Wel of geen pijnbestrijding tijdens bevalling?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door zogelukkig, 10 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Wel of geen pijnbestrijding tijdens bevalling?

1. Wel: d.m.v. een injectie met Pethidine (morfine-achtige pijnstiller)

2. Wel: d.m.v. epidurale pijnbestrijding (ruggenprik)

3. Niet: ik wil perse thuis bevallen, dus dan kan het niet

4. Niet: ik ben ben bang voor de bijwerkingen en/of risico's voor mij en/of de baby

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Willen jullie wel of geen pijnbestrijding tijdens de bevalling en zo ja; voor welke vorm kies je dan?

2. jara

jara Bekend lid

4 sep 2006
    878
    4
    18
    Ik zou dat zo niet kunnen zeggen. Zelf ben ik geneigd te denken dat niet te willen, bij de eerste ook niet gehad ondanks dat ik in het ziekenhuis was. De gyn zei toen dat ik het best zonder kon en daar was ik heel erg blij mee want ik wilde het ook liever zonder. Die uitspraak was de beste pijnstilling op dat moment voor mij.
    Als het op een gegeven moment te lang duurt en je uitgeput raakt door de weeen, kan ik me voorstellen dat je voor pijnstilling zou kiezen.

3. Female

Female Niet meer actief

De eerste heb ik met epidurale gedaan, de 2e zonder.
    Mocht er ooit nog een kindje komen, dan iig nooit meer zonder epidurale!

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Had je last van bijwerkingen?

5. Tinkerbel80

Tinkerbel80 Niet meer actief

Ik wil toch wel heel graag die ruggenprik als ik heel eerlijk ben. Zie er echt als een berg tegen op, tegen de pijn. Ze zullen je het alleen niet zomaar geven denk ik.

6. Joyce84

Joyce84 VIP lid

24 nov 2006
    5.350
    0
    0
    administratief medewerkster
    Rotterdam
    Ik ben bavllen zonder de ruggenprik van de 1e en zou het bij de 2e ook weer zo doen denk ik.

7. SeRa24

SeRa24 Actief lid

10 okt 2008
    248
    0
    0
    nee absoluut niet, ik ben 2x eerder bevallen en bijde keren zonder pijnbestrijding,
    je lichaam maakt van nature al pijnbestrijding aan en kan een bevalling prima zelf regelen
    (natuurlijk uitzonderingen en medische complicaties uitgesloten)

8. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Hier dus iemand die tot de uitzondering behoord ;)

Ben ingeleid van Eva...kreeg na 8 uurtjes weeen en 4cm eerst pethidine.
    En vervolgens nadat ik een uur of 10 weeen had en nog op 4/5 cm zat en ruggeprik.
    Zonder erom te vragen overigens...de gyb zei; jij krijgt een ruggeprik want dit trek jij niet anders!
    Op dat moment maakte me dat niks uit en was alleen maar opgelucht dat ie begon te werken.

Dus ik teken er zo weer voor!

9. Sijke

Sijke Bekend lid

Bij beide bevaliingen (1 ziekenhuis, 1 thuis) zonder.
    Is echt niet nodig geweest, dus is het ook niet gebeurd. Ik zou nooit zomaar van tevoren besluiten om pijnstilling te willen, pijn heeft tijdens de bevalling ook een functie voor jezelf en het kindje.
    Maar als het niet anders kan of als je het anders niet meer trekt is het natuurlijk een ander verhaal, daar kan ik niet over oordelen.

Tinkerbel80: je hoeft echt niet bang te zijn voor de pijn, het is een proces waar je doorheen gaat, echt niet dat je ineens superveel pijn hebt. En als je graag toch pijnstilling wilt kun je er ook voor kiezen om in het ziekenhuis te bevallen waar ze je als je het niet meer trekt pijnstilling kunnen geven. Bespreek het ook vooral met je verloskundige en vriend dat je ertegenop ziet!

10. kbloem

kbloem Bekend lid

2 feb 2009
    854
    0
    16
    Bij mij ging het te snel en was er geen tijd meer voor een ruggeprik en moet zeggen dat ik daar nu een heel trots gevoel over heb dat ik het zonder heb gedaan! (niet negatief bedoeld voor de mensen die wel een ruggeprik hebben gehad).
    Zat in een weeenstorm en dacht niet aan een ruggeprik, tot de verpleegster zelf tegen mij zei dat er geen tijd meer voor was, beetje raar vond ik dat wel.Want toen ik daar aan herinnerd werd, kon ik het komedne kwartier er alleen maar denken..

11. sillie78

sillie78 Actief lid

13 nov 2008
    392
    0
    0
    maatschappelijk werker
    Ik weet het niet zo goed. Ik ben doodsbang voor de pijn. Vooral na al die enge verhalen. pffffffff. Ik heb afgesproken dat ik het eerst zelf probeer. Lukt het niet dan kan ik, zonder daarover een discussie te krijgen, om een ruggenprik vragen.
    Dan moet ik natuurlijk wel tussendoor naar het ziekenhuis.

ik heb besloten er maar niet te veel over na te denken. Ik weet toch niet wat er gaat gebeuren. Ik zie het wel als het zover is.

12. Robyn

Robyn Bekend lid

23 mei 2006
    732
    0
    0
    Ambtenaar
    Naarden
    Als het even kan wil ik geen pijnbestrijding. Je kindje krijgt er altijd wat van mee. En daarbij ben ik allergisch voor een stof die vermoedelijk in de ruggeprik zit. Daar krijg ik chronische netelroos van..

13. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    hier hadden ze bij mijn eerste de prik al gezet voor ik kon vragen hoe of wat.
    kreeg dus zon spuit in me been.
    dat is hier standaard doen ze dus schijnbaar bij iedereen. (woon in dld)

zo dat was voor de pijn zegt ze. huh stond ff raar te kijken. heb geen idee of het geholpen heeft van voelde nog genoeg heb er in totaal 2 gehad geloof ik.

14. famke84

famke84 Actief lid

21 nov 2007
    279
    0
    0
    verpleegkundige
    Friesland
    Sorry hoor maar wat is dat nou weer voor een belachelijke actie van degenen die bij je waren? :(

15. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ik heb maar de laatste optie gekozen maar mijn optie staat er eigenlijk niet echt helemaal bij, ja ik doe het niet vanwege evt bijwerkingen, ten tweede vind ik het niet nodig bij een normale bevalling, miljoenen vrouwen deden het voor mij dus ik kan dat ook wel, ik ga geen onnodig risico lopen alleen omdat ik geen pijn wil hebben, sorry maar het hoort erbij hoor...je kan niet alles vanzelf laten gaan zullen we maar zeggen, de dingen waar je voor moet vechten in het leven zijn voor mij de mooiste dus die pijn hoort gewoon erbij in mijn visie. (en als je rustig blijft en niet gaat lopen gillen enzo valt het echt heel goed te doen)

16. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

als het enigszins lukt dan graag zonder pijnbestrijding, ik wil bv geven en mij is gezegd dat je kindje dan vlak na de geboorte (als het zuigreflex het sterkst is normaal gesproken) dan nog wat suf kan zijn, ik wil graag dat het goed op gang komt en het liefst binnen een uur na de bevalling, maar wat ik al zei, het moet wel lukken en medisch verantwoord zijn ;)

17. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Ik wil ook het liefst zonder pijnbestrijding, ondanks dat ik als de dood ben voor de pijn, hahaha!
    Maar ja, het hoort erbij, en vrouwen baren al duizenden jaren kinderen zonder ruggeprik, dus zal ik dat toch zeker ook wel kunnen..? (zeg ik steeds tegen mezelf in de hoop dat het helpt)

18. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    haha ja je moet het soms even voor jezelf herhalen hoor :) zeker tijdens.. mijn vriendin had zo'n goede tip en daarme lukte het super, je moet die wee (lees; pijn) heel graag willen want elke wee is een stapje dichter bij je kindje, dus ze zei letterlijk, geef me die wee (GVD :evil: soms erbij) want ik wil mijn kind, ik heb dat ook gedaan (alleen wat meer gedacht ipv gesproken) en het hielp echt super!

19. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Hihi! Dat is wel een goeie, ja! Gelukkig heb ik nog ruim de tijd om me voor te bereiden, maar deze ga ik zeker onthouden! Bedankt :D

20. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

hahahhaa moest even lachen toen ik het las maaar het is wel een goede motivatie tijdens de bevalling hihihi ik zal dat zeer zeker onthouden.

Ik wil het liefst zonder een pijnbestrijdend middel bevallen. de pijn hoort er nu eenmaal bij en ik ben bang dat als ik toch kies voor een ruggenprik of iets in die richting, ik er na de bevalling spijt van zal krijgen en het gevoel krijg dat ik een deel dat er echt bij hoort gemist heb.

Ik ben ook als de dooood voor pijn (zelfs voor een prikje) maar ik wil het toch doen. mischien dat ik dan bij een tweede kindje anders piep en smeeeeek om een ruggenprik maar nee nu niet, dit wil ik echt eerst meemaken.

Deel Deze Pagina