wie is er nog meer astmatisch

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Angel Eyes, 6 okt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

Hoi,

Ik ben vanaf mijn 4e jaar astma patient. heb ongeveer 12 keer per dag een puf nodiug gehad. en twee keer per jaar een ontsteking. nu heb ik eigenlijk sinds een jaar of 6 niet meer dagelijks medicijnen nodig. nu ik zwanger ben ben ik kortademig, en benauwd. herkent iemand dit en wat is eraan gedaan door de artsen.

2. Judy77

Judy77 Fanatiek lid

31 aug 2006
    1.699
    0
    0
    Ik heb sinds een aantal jaren last van astma.....eigenlijk sinds ik zo eigenwijs was katten in huis te halen, maar ja, ze zijn zo lief.....

Heb sindsdien een inhalator en neusspray, die ik eigenlijk elke dag moest gebruiken. Nu ik zwanger ben, merk ik dat ik het juist minder nodig heb, maar...dat is pas sinds een week of anderhalf/twee.

Voordat ik zwanger werd ben ik bij de HA geweest om te onderzoeken of ik vanwege een darmafwijking wel zwanger mocht worden, gelijk even gevraagd hoe het zat met de inhalator en zwangerschap. De HA beweerde dat veel dames veel minder, tot helemaal geen astmaklachten konden hebben tijdens de zwangerschap.....ik hoop dus dat mijn ontwikkeling zich voortzet en dat hoop ik dan bij deze ook voor jou.

Moet echt eerlijk zijn: normaal na een feestje waar gerookt wordt ben ik drie dagen van slag. Nu....nergens last van! Zelfs mijn neus is niet meer verstopt!

Dus, ik ga voor je duimen dat jij straks ook geen medicijnen meer nodig hebt!

liefs,
    Judith

3. Lilith

Lilith Fanatiek lid

6 feb 2006
    1.848
    0
    36
    Hoi, ik heb ook astma en allergie. Ik heb er minder last van gehad tijdens mijn zwangerschap dan normaal. Alleen in week 30 ongeveer, toen heb ik er ontzettend veel last van gehad. Ik kreeg extra pufjes, een antibioticakuur, en uiteindelijk is er met de longarts overlegd over prednison, maar dat zag ik zelf niet zitten. Uiteindelijk heeeeel veel rust gehouden en toen is het vanzelf minder geworden.

Na de geboorte van Sarah is het trouwens wel meteen weer teruggekomen. Maar tijdens de bevalling heb ik totaal nergens last van gehad!

4. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Ik ben ook astmatisch. Mijn Astma wordt veroorzaakt doordat ik extreem allergisch ben voor boompollen. Het is dus gelukkig gebonden aan bepaalde maanden. Ook voor katten moet ik erg uitkijken, daardoor kan ik vergelijkbare reacties krijgen.

Vele mensen zeggen dat je er tijdens je zwangerschap minder last van hebt. Dat was bij mij niet zo. Normaal slik ik vanaf februari pilletjes tegen mijn allergie, maar die mocht ik niet nemen want ik was toen al zwanger.

Het enige wat mocht was Ventolin, maar ik mocht de dagelijkse dosering niet overschrijden. Ik heb een voorzetkamer erbij gekregen, want er waren dagen dat mijn longen zo dicht zaten dat ik nieteens de kracht had het medicijn zo te inhaleren.

Met het weggaan van de pollen, verdwenen ook mijn klachten. Ook heb ik veel acupunctuur gehad in deze periode en dat had ook een zeer gunstig effect en mag gewoon als je zwanger bent.

Nu gaat het gelukkig prima !

Sterkte ermee !

Groetjes,
    Nikki F

5. Angel Eyes

bedankt voor jullie reacties

ik heb ook ff zitten googlen. en inderdaad het kan of verergeren of verminderen.

Ik hou het wel even in de gaten. mijn allergien zijn voor katten en huisstofmijten. We hebben 3 katten in huis en daar had ik xyzal voor ekregen dat hielp heel goed maarja moet maar even overleggen of ik die nog mag gebruiken.

ik moet zeggen nu gaat het goed, maar gisteren avond was ik voor het eerst sinds lange tijd weer best benauwd.

----------------
    Zwangerschap en astma
    Veel patiënten met astma die zwanger zijn geworden, melden dat hun klachten veranderen. Ongeveer eenderde van de vrouwen krijgt meer last en eenderde juist minder. Opvallend hierbij is dat de meeste vrouwen bij een volgende zwangerschap opnieuw dezelfde verandering ervaren. Waarschijnlijk speelt de verandering van de hormoonhuishouding een belangrijke rol.
    Vanzelfsprekend is het belangrijk om te weten hoe veilig de medicijnen zijn voor het ongeboren kind, en of het niet verstandiger is om de medicatie te verminderen. De gouden regel is echter dat het voor de gezondheid van zowel de moeder als het ongeboren kind belangrijker is om de klachten goed onder controle te houden. Luchtweginfecties en kortademigheid kunnen leiden tot het opvlammen van de ontsteking en stress. Hierdoor kunnen moeder en kind schade oplopen. Ook kan het leiden tot een ernstige astma-exacerbatie waarbij - naast de genoemde risico's - de zuurstofconcentratie in het bloed te laag kan worden.

6. erlida

erlida Fanatiek lid

2 okt 2006
    1.999
    0
    0
    hoi ik heb ook een puf,bij mij word het ook erger als ik zwanger ben ik heb nu ventolin dat mag je tijdens de zwangerschap gebruiken!

7. Lilith

Lilith Fanatiek lid

6 feb 2006
    1.848
    0
    36
    Het beroerde is dus dat je Xyzal niet mag gebruiken tijdens je zwangerschap. En echt.... ik leef op dat pilletje :)

8. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Xyzal had ik ook altijd, dat slikte ik al preventief, voordat de eerste pollen er waren ... je mag het inderdaad niet innemen als je zwanger bent ...

Maar dames ... ik zweer echt bij acupunctuur. Kun je het niet meer volhouden en wil je op een natuurlijke wijze hulp hebben, informeer daar dan eens over. Het werkt geweldig bij mij !

Groetjes,
    Nikki F

9. Magickwings

Magickwings Bekend lid

22 aug 2006
    714
    0
    0
    Ik ben ook astmastisch en heb last van allergieen (voor van alles en nog wat) maar heb er (bijna) geen last van nu ik zwanger ben. :D
    Ik slik het hele jaar door een antihistaminicum, maar moest van medicijn veranderen omdat Aerius niet mag in je zwangerschap. (ik kreeg Tavegil in de plaats)
    Ook moest ik stoppen met Seretide en Ventolin mag ik alleen als het echt heel erg nodig is.

Maar ik heb het tot mijn verbazing nog niet 1 keer nodig gehad! :D
    Het gaat zelfs zo goed dat ik vijf weken geleden ook ben gestopt met de Tavegil, hoe minder medicijnen hoe beter voor de kleine en als het goed gaat...

Maar ik ben alleen wel een beetje ongerust over de bevalling.
    Het lijkt me een beste inspanning, en met inspanningen krijg ik het toch nog wel een beetje benauwd.
    Zijn hier ervaringen mee?

Lief Diana

10. Angel Eyes

Dat is fijn die heb ik in de kast voor noodgevallen. dan ga ik die er maar uit halen.

Ja ik weet wat je bedoeld. toen vriendlief bij me in kwam wonen met 3 katten :confused: moest ik dat pilletje dagelijks innemen. op een gegeven moment kon ik af en toe een pilletje weglaten. maar nu gebruik ik het al een tijd bijna niet meer. dus die mag niet? dank kan ik daar rekening mee houden. thnxs

hoe gaat dat dan in zijn werk nikki? en voor welke klachten kunnen ze dat doen?

11. Sanne

Sanne Fanatiek lid

18 sep 2005
    3.691
    0
    0
    verzorgende
    limburg
    Ik heb ook vaker last van kortademigheid, ik gebruik hiervoor ventolin, dit kan ook geen kwaad voor het kindje, al moet je het niet tig keer per dag gebruiken.

Ik heb het ook niet dagelijks nodig.
    De ene week helemaal niet en andere week mischien 2x dus ik gebruik het weinig

12. MarionM

MarionM Bekend lid

2 aug 2006
    761
    0
    0
    Breda
    Ik moest ook stoppen met de seretide en kreeg er Beclometason voor in de plaats. Het is belangrijk dat je astma goed ingesteld is want als jij vaak kortademig bent krijgt de baby ook te weinig zuurstof en groeit hij misschien niet goed.

13. asjuh

asjuh Fanatiek lid

28 dec 2005
    3.028
    0
    0
    mama en huisvrouw
    noord-Brabant
    ik zelf ben dus ook astmatisch ...en vooral in het begin van mijn zwangerschap was het erg extreem zo hoesten dat ik begon overte geven ...ik puf 1x daags brycanyl in overleg met de arts ..en apotheker die vertelden mij dat het absoluut geen probleem was in de zwangerschap
    sterker nog op de astma pagina geven ze aan dat een astma aanval meer kwaad kan doen voor een kleintje dan een pufje ...

Deel Deze Pagina