Autostoel dilemma - oppas

Discussion in 'Verzorging' started by EdN, Jun 14, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. EdN

EdN VIP lid

May 27, 2011
    8,830
    3,627
    113
    Ik kom er even niet uit wat nu de beste optie is voor ons, dus ben benieuwd hoe jullie dit zouden aanpakken:

Wij hebben in onze auto een Familyfix-systeem, waar de maxi cosi nu nog heerlijk op vastgeklikt wordt. Straks moeten we natuurlijk een keer overgaan naar een Groep1 stoel. Logische keuze is dan de Maxi Cosi Pearl, aangezien die ook op de Family fix kan. Veilig & makkelijk, dus ideaal. Maar de Pearl kan dus alleen maar op die manier worden bevestigd, niet ook met de gordels! Heel onhandig, aangezien onze kleine 1 dag in de week naar mijn zus, en 1 dag in de week naar opa & oma gaat. En het is toch ook wel erg handig als zij hem ook kunnen vervoeren op die dagen!

Dus nu zitten we met een dilemma. De handigste oplossing zou denk ik zijn om zelf idd de Pearl te nemen, en een goedkoop stoeltje bij de 2 oppassen neer te zetten. En zou leuk zijn als die toch ook nog enigszins veilig is ;)

Hebben jullie tips voor goedkope, maar goede groep 1 stoelen? Of zouden jullie toch zelf dan maar een andere stoel nemen, en die steeds bij de oppas achterlaten? Lijkt me wel weer een gedoe, het is juist zo fijn om de stoel lekker in de auto te laten staan. En hebben jullie nog specifieke stoeltjes-tips in het algemeen?

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Bij de babydump hebben ze vaak Priori's in een oude kleur die niet zo duur zijn. Wij hebben de Enzo een paar jaar terug gekocht voor 100 euro. Ik zie 'm nu (en de stone) voor 109 euro op de site staan.

Ik zou dan zelf de Pearl nemen en de Priori bij de oppas laten.

3. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

of je neemt geen pearl, maar er een van kiddy.
    Met een vangtafeltje ipv gordels, heel makkelijk uit te wisselen tussen 2 auto`s. Hier rijden ze vaak met opa en oma mee en dan is dat erg handig.

4. mel78

mel78 VIP lid

Feb 12, 2008
    8,320
    242
    63
    Stoeltjes van de hema, echt niet duur, en bevallen mij zelfs beter dan de maxi-cosi!

5. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik zou wel op veiligheid letten ( No offence,maar die van de hema komen volgens mij niet goed uit de ANWB keuring? ) maar mijn ouders hebben idd een eigen autostoeltje. Ik haal die van ons nooit uit de auto want dat gaat gewoon niet zo handig ( Romer king plus ) en hij is zwaar.

6. BabyBergen

BabyBergen Fanatiek lid

Oct 8, 2010
    2,848
    0
    0
    ik laat mijn stoel in de auto staan en ruil dan van auto.....werkt perfect bij ons in de familie!

7. wennepen

wennepen Bekend lid

Dec 30, 2008
    908
    0
    0
    wij wisselden ook van auto of steeds een stoel in en uit de auto, echt niet handig.
    Nu had mijn schoonmoeder een stoeltje bij de praxis gekocht, maar dat was helemaal niks ivm vastzetten gordels in de auto dus die is terug.
    Wij willen nu bij de babydump een mc priori van 109 euro kopen. Wel weer een hoop geld, maar wel een stoeltje die fijn en veilig is.

8. MamavanDaan

MamavanDaan Bekend lid

Sep 27, 2009
    811
    141
    43
    Achterhoek
    Helemaal mee eens! Wij hebben een kiddy infinity, ideaal!

9. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,797
    19,006
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Je kunt die basis ook vrij makkelijk overzetten vade ene auto naar de andere. (Als er isofix in zit.) Dat doen wij ook als mijn ouders een keer de stoel nodig hebben. Dat is op zich niet meer 'gedoe' dan een stoel die je in de gordels moet zetten in een andere auto. En voor een keer is dat niet erg.
    Mijn schoonouders hebben een eigen autostoel. Maar die zetten ze er ook alleen in als het nodig is. Als het wekelijks nodig zou zijn, zouden ze hem waarschijnlijk wel erin laten staan. Ik jullie situatie zou ik dus eventueel toch kijken naar een extra stoel. Of misschien alleen de basis aanschaffen voor de oppas, als ze bereid zijn die in de auto te laten. (ik weet niet of de een bijvoorbeeld vaker oppast dan de ander).

Wat betreft veiligheid: in je eigen auto zit hij het meest en rijd je waarschijnlijk ook langere stukken en bij hogere snelheid. (Of gaat de oppas heel geregeld ver met hem rijden? Ook op de autoweg en snelweg?) Dus ik zou voor de eigen auto echt geen concessie doen wat betreft veilgheid. En dan komt de pearl gewoon erg goed uit de bus. Het liefst zou ik dan voor de oppas natuurlijk ook de veiligste stoel hebben. En hoewel ik heel erg ben van 'safty first', vind ik dat je op een gegeven moment ook een beetje pragmatisch moet zijn. Alle stoelen die hier verkocht worden, voldoen aan bepaalde normen. Het is dus niet zo dat je je kind in ernstig gevaar brengt in een goedkopere stoel.

10. Elines

Elines Fanatiek lid

May 23, 2010
    1,252
    1
    36
    Holland
    De pearl kan dus alleen in de familyfix?? Hmm, dan zitten wij straks met hetzelfde dilemma. Gelukkig past ze hier nog goed in de mc maar binnenkort wil ik toch op pad voor een andere autostoel.

11. EdN

EdN VIP lid

May 27, 2011
    8,830
    3,627
    113
    Dat zou wel handig zijn idd, maar mijn man brengt de kleine 's ochtends naar de oppas met de ene auto, en ik haal hem 's middags weer op, en dan dus 1 dag bij m'n ouders en 1 dag bij m'n zus, dus dat wordt dan wel erg veel gegoochel met auto's ;)

Allemaal bedankt voor de tips, ik denk dam we dan idd voor een Pearl in onze auto gaan en een priori voor bij de oppas.

12. Bika

Bika Niet meer actief

Ook iets om rekening mee te houden:

Wil je nog meer kinderen. Want als je de Pearl gaat gebruiken is dat heel mooi, maar als je er dan nog een wil heb je de Familyfix weer nodig voor je volgende kindje. Tot 4 jaar passen ze wel in de Pearl namelijk. Dat was voor mij een reden om een ander stoeltje te kiezen. Anders kon ik straks nog een Famfix a 140 euro erbij kopen en daarna evt nog weer een Pearl a 150 euro. Samen 290 dus. Ik heb nu 2 Romer King Plus (die overigens naar voren open klapt, dus erg makkelijk te wisselen tussen de auto's!!! want je hebt geen gedoe met dat je moeilijk moet zitten doen met de gordel onder het zitje door halen) voor 350 euro gekocht, zodat ik in beide auto's een stoeltje heb. En als mijn moeder een stoeltje nodig heeft dan heb ik binnen 10 seconden een van de stoeltjes uit de auto en ook weer binnen 10 seconden hem bij haar ingeplaatst.

Nog een voordeel vind ik dat een niet isofix stoeltje ook op de voorstoel kan (mits airbag uit te schakelen valt natuurlijk). Maar dat is natuurlijk voor ieder om te bepalen of ze dat veilig genoeg vinden (in onze auto's wel).

Ohja en toen ik in de winkel ging informeren toen hadden ze het er over dat de enige reden dat de isofix autostoelen soms beter uit de test komen is omdat bij isofix geen fouten gemaakt kunnen worden en bij de gordels wel. Maar als je een autostoel met gordel goed installeert, is deze echt net zo veilig als een stoel met isofix.

Oftewel, je kan beter naar de winkel gaan en daar proberen :p
    Ik was overtuigd van de Priori, tot ik zag dat zoontje toch echt beter zat in de Romer ;)

13. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

Nov 15, 2009
    4,613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Wij hebben een Tobi in onze auto staan en we hebben voor mijn schoonmoeder ook een Tobi gekocht. Beide uit de collectie van het jaar daarvoor, nou ik vind het prima en het gaat er mij echt niet om dat hij een hip of moderner kleurtje heeft.

Maargoed mijn schoonmoeder heeft dus haar eigen stoel standaard in haar auto staan, ze past elke week op plus de dagen dat het evt nodig is.

xx

14. EdN

EdN VIP lid

May 27, 2011
    8,830
    3,627
    113
    Wat een goede tip, daar had ik totaal niet bij stil gestaan, bedankt!

Inmiddels neigde ik overigens sowieso ook al naar een gordel-stoel, is toch net even wat minder gedoe idd met alle wisselingen, maar jouw opmerking geeft wel de doorslag.

Share This Page