Het slaapdrama gaat verder..

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Lilou17, 2 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lilou17

    Lilou17 Actief lid

    15 feb 2018
    453
    337
    63
    Vrouw
    Wij hebben een probleem met het slapen van onze dochter. Ze is 3 maanden en slaapt overdag altijd beneden. Eigenlijk altijd bij mij nadat ik veel heb moeten wiegen. Wij willen graag met haar gaan oefenen om boven te slapen na haar fles en even spelen. Maar hiervoor moeten we een week vinden zonder afspraken en dit is moeilijk! We hebben altijd wel wat of er komt wat tussen.

    Nu merk ik de laatste dagen dat mijn dochter steeds meer ontevreden is als ik haar in slaap wieg. Veel huilen en ook echt krijsen voordat ze in slaap valt. Op schoot wordt ze elke keer huilend wakker na zo'n half uurtje slapen. Dan ga ik weer wiegen en valt ze weer huilend in slaap. Kan het zijn dat ze er zelf aan toe is om meer boven te liggen en zelf in slaap te vallen? Het lijkt me zo jong om dit zelf al te willen. 's Nachts slaap ze nu gelukkig wel heel goed. Vaak van 23.00 uur tot 07.00 of 08.00 uur. Hier ben ik al super blij mee en gebeurde ook van de ene op de andere dag. Ik wist niet wat me overkwam :roflmao:

    En wat betreft het zelf slapen in bed. Mijn man en ik willen hier graag mee beginnen te oefenen maar vinden gewoon geen goed moment. Kan ik hier ook op een andere en bekende plek voor haar mee doorgaan? Ik moet dit weekend naar mijn ouders en ik wil toch graag weten of ze zelf wil gaan slapen. Maar dat word dan in een campingbedje bij opa en oma thuis.

    En nog even heel wat anders. Onze dochter heeft medicijnen gekregen tegen reflux. Deze helpen niet genoeg voor haar en ik kreeg de keuze om zwaardere medicijnen te proberen of ik kon een andere speen proberen en wat indikken met johannesbroodpitmeel zodat het niet zo makkelijk terug komt. Ik wil dan liever de jbpm proberen maar ik vind dit ook wat eng. Ik ben bang dat ze last krijgt van haar darmen. Ze krijgt ook al forte voeding van nitrilon. Kan ik hier gewoon jbpm bij doen? Ik ben zo bang dat ze dan te vol raakt en niet genoeg voedingsstoffen binnen krijgt. Ze groeit gelukkig wel goed tot nu toe.

    Wauw wat veel vragen weer.. Hopelijk is er iemand die ons een beetje kan helpen! :)
     
  2. Mississippi

    Mississippi VIP lid

    10 feb 2012
    10.511
    4.634
    113
    Heb je haar al weleens geprobeerd wakker op bed te leggen boven? Hoe reageert ze dan?
     
  3. Lilou17

    Lilou17 Actief lid

    15 feb 2018
    453
    337
    63
    Vrouw
    Ja dat heb ik geprobeerd. Ze ligt dan te mopperen maar niet echt huilen. Dit heeft ze een kwartier volgehouden en toen ben ik eens naar boven gegaan om haar te laten weten dat ik er ben en dat ze niet alleen is. Dat had ik dus nooit moeten doen want toen zette ze het op een krijsen. Ik heb haar toen in bed proberen te troosten. De eerste keer lukte dit maar zodra ik weer weg ging begon ze weer te krijsen. Tot ik haar mee nam naar beneden. Toen lachte ze weer en was ze vrolijk. Waarschijnlijk oververmoeid want dan krijg ik haar nooit meer in slaap tot de volgende fles.
     
  4. Mississippi

    Mississippi VIP lid

    10 feb 2012
    10.511
    4.634
    113
    Onze jongste had dit ook, ik heb toen de tips opgevolgd uit het boek baby in een droomritme, wakker op bed (in de puck-a-baby) speentje in en dan weglopen. Als ze ging huilen (echt huilen dus niet alleen beetje mopperen/jengelen) dan ging ik erheen, speentje teruggeven, aai over de bol. Raakte ze verder overstuur, dan haalde ik dr uit bed, en dan naast het bedje even knuffelen tot ze weer rustig was en dan legde ik haar weer in bed, ik bleef er dan eventjes bij staan, en dan weer naar beneden. Als ze weer ging huilen herhaalde ik dat. Soms wel 10x maar uiteindelijk viel ze wel in slaap. Na enkele dagen ging het super goed. Valt ze ‘s avonds wel gewoon in haar bedje in slaap? Of tijdens/na de fles bij jou?

    Reflux had ze trouwens niet, maar mijn oudste wel. We zorgden ervoor dat het bedje omhoog stond, na de voeding minstens een half uur rechtop ed. Je kunt ff zoeken hier op ZP naar de leefregels bij reflux. Welke medicijnen krijgt ze nu? Het duurt meestal een week of twee voor het gaat werken, weet niet hoe lang ze de medicijnen nu krijgt?
     
  5. Lilou17

    Lilou17 Actief lid

    15 feb 2018
    453
    337
    63
    Vrouw
    Dat boek heb ik ook gekocht alleen geen tijd gehad om hem uit te lezen. Vanavond ga ik er weer even voor zitten. Mijn man had examens dus het leren ging even voor. Oké, dus als ze alleen hengelt gewoon laten gaan? Het voelt zo verkeerd om niet te reageren.
    Wij willen ook met deze methode beginnen maar we kunnen dus geen week vinden zonder medische afspraken of verjaardagen of noem maar op. Daarom vraag ik me ook af of ik dit ook gewoon bij mijn moeder vol kan houden?

    Ze valt tijdens de fles in slaap en dan leggen we haar slapend weg. Wel met een warme kruik want anders schrikt ze wakker van het koude matrasje. En dan begint het wiegen weer opnieuw.

    Ik ben het wiegen zo zat! Ze is al meer dan 6 kilo en ik voel het aan mijn rug, heupen en benen dat het te zwaar wordt nu.
     
  6. Mississippi

    Mississippi VIP lid

    10 feb 2012
    10.511
    4.634
    113
    Zo herkenbaar! Ik was het ook zo zat! Maar bij ons duurde het echt een dag of 3 toen ging het al stukken beter. Je zou ook kunnen beginnen met in de wandelwagen voor overdag. Dat kun je natuurlijk ook doen als je ergens anders bent.
     
  7. Lilou17

    Lilou17 Actief lid

    15 feb 2018
    453
    337
    63
    Vrouw
    Ja dat kan ik ook nog eens proberen. Dank je wel voor de tip! Dat ik daar niet aan heb gedacht :roflmao:
     
    Mississippi vindt dit leuk.
  8. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Jengelen kan geen kwaad...als ze huilt zou ik pas bij haar gaan kijken
    Sommige kindjes hebben gewoon zeker soms 30 minuten nodig om zelf in slaap te kunnen komen, zeker als ze zo klein zijn.
    Lukt het niet, dan gewoon weer eruit halen en de dag erna weer proberen.

    Ze is niet te klein trouwens om zelf in bedje te liggen of daar aantoe te zijn.
    Bij mijn zoontje merkten we ook dat hij vee beter sliep in zijn bedje en later wilde hij ook gewoon niet meer bij mij slapen, maar gewoon naar bed als hij moe was.
    Hij sliep rond de 8 weken in zijn bedje overdag...hij viel daar in slaap, sliep even en werd weer wakker om weer bij mij in slaap te vallen.
    Tot hij tussendoor niet meer wakker werd en dus een heel slaapje in zijn bedje deed.
     
  9. Lilou17

    Lilou17 Actief lid

    15 feb 2018
    453
    337
    63
    Vrouw
    Ja bij huilen ga ik direct! Ik ben er erg op tegen om een baby te laten huilen. Wauw! 30 minuten is best lang. Dat wist ik niet. Ja ik wil me er niet aan vast bijten dat het moet. Lijkt me veel te veel stress geven voor ons allemaal.

    Oké dan ligt dat vast aan mij. Ik vind haar nog zo klein! Maar ik denk wel dat ze het nodig heeft om boven te slapen. We gaan het gewoon proberen en kijken of het lukt.
     
  10. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    In ieder geval niks forceren. Gewoon rustig blijven en als ze het niks vindt merk je het snel genoeg.
    Ik bedoelde overigens niet 30 minuten lang jengelen hoor.
    Mijn zoontje speelt en kletst bijv nog even 30 minuutjes in bed soms en gaat dan pas slapen en toen hij nog kleiner was lag hij wat om zich heen te kijken voor hij in slaap viel.

    Je hoort wel aan het soort jengelen of je naar haar toe moet.
    Is het echt een beetje mopperen dan zou ik het laten gaan, is ze echt aan het jengelen omdat ze even niet snapt hoe en wat dan zou ik haar een aai over haar bolletje geven. Het is ook niet erg dat ze het bog niet begrijpt of kan...
     
  11. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Ik denk dat je iets meer je gevoel moet volgen ipv regels of schema’s te willen volgen.
    Ze is idd nog jong om alleen te liggen. Sommige kindjes kunnen dat prima, anderen hebben mama nog wat langer nodig. Er wordt aangeraden om 6 maand lang rooming in te doen, dat geldt natuurlijk niet alleen voor de nacht, dus overdag beneden een fijn slaapplekje creëren is ook prima. Dit kan de kinderwagen zijn, is lekker makkelijk te wiegen en kan ook bij anderen.

    Ik heb een dochter van 12 weken, ze kan ondertussen zelf met haar duimpje in slaap vallen, maar het lukt haar niet altijd. Ik laat haar niet te lang klooien, als het niet lukt pak ik de draagdoek en slaapt ze binnen 5 minuten. Als ik haar te lang laat liggen klooien slaapt ze helemaal niet meer.
    Volgende slaapje weer een kans.
     
  12. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    Bij mijn dochter hielp het om haar juist wakker weg te leggen. Dan sliep ze langer door. Als ik haar slapend vanuit mijn armen weg legde werd ze binnen een kwartier huilend wakker. Ik vermoed omdat ze dan toch ineens in een andere omgeving was dan waar ze in slaap viel (veilig bij mama).
    Je probleem met het juiste moment vinden om hier mee te beginnen snap ik. Ik ben een voorstander van ritme en regelmaat bij baby's. Is het geen optie dat een van jullie naar de verjaardagen gaat zodat de andet thuis met de baby het slaapritme kan oefenen. Als dit eenmaal goed gaat kun je daarna altijd weer proberen of ze ergens anders ook gaat slapen in het campingbedje.
     
  13. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.260
    3.497
    113
    Gewoon proberen, eerder weet je het ook niet.
    Hier 2 heel verschillende kinderen en bij beiden heel verschillend aangepakt, maar uiteindelijk sliepen ze allebei redelijk vlot volledig in hun eigen bedje. Dochter rond de 10 weken ongeveer en zoontje met een maand of 4.
    Voor die tijd sliepen ze natuurlijk ook geregeld in hun eigen bedje, maar lukte het lang niet altijd.
    Hoe het bij onze zoon ging weet ik niet precies meer, hij had/ heeft een vrij pittig karakter dus ging ook vrij vlot over op huilen/krijsen.
    Onze dochter is wat makkelijker, heeft wat meer geduld en die kon op die leeftijd ook gerust een half uur wakker in d'r bedje liggen, de ene keer ging ze slapen, de andere keer was het toch uiteindelijk huilen geblazen.
    Ik hield wel een duidelijke wakker tijd aan, dus 1,5 uur ongeveer op die leeftijd, daarna legde ik d'r in bed. Tot 4 maanden heeft ze op d'r buik geslapen, toen vond ze dat niet prettig meer en sindsdien slaapt ze op d'r rug. Ik probeer eigenlijk het in slaap voeden ook altijd te vermijden en houd zoveel mogelijk de volgorde aan van wakker, verschonen, voeden, spelen en dan bij vermoeidheid of dus na max. 1,5 uur weer naar bed toe.
    Zowel onze zoon als onze dochter gaven/geven vermoeidheidssignalen niet zo duidelijk af, dus ik vond de wakkertijd een prettige richtlijn. Als ik merkte dat het wat langer duurde (structureel) voor ze in slaap gingen vallen hield ik ze een kwartiertje langer op. Was het echt al huilen bij het in slaap vallen dan was ik vaak al te laat.
    Hier ook de ervaring dat ze met in slaap wiegen en wegleggen korter slapen (meestal 30-45 minuten) dan wanneer ze zelf in slaap vallen.
    Verder is het normaal dat ze na 45 minuten wakker worden, zolang ze niet huilt, niet naar toe gaan, ze moeten leren zelf die slaapcyclussen aan elkaar vast te plakken.
    Onze zoon had daar heel veel moeite mee, meestal sliep hij steeds 45 minuten en dat dan 4-5x op een dag op die leeftijd.
    Onze dochter sliep vaak wel 2x 45 minuten, maar was in het begin tussendoor gerust een half uur wakker. Dit zag ik dan op de babyfoon met camera, anders had ik gedacht dat ze sliep, ze was namelijk wel gewoon stil (soms even een speentje geven). Met 4 maanden sliep ze uiteindelijk netjes 3 slaapjes, 2 van ongeveer 2-2,5 uur en 1 van 1 uurtje aan het eind van de middag. Zij is met name overdag wel een keurige slaapster, ondanks dat ze de eerste weken ook het liefst bij mij sliep en wat onrustig was.

    Wat betreft de voeding. Als je bang bent dat ze te snel vol zit zou ik gewoon standaard voeding geven i.p.v. forte. Deze voeding kan je dan evt. indikken met JBPM, maar ik heb er geen goede ervaringen mee, bij beide kinderen niet. Ze raakte er allebei flink verstopt van en de krampjes werden erger.
    En misschien kan @Averlhach nog reageren. Volgens mij wordt het afgeraden om JBPM te gebruiken in combinatie met medicatie.
    Volg je wel al de richtlijnen voor reflux op?
     
  14. MamaLe

    MamaLe Fanatiek lid

    28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Onze oudste heeft het eerste half jaar overdag alleen maar zo bij ons geslapen Met een half jaar kwam ze niet meer goed in slaap en is ze dus naar bed gegaan ook overdag. Ging zonder noemenswaardige problemen. als je het zelf dus niet vervelend vind kan je het dus ook nog even laten of toch proberen en het mopperen wat langer aan te zien.
     
  15. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Zolang een baby last heeft van reflux kan je waarschijnlijk op je kop gaan staan (of naakt over de snelweg rennen), maar goed slapen zal het niet snel worden. Ze heeft zeer waarschijnlijk pijn.
    Als jij ontzettende pijn hebt, kan je dan zonder pijnstilling zomaar goed slapen? Waarschijnlijk niet, dus verwacht dit ook niet van een baby.


    Jbpm mag niet samen met medicatie het is of medicatie of jbpm. Dit staat ook zeer duidelijk in de richtlijnen van kinderartsen.

    Als alle leefregels goed opgevolgd worden en medicatie correct gegeven wordt, maar te weinig helpt zal het of opgehoogd moeten worden of een ander middel geprobeerd moeten worden.
     
  16. Lilou17

    Lilou17 Actief lid

    15 feb 2018
    453
    337
    63
    Vrouw
    Oké we gaan het gewoon eens proberen vandaag. Ze heeft net haar eerste flesje leeg en straks breng ik haar lekker naar bed. Kijken wat ze doet. Als het niet lukt dan gaan we weer lekker naar beneden.

    @Averlhach ik heb de bijsluiter gelezen en gezien dat je geen jbpm mag gebruiken in combinatie met de medicijnen. De medicijnen zijn we mee gestopt op advies van de huisarts en we konden dan eens jbpm gaan proberen om te kijken of dat werkt. We konden ook kiezen voor een ander medicijn maar ik heb het idee dat het niet aan de reflux ligt. Dus medicijnen zie ik niet zo zitten als we niet zeker weten dat het reflux is.
     
    Adrianna vindt dit leuk.
  17. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    En waarom zou het geen reflux zijn?

    Want naast het feit dat jbpm absoluut niet zo onschuldig is, heeft jbpm alleen nut als er sprake is van reflux. Anders heeft het geen nut.
     
  18. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Dan zou ik, als ik jou was, er gelijk een ritueeltje bij doen.
    Dan gaat ze langzaamaan weten wat er gaat gebeuren
     
  19. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.693
    14.045
    113
    In principe hoef je geen vrije week te hebben hoor. En houd er rekening mee dat met name de eerste avondjes wat vervelend zijn. Dus beginnen op vrijdagavond en dan heb je de grootste strijd in t weekend. Werk in ploegen met je partner en stem een grens af. Hier jengelt/klaagt ze echt een half uur en dat moeten we niet verstoren want dan wordt t een luchtalarm. Angst of pijnhuil hoor je echt wel een verschil mee, dan sta je al halverwege de trap of al in de deuropening. Eerste avond deed mijn man, na een baby die 15-21 uur op een dag huilde was elke snik bij mij voldoende om de gordijnen in te vliegen. De tweede nacht deed ze t al een stuk beter. Derde nacht geen enkel protest meer, zelfs toen zonder speen laten slapen en dat ging. Ze heeft wel dr eigen bedknuffeltjes. In t begin was dat 1 konijntje en een spuugdoekje met ons luchtje.

    Die medicatie krijg je niet voor niks zou ik denken. Wij konden op ons kop staan maar kregen t niet ze was niet erg genoeg ofzo. Grootste probleem zat hier in de hoeveelheid lactose in dr nutrilon overigens en toen dat getackled werd had ze minder krampaanvallen en daardoor dus ook minder refluxaanvallen (ging hier hand in hand, t ene triggerde t andere). Zijn eigenlijk gescheiden problemen en de artsen waren ervan overtuigd dat t niet aan dr voeding lag dus aan de voeding veranderde zij niets vanwege dr klachten alleen zijn wij gewoon naar frisolac overgestapt omdat wij een andere mening hadden. Aangezien het gewoon een standaardvoeding was hoefde ik nergens ook maar een toestemming, melding, recepten of verklaring af te geven.

    Jhbpm is inderdaad geen vriendelijk spulletje, het ging hier gelukkig goed met onze dochter en wij gebruikten de laagste hoeveelheid om net t laatst resterende puntje te bedwingen. Als jij medicatie kreeg heb je of een hele makkelijke arts gehad of een kind met zwaardere reflux, dan zal je vrees ik meer jhbpm moeten gebruiken dan wij hadden en dan denk ik dat je onrust eerder groter dan minder gaat worden. Krampen en verstopping zijn de meest gemelde klachten, daarnaast is nog niet bewezen dat t daadwerkelijk werkt bij reflux.

    De medicatie houdt t zuur in elk geval in bedwang en voorkomt (bij goede werking) dat t zeer gaat doen en die slokdarm geirriteerd dan wel vol met blaren kan komen te staan. Sommigen leiden er wel toe dat t spugen minder wordt maar dat is een positieve bijwerking geen hoofdwerking.

    Van de jhbpm ben ik ook niet overtuigd dat t nou HET reddende middel was, dat heeft de andere voeding (minder krampaanvallen), strikte leefregels en de eetfrequentie van elke 2 uur meer gedaan. T laatste puntje ellende kregen we er wel mee weg zonder lukte dat weer net niet. Daarom hoogden we de jhbpm ook niet op als dr flesje groter werd, daar kwamen we ook mee weg, en met overstap naar nr 2 hebben we m gewoon weggelaten. Dus volledig op jhbpm ga je t denk ik niet redden maar dat is wat ik denk, elk kindje is anders en jij bent de mama en kent je kind t beste.

    Zowiezo zou ik eerst een andere speen proberen dan, alles om geen jhbpm te hoeven gebruiken.
     
  20. Twinkle81

    Twinkle81 Fanatiek lid

    4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Slapen is altijd een ding, bij iedereen. Ik heb 23 maanden naast mijn dochter moeten zitten als ze ging slapen, anders raakte ze in paniek. Aan de andere kant sliep ze overdag wel overal, juist omdat ze niet altijd in haar bedje lag. Draagzak/doek, kinderwagen (wel minder graag), bij onze oppas (schoonouders) of als we ergens op bezoek waren, we konden haar altijd meenemen doordat ze niet vast zat aan het bedje. Dus leg haar in bed als je thuis bent en blijf er even bij tot ze slaapt. Het bedje moet veilig zijn en dat is het alleen als papa of mama in de buurt is voor een baby. Het bij je kind zijn is vaak al voldoende. Je hand op de buik leggen en een liedje zingen is ook een teken dat je erbij bent.
     

Deel Deze Pagina