Mijn vader heeft een houtkachel. Ik heb me er vroeger regelmatig aanverbrand als klein kind. Daarna hekje gemaskt en er omheen gezet. Neefje heeft zich lelijk verbrand toen hij 1 jaar was. Zie je nu nog op zijn arm. Kon net lopen en verloor net op het foute moment zijn evenwicht. Verder nooit iemand aan verbrand. En dat ding staat er al 30 jaar.
Hier ook een houtkachel onze dochter komt er nooit bij in de buurt aangezien hij zoveel warmte afgeeft dat ze zelf al zegt heet Qua kosten hout kost het ons niets want mijn man werkt in de hout business(klinkt heel wat) dus dat is voor ons gratis
Wij hebben express gekozen voor een huis met open haard. Het geeft niet alleen warmte maar ook gezelligheid en sfeer. Wij zijn eerst verliefd geworden op de open haard en daarna pas op het huis Wat betreft de kinderen. Die zitten er naast/voor en staren zo een uur in de open haard. Voor de veiligheid zou ik wel een spatscherm/gordijn kopen en je goed laten informeren over welk soort hout het beste is voor in de open haard. Wij laten ook elk jaar het rookkanaal vegen. Zo ben je beter verzekerd mocht er een keer brand uit breken. Dan kan je namelijk aantonen dat hij elk jaar is geveegd.
ons huis wordt verwarmd met 2 gaskachels; 1 in de woonkamer en 1 in de keuken. Die in de woonkamer is wel heet, maar ik kan er in principe mijn hand 2 sec opleggen zonder te verbranden, die in de keuken is een gietijzeren die echt heel heet wordt. Mijn kinderen hebben zich er nooit aan verbrand, maar wij hebben ze van heel kleins af aan steeds gewaarschuwd. toen ze kropen kwamen ze niet in de keuken. Maar toen het vriendinnetje van mijn dochter voor de allereerste keer hier kwam, gewend aan cv, legde zij haar hand op de kachel in de keuken..... daar heeft ze echt wel een dag last van gehad. Voelde me enorm schuldig. Maar zij is ook echt de enige die zich hier verbrand heeft aan de kachels.
Wij hebben een ingebouwde gaskachel. Vanaf het moment dat ze interesse toonden de handjes er een keer opgelegd en uitgelegd dat dat heet was. Ze hebben er alle drie verder nooit aangezeten.
Wij hebben een scherm voor onze allesbrander. Alleen omdat hij met spelen oid kan vallen en er per ongeluk tegenaan kan komen.
Wij kochten ons huis met een open haard er al in. Onze zoon was die winter 7 maanden oud. We hebben een vonkenscherm gekocht en hem geleerd dat hij daar niet aan mag zitten. Maar los daarvan gaat de haard alleen aan als hij en inmiddels ook zijn broertje op bed liggen. Ik neem het risico niet maar geniet 's avonds wel van het haardvuur.