kolven / opbrengst/ vragen!!

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Karel1978, 30 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Karel1978

Karel1978 Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.273
    0
    0
    Maastricht
    Hoi,

Afgelopen vrijdag ben ik bevallen van onze tweeling. Ze zijn te vroeg geboren, met 31,4 weken. Voor hun gezondheid hebben we besloten volledig te gaan kolven, zodat ze veel bv kunnen krijgen.

Na 5 dagen zit ik nu per keer op zo'n 110 ml, en ik kolf 6 keer per dag. Nu met de stuwing soms een keertje extra.

Mijn vraag is:

- is dit een normale opbrengst?
    - Hoe kan ik de opbrengst vermeerderen
    - Ik heb het idee dat niet alle melk uit mijn borst is. Ik hou een harde schijf aan de bovenkant van mijn borsten (nu met de stuwing) masseren helpt wel, maar aangezien ik een dubbele electrische kolf heb (medela symphony) , lukt dit niet zo goed. Heb je hier nog tips voor?

- en is het normaal dat de tepels wat opzwellen bij het kolven? Als ik de kolf plaats is alles goed, maar door het zuigen zwellen ze op. Hoort dat zo, of zou ik een andere borstschild moeten hebben...

Alsvast bedankt!

2. Kirsten

Kirsten Actief lid

30 mrt 2009
    234
    0
    0
    Hoi,

hartstikke leuk dat je je kindjes borstvoeding geeft, dat is een boost voor hun ontwikkeling, reken maar ; )

Ik lees wat dingen door elkaar heen, ten eerste het kolven voor een bepaalde opbrengst en ten tweede mogelijk is het apparaat niet helemaal passend bij jouw borsten. Opbrengst en kolfapparaat hangen natuurlijk met elkaar samen, dus laten we eerst ff kijken naar de kolf.

Nee, het is niet normaal dat je tepels opzwellen van het kolven. Ze mogen er de eerste paar seconden best wat "uitgerekt" uitzien, maar ze moeten vrij snel naar hun originele toestand terugkeren. Ik lees dat je stuwing hebt, mogelijk is je tepelhof ook gestuwd en maakt het kolven dat erger.Met de hand kolven is dan tijdelijk handiger, want een gewonen kolf zorgt voor nog meer stuwing in je tepelhof (is met een paar dagen verdwenen)
    Een ander borstschild kan ook, luistert best nauw en kan vervelende kloofjes geven als het niet goed past.

Over je opbrengst, hartstikke goed joh, zeker voor de eerste paar dagen! Als je de opbrengst wilt vermeerderen is eigenlijk de enige oplossing vaker kolven, dat hoeft geen urenlange sessie te zijn, 5 minuten kan ook al voldoende zijn, je borsten moeten weer lekker soepel aanvoelen. Melk hoeft niet opgespaard te worden in je borsten, juist niet. Hoe leger een borst is, hoe sneller zij weer melk aanmaakt en hoe vetter de melk zal zijn. Volle borsten zorgen dat je lijf denkt dat er teveel wordt aangemaakt, zodat je productie afneemt.

Pffffff, heel verhaal, post gerust verder!

groetjes en veel succes met de ukjes
    Kirsten

3. Karel1978

Karel1978 Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.273
    0
    0
    Maastricht
    Bedankt voor je duidelijke reactie! Ik moet dan denk ik toch even naar het borstschild kijken. BEn nu ook vaker gaan kolven, ook op aanraden van het zkh, en zit nu per keer aan de 140 ongeveer!

Dus het gaat al een stuk beter :)

4. Kirsten

Kirsten Actief lid

30 mrt 2009
    234
    0
    0
    He, goed joh!!

Deel Deze Pagina