voeding

Discussie in 'Verzorging' gestart door cat2, 18 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cat2

cat2 Niet meer actief

Ons dochtertje was erg licht bij de geboorte: 2600 gram. Vanaf het begin ging het drinken niet goed. Ze spuugde veel. Tijdens het drinken viel ze ook in slaap en spuugde daarna dus. Ze is nu 3 weken oud en is al 2 keer opgenomen geweest in het ziekenhuis hierdoor. Eerste keer was na de bevalling. 2e keer was echt alleen voor het spugen/drinken probleem. Na de 2e keer opname ging het goed. Ze is nu anderhalve week thuis.
    in het ziekenhuis was besloten voeding met johannesbroodpitmeel te gebruiken. Met het consultatiebureau is besproken om hoeveelheid op te bouwen. We zijn deze week gestegen boven de 65 cc. Hierdoor is er 1 schepje extra voefing nodig. Nu lijkt het weer slechter te gaan. Ten eerste poept onze dochter nu tijdens elke voeding en ook tussendoor. Tijdens de voeding slaapt ze weer. Ze heeft weer een paar keer gespuugd.

Wij weten het niet meer. Haar nu voor of na de voeding verschonen? Ze is bijna niet wakker te krijgen dus verschonen helpt wel, want dan wordt ze wakker. Maar die luier poept ze weer vol tijdens het voeden. Bij niet verschonen hebben we een slapende baby die niet drinkt.

Ons idee is om te voeden op verzoek. Als ze er zelf om vraagt drinkt ze wel gretig. Heeft het zin om elke 3 uur haar wakker te maken terwijl ze dan bijna niet wakker te krijgen is? We geven fv.

heeft iemand dit ook zo gehad?

2. beebj

beebj Niet meer actief

Het lijkt op het verhaal van toentertijd onze dochter. Ik verschoonde altijd haar luier voor de voeding. Idd omdat ze dan wakker werd. Tijdens de voeding luier vol? Dan na de voeding nogmaals verschonen. Toen we eenmaal uit het ziekenhuis thuis waren, heb ik haar elke 3 uur een voeding gegeven. Behalve snachts maakte ik haar niet wakker. Als ze honger hebben, worden ze echt wel wakker hoor! Vrij vlot, toen ze een 'veiliger' gewicht had, heb ik haar op verzoek gevoed en dat doe ik nu nog steeds. Echt, als ze honger heeft, 'vraagt' ze er echt wel om. Geen lijstjes, geen klok, ook een stuk meer rust voor jezelf. Ik vind slapen erg belangrijk, dus maak m'n dochtertje nooit niet meer wakker.

3. Als je merkt dat ze goed wakker word als ze honger heeft zou ik zeker gaan voor voeden op verzoek! Want nu maak je haar elke keer wakker en juist de slaap is ook zo belangrijk. Zelf voel je jezelf ook veel beter als je uit jezelf wakker word ipv door bijvoorbeeld de wekker.

maar er mag op die leeftijd natuurlijk ook weer niet teveel tijd tussen de voedingen zitten, dus wat wij deden was maximaal 4 uur ertussen laten zitten, dus een uurtje extra de tijd geven om uit zichzelf wakker te worden. Dit werkte hier goed. Vaak merkte ik dan dat ons zoontje ''s avonds juist wat vaker na elkaar kwam en toch op de goede hoeveelheid voeding uitkwam.

4. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Na 3 weken mag een kindje toch al 6uur achter elkaar slapen? Scheelt wakker maken voor een voeding. Gewoon lekker op verzoek geven. Het kan best zijn dat ze 's avonds vaker kleine porties wil om de nacht door te komen. Niet ieder kind doet dat, maar ook dat is heel normaal. Zo bouwt ze een voorraadje voor de nacht op om langer te kunnen slapen.
    Ik merk bij mijn dochter dat ze ook meer spuugt als ik de voeding net heb opgehoogd. Dit gaat na 1 week weer een stuk beter. Nu ze wat ouder is, heeft ze ook minder last ervan. Verschonen deed ik de eerste weken na de voeding, maar dat was ivm poepen bij iedere voeding. Toen ze dat niet meer zo erg had, kreeg ze voor de voeding een schone luier. Na het voeden verschonen kan meer reflux opwekken.

Inmiddels krijgt mijn dochter een schone luier na haar slaapje en tussendoor als ik denk dat het nodig is.
    Het is even proberen wat het fijnste werkt. Wat flessen betreft vind ik die van dr. Brown's het fijnst. Medela kreeg ze de melk heel moeilijk uit en MAM ging prima, maar dronk mijn dochter wel heel gulzig uit.

5. Drieka

Drieka Niet meer actief

Ik deed F. ook eerst voor de voeding verschonen maar merkte dat hij na de voeding juist deed poepen en plassen en dan vaak ging huilen omdat hij niet graag een vieze luier aan had.
    Omdat direct na het voeden een luier verschonen vaak betekend dat er wat melk terug komt wacht ik dus 30 minuten na de fles en dan doe ik hem verschonen, ik merk dat hij dan minder lang huilt want zodra hij een schone luier om heeft gaat hij tevreden slapen.

Ook ik zweer bij de dr Browns fles met speen maat 1, heb 2 soorten Difrax-S (met nog verschillende speentjes) en de Advent flessen geprobeerd en dat was geen succes.
    Met de dr Browns fles verslikt hij zich niet meer (niet meer zo gulzig) en doet hij toch wel 20 minuten over een flesje.
    Ik merk dat hij veel minder lucht binnen krijgt, hij boert dan ook zelden na de voeding en tot op heden lijkt hij geen last van krampjes te hebben.

Ik doe om de 4 uur voeden, dus 6 flessen per 24 uur, hij is wel een hongerige baby en krijgt 50% Hero hongerige baby en 50% normale flesvoeding, dus hij meldt zich wel zelf voor een nieuwe fles na 3,5-4 uur en heel soms als hij vast ligt te slapen in de middag kan er ook wel wat meer tijd tussen zitten.

6. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik zou kijken wat er gebeurd als je op verzoek gaat voeden. Onze zoon woog 2900 gram bij de geboorte, maar omdat hij goed wakker werd mochten we direct op verzoek voeden.

Ik zou gewoon kijken hoe het gaat, want bij geen honger heb je meer kans op te volle maag en dus meer spugen.

Geef gewoon een normale hoeveelheid en kijk wanneer ze weer komt. Als ze wakker en alert is en goed drinkt gaat het goed. Is ze versuft dan kan het niet.
    Kijk naar je dochter en hoe zij het doet.

Ohja, ik zou er overdag niet langer dan 4 uur tussen houden ivm dag- en nachtritme. Snachts mag het langer. Richtlijn die je kan aanhouden is het gewicht in ponden mag ze in uur doorslapen. Dus bij 3 kg = 6 pond = 6 uur. Dus dat mag sowieso en langer (mits ze dit echt zelf aangeeft) mag ook, mits ze goed alert wakker wordt.

7. cat2

cat2 Niet meer actief

Bedankt voor de tips! Ik denk dat ik voeden op verzoek binnenkort ga proberen.
    vandaag is ze weer gewogen. Ze is nu bijna 3200 gram!

8. sennavt

sennavt Actief lid

18 feb 2015
    287
    0
    0
    NULL
    NULL
    Helemaal hetzelfde is het denk ik niet (als ik het goed lees komt jouw dochter goed aan gelukkig) maar zl hier had ook een boel opstartproblemen. Spugen, slecht slapen, slecht drinken en ook het luiergedoe herken ik maar al te goed. Ook kwam hij weinig tot niet aan.

Ik voedde op schema omdat hij dus weinig aankwamen en ik me daar zorgen om maakte. Ik ging voorbij aan zijn eigen ritme, wat (achteraf gezien) hij heel goed zelf kon regelen, maar koos zelf de tijdstippen (b.v 07:00 - 10:00 - 13:00 enz). Dus kreeg hij een fles als hij eigenlijk moe was, en legde ik hem op bed terwijl hij honger had.

Met dus alle bovenstaande klachten tot gevolg. Klinkt misschien een beetje vreemd maar hier kwam de oplossing met het aanpakken van het voedingsmoment. Bij duidelijke hongersignalen verschoonde ik de luier (ook als hij sliep, om hem wakker te maken) en gaf de fles. Vaak poepte hij dan snel en halverwege de fles stopte ik voor een boer en daarna een schone luier (geen boer was spugen tijdens verschonen). Daarna de andere helft v.d fles en dan poepte hij niet. Dus kon hij lekker in slaap vallen (vooral 's avonds/'s nachts) en na een (slapend) boertje wegleggen. Zo ging hij steeds minder spugen, sliep beter omdat hij niet misselijk was/werd en zijn ritme was en is helemaal prima! Ook kreeg hij te vaak kleine(re) flessen wat te weinig voor hem was, hij doet het nu veel beter op minder vaak wat grotere flessen.

Het hoeft niet altijd iets medisch te zijn, maar het is altijd goed dit uit te sluiten natuurlijk.

Het enige waar ik overigens wel altijd aan denk is hoe lang er tussen zit, bij (naar mijn mening) te lang er tussen overdag maak ik hem nog altijd wakker. Anders slaapt hij in de nacht de slaapjes die hij overdag zou moeten doen oftewel het verstoort zijn dag-nacht ritme als er meer dan 4 uur overdag tussen de flessen zit.

9. cat2

cat2 Niet meer actief

Hoi senna, hoeveel voedingen geef je hem dan op een dag? Wij zouden 7 voedingen per dag moeten geven. Misschien is 6 maar dan meer cc beter.

10. sennavt

sennavt Actief lid

18 feb 2015
    287
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hij is sowieso geen heel grote drinker maar eerst kreeg hij 6 (heel soms 7) keer 120+4 schepjes dus 132cc. Nu drinkt hij 5 keer 150+5 dus 165cc.

Hij is nu veel tevredener na een fles en kan er nu gerust 3,5/4 uur tussen laten voor hij weer toe is aan een fles. Daardoor slaapt hij ook beter en langer wat het ritme alleen maar ten goede komt (en eigenlijk alles daar omheen ook).

11. cat2

cat2 Niet meer actief

Ze zit hier net aan de 90. Ik weet niet zo goed hoeveel ze dan zou moeten drinken als ze bv om de 4 uur zelf om drinken zou vragen. Ik denk zo n 100 cc. Ik weet niet of ze dat drinkt.

12. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Het ene kindje drinkt gewoon meer dan een ander. Daarom is het belangrijk om naar je eigen kindje te blijven kijken.

Voor 3,2 kg zijn de richtlijnen;
    Minimaal 120cc x 3,2 = 384 cc voeding per 24 uur.
    Maximaal 180cc x 3,2 = 576 cc voeding per 24 uur.
    Gemiddel 150cc x 3,2 = 480 cc voeding per 24 uur.

Als we gemiddeld nemen is het bij;
    - 6 voedingen = 80cc voeding per fles (dat is dus aangemaakte voeding)
    - 7 voedingen = 68,57cc voeding per fles

Als je dat ongeveer aanhoud weet je dat er in principe voldoende voeding in gaat.

Deel Deze Pagina