast geen brie van rauwe melk meer te krijgen. De meeste brie's zijn gemaakt van gepasteuriseerde melk.

7. Searwen

Searwen Actief lid

Mar 22, 2013
    311
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gesmolten brie mag sowieso, dat is verhit geweest. Geen idee of parmaham rauw is of niet. (lijkt me niet, is toch van varkensvlees?) Pompoensoep is ook geen enkel probleem.

8. sasjuh

sasjuh Fanatiek lid

Jun 8, 2010
    2,558
    1
    0
    operator
    In mijn vel

Parmaham is gedroogd rauw varkensvlees, wat betreft de brie, geen probleem en de pompoensoep kan prima, jet eet er geen ketel van leeg toch? ;)

9. Siertje2981

Siertje2981 Fanatiek lid

Apr 8, 2013
    3,456
    3
    0
    Werkzaam in een kledingwinkel als assistentbedrijf
    Leidschendam
    Parmaham is wel degelijk rauw!!!

Brie is idd niet ongepasturiseerd te verkrijgen in Nederland dus die kan je wel eten. Maar ik zou ook lekker voor de soep gaan.

Veel plezier en alvast eet smakelijk :)

10. gekko

gekko VIP lid

Oct 11, 2010
    10,962
    0
    0
    NULL
    NULL
    vit A mag gewoon, mits het plantaardige basis is... tenminste volgens mijn verloskundige..Meende ook dat plantaardige vit A minder goed door je lichaam wordt opgenomen.. (maar nu kan ik helemaal uit mijn nek kletsen.)

11. Tweekids

Tweekids VIP lid

Aug 26, 2012
    13,148
    330
    83
    Female
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    vitamine a mag wel maar met mate! Hierdoor vergeten zwangere vrouwen vaak dat Vitamine A wel nodig is!

12. liefenklein

liefenklein Niet meer actief

Als de parma ham gepekeld is mag je deze volgens mij gewoon eten.

13. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

In plantaardige producten met veel vit A gaat het om de voorloper ervan Beta-caroteen (zit bijv ook veel in wortelen). Je lichaam maakt hier zelf vit A van indien daar behoefte aan is. En als je al voldoende hebt dan wordt het gewoon weer uitgeplast.

Niks aan het handje dus met pompoensoep.

Trouwens, af en toe een boterhammetje met pate mag ook wel hoor. Alleen niet elke dag of veel boterhammen op een dag.

14. Lisa2

Lisa2 Fanatiek lid

Apr 21, 2013
    3,540
    1,551
    113
    Parmaham mag je wel eten, ook al is het rauwe ham, want dat is op een bepaalde manier bewerkt. En brie mag ook.

15. Lavalamp

Lavalamp Bekend lid

Feb 9, 2013
    999
    1
    0
    Rauwkost niet nemen is wel redelijk verstandig hoor.
    De rauwkost is vaak niet gewassen of komt uit een zak. Deze zak met rauwkost kan makkelijk bacteriën bevatten die niet zo slim zijn voor een zwangere vrouw.
    Als je het nu wel per ongeluk hebt gegeten, zal er wel niet meteen man over boord zijn, maar uit voorzorg kun je het beter dus zelf hebben gewassen en niet nemen in een restaurant.

Dan over de vitamine A die in pompoensoep zou zitten. Daar moet je je vooral GEEN ZORGEN over maken. In pompoensoep zit veel beta-caroteen, een stof die je lichaam kan omzetten in vitamine A. Dit doet je lichaam alleen als er behoefte naar is. Je lichaam controleert het dus wel voor je. Veel dierlijke vitamine A eten (zoals in lever) is echter geen goed idee!!!

16. Babbona

Babbona Actief lid

Mar 20, 2013
    488
    0
    16
    Nou dat ik dit onderwerp voorbij zie komen, ik ben gek van wild. Zaterdag gaan we uit eten in een restaurant waarvan ze veel wild hebben, welk wild vlees kan je eten? Ik vind het zo zonde om vlees door te laten bakken, bij wild is iets rood juist lekker :(

Verder staat daar ook pompoensoep op het menu, ga ik lekker pakken hoor!

17. sasjuh

sasjuh Fanatiek lid

Jun 8, 2010
    2,558
    1
    0
    operator
    In mijn vel
    Ze raden toch aan om vlees door te bakken, daarom eet ik geen biefstuk nu.
    Bah moet er niet aan denken om op een lap leer te moeten kauwen.
    En het is gewoon zonde van biefstuk en eventueel wild om het door te bakken.

18. Tuttie85

Tuttie85 Actief lid

Oct 11, 2012
    141
    0
    0
    NULL
    NULL
    Is het niet mogelijk om bij het restaurant aan te geven dat je zwanger bent? De meeste restaurants houden dan rekening met je. Ik heb dit zelf een keet gehad. De gerechten op de kaart mocht ik niet hebben. De kok heeft toen voor mij een apart gerecht gemaakt die ik wel mocht hebben.

En over de parmaham: deze mag je NIET eten. Ik heb speciaal navraag gedaan bij m'n verloskundige en zij heeft het toen nagezocht en mij verteld dat ik het niet mag eten. Het is door het zouten wel een soort van geconserveerd maar niet zodanig dat je geen risico meer loopt.

Brie mag je idd alleen eten als het gepasteuriseerd is, dit zou je kunnen navragen.

De pompoensoep mag je volgens mij gewoon hebben.

Als je blijft twijfelen gewoon ff je Vk bellen. Zij kan dan aangeven wat je het beste kan doen.

Veel plezier met het etentje!

19. Tuttie85

Tuttie85 Actief lid

Oct 11, 2012
    141
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hihi! Had er overheen gelezen dat je gisteravond uit eten ging. Hopelijk heb je wat aan de antwoorden gehad en heb je lekker kunnen eten. :)

20. ER14

ER14 Fanatiek lid

Apr 17, 2013
    3,127
    2
    0

Vlees is vlees, dat wordt gebakken. Je zou kunnen aangeven dat je het medium wilt hebben, dus nog een klein beetje rosé.
    Ik weet dat wordt gezegd dat je geen rauw/rood vlees mag maar een enkele keer een stukje dat verder goed verhit is kan echt geen kwaad. Ook volgens mij vk.
    Mijn vriend is chef en zou mij nooit iets laten eten wat echt kwaad kan. Tartaar en filet americain zijn echt uit den boze bijvoorbeeld.

Ps. Ik zou voor hert gaan! :D

Share This Page