Werken en kolven

Discussion in 'Borstvoeding' started by wendyp, Nov 4, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. wendyp

wendyp Niet meer actief

Dag dames.

Ik was van plan, als alles een beetje meezit, na de bevalling borstvoeding te gaan geven.

Maar helaas, er komt een tijd, dat ik straks weer aan het werk moet. En daar gaat mijn vraag ook over. Ik weet dat het nog zo lang duurt, maar er zijn dingen waar ik nu al over nadenk.

Ik ben van plan straks te gaan werken op maandag en dinsdag van 8 tot 12 en van 13 tot 17. Op mijn werk is er absoluut geen mogelijkheid om te kolven, maar zit er dan niet teveel tijd tussen? 4 uur? En hoelang ben je gemiddeld bezig met kolven? Aangezien ik 'maar' een uurtje pauze heb? (eigenlijk een half uur, want moet ook nog naar huis rijden)

Misschien stomme vragen en misschien stom dat ik daar nu al mee bezig ben, maar vraag het me gewoon af.

Alvast bedankt!

2. Loeki2

Loeki2 VIP lid

Jun 3, 2006
    16,265
    1
    0
    Helemaal niet stom hoor Wendy. Ik heb op mijn werk bij 4 maanden zwangerschap al aangegeven dat ik wilde kolven, dus je bent echt niet te vroeg.

Als je op je werk niet kunt kolven, mag je naar huis gaan om de baby te voeden, deze tijd krijg je gewoon doorbetaald, tot maximaal 25% van je werktijd.

Als jij op maandag en dinsdag van 8 tot 17 werkt kun je bijvoorbeeld 30 minuten langer pauze vragen en om 16.30 uur naar huis gaan ipv 17 uur, of je kun 2 uur middagpauze vragen.

Ik kolf wel op mijn werk, ook maar één keer overigens. Ik ga om 7.30 uur van huis en kolf om 12 uur en ben dan tussen 16.30 uur en 17.30 uur weer thuis om te voeden. Ik ben met kolven ongeveer 30 minuten kwijt.

3. wendyp

wendyp Niet meer actief

Nou dat is het dus juist.. Ik heb normaal gesproken helemaal geen pauze's. Dit plan ik zo in, omdat het met kolven mij makkelijker lijkt.

Ik werk zeg maar een aantal uur per dag en ben vrij om het in te plannen. Een half uur eerder weg, is dus ook niet mogelijk, omdat ik per uur werk zeg maar. (lekker duidelijk allemaal he? hihi)

30 minuten kolven is wel nog te doen, maar 4 uur tussenpauze is dus eigenlijk niet te lang?

4. Loeki2

Loeki2 VIP lid

Jun 3, 2006
    16,265
    1
    0
    Ik heb tussen de 4 en 6 uur tussen het kolven en het voeden zitten, maar Annika is ook al 6 maanden, dus dat is wel een verschil met een kindje van 10 weken.

9 uur werken zonder pauzes :confused: wat voor werk doe je dan als ik vragen mag.

5. Nemo

Nemo Niet meer actief

@Wendyp: klinkt mischien heel hard wat ik nu ga zeggen maar voel het niet als een aanval. Als jij wilt kolven dan heeft jouw baas maar "iets" te regelen. Het is namenlijk bij wet geregeld dat jij daar recht op hebt.
    Het is dus niet jouw probleem maar die van je baas.
    De enige voorwaarde is dat jij het vroeg aangeeft zodat je baas iets kan regelen. Meid kom voor je rechten op !
    Hier meer info over kolfrecht.

6. appeltje

appeltje Niet meer actief

Nemo: =D> mee eens!

Bij mij hadden ze ook geen faciliteiten, maar mooi dat er nu een kolfruimte wordt gemaakt! Het recht is er, maar je moet er wel voor opkomen.

7. wendyp

wendyp Niet meer actief

@nemo... het voelt niet als een aanval, helemaal niet zelfs.... Je hebt hartstikke gelijk!

@appeltje... die kolfruimte gaat een beetje moeilijk, of ik moet het in de achterbak van mn auto doen ;) hihi Ik ben namelijk rij instructeur, wij hebben ook geen cao, omdat we onder geen enkele 'groep' vallen.

8. Nemo

Nemo Niet meer actief

@Wendyp: met lessen gingen wij altijd naar een "stamkroeg" een bakkie doen. Zou jij in zo'n stamkroeg niet ergens een plekje kunnen regelen ? Of even langs huis, kdv,o.i.d. rijden ?

9. appeltje

appeltje Niet meer actief

In de auto is het lastig ja... maar je hoeft geen CAO te hebben voor dit recht hoor. Dit is bij wet geregeld, dus dat staat los van een CAO.

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ben je zelfstandige? Dan is het je eigen tijd. In alle andere situaties moet je baas je helpen.

Als je 8 uur werkt mag je maximaal 2 van die 8 uur gebruiken om je kind te voeden of om er voor te kolven. Feitelijk hoef je dus maar minimaal 6 uur te werken en word je 8 uur uitbetaald als je die 2 uur maar gebruikt om te voeden of te kolven.

Qua rooster zou je misschien beter zo kunnen werken:
    8.30 tot 11
    12.00 tot 14.00
    15.00 tot 16.30

11. Loeki2

Loeki2 VIP lid

Jun 3, 2006
    16,265
    1
    0
    Als rijinstructeur kun je toch makkelijk met je lesauto langs het KDV rijden lijkt me, gewoon live gaan voeden.

12. tiruja

tiruja VIP lid

Jul 28, 2007
    6,837
    0
    0
    Je werkgever is volgens de wet VERPLICHT om voor een kolfruimte te zorgen en kolftijd beschikbaar te stellen.
    Dus je kan je lessen daarop aanpassen.
    En kwart van je werktijd mag je gebruiken om te kolven.
    Je kan dan langs je kindje rijden maar bijv ook in de auto kolven. Je hebt ook kolven met een koeltas waar je de melk weer goed in kan bewaren.

13. Mamariek

Mamariek Actief lid

Aug 6, 2007
    201
    0
    0
    Bussum
    Ik zit ook vaak op de weg voor werk en ik kolf soms in de auto (langs de kant, sjaal erbij) of in bepaalde restaurants/hotels langs de weg. In het begin zou ik je kolftijden plannen om 11 en en 3 uur, waarschijnlijk dezelfde tijd als je kindje drinkt. Dan hoef je het niet onder lunchtijd te doen want zeker in het begin moet je wel blijven kolven voor je productie. Als je wat langer bezig bent komt er vanzelf handigheid in. Ben je zelfstandige en heb je alle uren nodig? Want anders heb je idd recht op kolftijd die je baas moet uitbetalen. Maar ik weet niet hoe het bij jou werkt. Ik heb een koelbox op de accu van mijn auto gekocht en die koelt onverwacht goed! Mijn melk komt koud die box uit dus je zou in principe niet eens naar huis hoeven en dan kun je 2 x een half uur kolven. Ik neem aan dat je een boterham wel naast een leerling mag eten ;)
    En misschien helemaal brutaal maar misschien kun je ook bij bepaalde leerlingen thuis kolven...maar ik kan me voorstellen dat dat misschien wel ver gaat...

Share This Page