Sigmoïdoscopie wie heeft ervaring ?

Discussion in 'De lounge' started by kleintje88, Nov 29, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. kleintje88

kleintje88 VIP lid

Nov 17, 2008
    9,362
    2
    0
    Morgen krijg ik een Sigmoïdoscopie en ik vraag me af of er mensen zijn met ervaring hiermee ?

Mijn voornaamste vraag is eigenlijk; dat laxeer drankje wanneer komt dat een beetje op gang ?
    Ze zeiden namelijk tegen mij dat ik het ongeveer een uur voor het avondeten in moet nemen (staat ook in het boekje maar in de bijsluiter van het drankje staat zo rond 15.00) en dat het dan binnen enkele uren op gang komt...
    Maar wat is enkele uren ?

Ik heb het bijna 4 uur geleden ingenomen en er gebeurd niks! Geen gerommel in mijn buik, geen aandrang helemaal niks! Is dat normaal ?

Ik heb trouwens Prunacolon gekregen, in de bijsluiter daarvan staat dat je voor ieder kg lichaamsgewicht 1 ml moet gebruiken met een maximum van 75 ml! Maar in het ziekenhuis hebben ze me gezegd dat ik echt niet meer dan 60 mag innemen ?

Oh en nog een vraag: mag ik morgenvroeg nu nog wel wat eten (vla ofzo ) drinken of niet ? Dat staat namelijk dan weer niet in mijn boekje!

Dus mensen met ervaring ? of Mensen die ervoor geleerd hebben ?

(misschien dat ik het juist vannacht krijg en vannacht steeds naar de w.c moet :( )

2. kleintje88

kleintje88 VIP lid

Nov 17, 2008
    9,362
    2
    0
    mmm niemand nog ?

3. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

Dec 12, 2006
    2,072
    309
    83
    verpleegkundige
    Prunacolon geeft meestal een peristaltiek die als het werkt je darm vrij snel schoon maakt. Meestal moet je 1 of 2 keer flink naar het toilet en dan is het wel klaar. Het kan 6 tot 12 uur na inname pas werken. Ik weet niet hoe laat jij je onderzoek hebt maar als er niks gebeurt zou ik morgenvroeg even contact opnemen met de scopie afdeling van het ziekenhuis waar je het onderzoek krijgt. Vanaf nu kun je best ook niets meer eten en alleen nog heldere dranken drinken. Morgenvroeg zou ik niets eten. Wel wat eten meenemen omdat je anders flauw kunt worden om na het onderzoek te kunnen eten. Heb je geen folder gekregen? Ik geef je deze info en hanteer daarbij de regels die wij aanhouden op een afdeling maar vaak zijn deze anders voor poliklinische patienten.

4. kleintje88

kleintje88 VIP lid

Nov 17, 2008
    9,362
    2
    0
    Ja ik heb wel een folder gekregen maar daarin staat niet wanneer het drankje moet werken (ja binnen enkele uren staat er ) en er staat bij dat ik morgen ook nog een klysma krijg om de laatste resten ontlasting kwijt te kunnen... Maar ehumm wat als er niks uitkomt? :O
    Er staat ook verder niks over ontbijt enz wel dat ik veel moet drinken (ik geloof dat ik nu vanavond al 1,5 liter op heb en vanmorgen en vanmiddag ook al heel wat!) en wat ik vandaag mocht eten!

Op het flesje met laxeermiddel stond trouwens dat je per KG gewicht 1 ml in moest nemen maar tegen mij zeiden ze dat ik maar maximaal 60 in mag nemen ? *terwijl ik toch zwaarder ben dan 75 kg * moet ik misschien niet toch alsnog de rest innemen ?

Oh ik heb morgen om 10.00 al het onderzoek...

5. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

Dec 12, 2006
    2,072
    309
    83
    verpleegkundige
    Maak je maar niet ongerust. Je hebt de voorgeschreven ml prunacolon op. Morgen krijg je nog een klysma vooraf en als je vanaf nu niets meer eet en voldoende drinkt zal het allemaal wel loslopen. Morgenvroeg zou ik geen ontbijt doen. Hoogstens een glas water of andere heldere drank.

Als je meer prunacolon zou innemen dan voorgeschreven dan loop je kans op heel vervelende bijwerkingen.

6. mamadieneke

mamadieneke Actief lid

Jun 6, 2009
    205
    0
    0
    mama
    zuid-holland
    Hoi,
    ik heb het gehad ivm ziekte van crohn
    en het werkt idd pas laat, en daar bij veel drinken (helder, zoals je doet) dus das prima, zou zeggen wacht het af
    En komt er niks, dan zou ik morgen ochtend gelijk bellen als de polie opengaat.
    Succes!

7. conny75

conny75 Fanatiek lid

Jan 18, 2007
    1,881
    0
    0
    tilburg
    Hier ook een crohn patient, dus helaas genoeg ervaring hier in :(
    Ik zou me ook niet te druk maken, je hebt namelijk kans dat doordat je je nu zorgen maakt over het feit dat het niet komt je het onbewust tegenhoud.
    Je krijgt morgen ook nog een klysma dus als het nu niet komt dan komt het zeker met het klysma naar buiten.

Heel veel succes morgen en de enige tip die ik kan geven is probeer te ontspannen, hoe moeilijk het ook is.

succes meis,

conny

8. kleintje88

kleintje88 VIP lid

Nov 17, 2008
    9,362
    2
    0
    Nou het komt toch een beetje op gang! (gepaard met heeell veel krampen :( )
    We wachten het maar af morgen...

9. Peetje08

Peetje08 Bekend lid

Mar 30, 2008
    704
    0
    0
    Ik raad je aan om nog even flink door te drinken, een litertje ofzo in elk geval. Dat maakt het dadelijk wat fijner ;). En verder geduld hebben en evt. wat gaan lopen. Wil de peristaltiek wel eens helpen.

Share This Page