Hoi lieve dames, Ik heb een vraagje, Ik heb zelf reuma , al vanaf mijn 4e levensjaar. Nu is het zo dat het zou kunnen dat mijn kinderen het ook krijgen. In principe is het niet erfelijk maar wel overdraagbaar? Snap niet heel goed hoe het precies zit (pas volgende week afspraak met reumatoloog weer). Maar nu is mijn vraag, mijn zoon is nu een half jaar oud en hij heeft onwijs dikke vocht enkels en voeten. Daarbij is hij best " langzaam" in vergelijking met zijn grote broer. Veel verkouden, veel moe, doet nog weinig qua bewegen. hij rolt net sinds een paar dagen van zn rug naar zn buik, alleen wanneer die zin heeft. Liggen op zn rug vind hij sowieso niks. Zou ik hem kunnen laten testen op jeugdreuma of is dit nog niet mogelijk? Of trek ik misschien te snel conclusies? Moet wel zeggen dat hij een beetje mijn "zorgenkindje" is in de zin van een kut zwangerschap met een verdikte nekplooi waar uiteindelijk met vlokkentest niets te vinden was.
Zijn mijlpalen vind ik niet zorgelijk want mijn kinderen waren veel later. Tot 9 maand Is het ok om nog niet te rollen. Mijn zoon is tot zn 4e jaar dik geweest dus hoe je dikke enkels e d onderscheid van opgezwollen enkels (bij een baby) heb ik geen idee van. Je schrijft dat hij je zorgenkindje Is, heb je de moeilijke zwangerschap wel verwerkt? Ik heb verder geen verstand van reuma en het testen maar ik hop dat je zorgen onterecht zijn. En anders komende week eens navragen bij je eigen reumatoloog
Ik zal zo een foto proberen te uploaden (even van mn telefoon afhalen) Zijn voetjes kleuren paars wanneer hij zit of hangt zonder dat er wat afknelt, dus heb net ook de huisarts gebeld dus daar ga ik sowieso straks even langs. De zwangerschap heb ik wel een plekje gegeven, tis meer dat ik misschien (weet neit of het zo is) overbezorgd ben tov hem. Meer dan mijn oudste zoon in elk geval Het is ook niet zorgelijk dat hij nog niet veel kan, het is meer dat hij stijf is, niet op zn rug wil liggen, verkleurde voetjes/ enkels heeft en het vocht weer wegtrekt op het moment dat hij weer ligt. Hoop dat het een beetje duidelijk is haha. Bedankt voor je antwoord in elk geval
Heftig en herkenbaar! Ik heb zelf reuma sinds mn 13e maar het is pas ontdekt toen ik 27 was. Hier is de oudste ons zorgenkindje. 2 jaar geleden werd hij plots ernstig ziek na wat een onschuldige krentenbaard leek. Hij kreeg ineens overal ontstekingen en op de eerste hulp dachten ze aan acute reuma. Vreselijk! Uiteindelijk bleek het iga vasculitis en had hij daar dus reuma van gekregen. Hij heeft een paar maanden diclofenac gekregen en antibiotica. Sindsdien is het niet meer terug gekomen. Ze hebben hem niet op reuma onderzocht omdat het een eenmalig iets was. Pas wanneer het zich herhaalt gaan ze testen. Hij heeft sowieso ook hms dus we letten er al erg op dat hij niet over zn grenzen heen gaat. Het blijft een heftige aandoening en dat gun je je kinderen niet. Hopelijk werkt de ha mee en heeft hij een betere verklaring dan reuma.