Help!! Is dit normaal?

Discussion in 'Voeding' started by brownielover, Feb 8, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. brownielover

brownielover VIP lid

Mar 9, 2009
    8,154
    3,034
    113
    Nederland
    Hoi allemaal,

Ik heb net mijn dochter voor het eerst brood gegeven. Het was vers uit de diepvries, dus heb het even uit laten liggen tot het wat 'opgedroogd' was zodat het niet teveel zou plakken als een bal.

Heb een stukje in haar wang gedaan, ging braaf kauwen maar toen ze wou slikken.. begon ze echt giga te kokhalzen. Ik dacht echt dat ze zou stikken! Brood eruit gespuugd, nog 1 keer geprobeerd. Nou echt... Een ramp!:$

Ze deed niks anders dan kokhalzen en haar halve fles kwam er weer mee uit.

Ik durf dit dus niet nog een keer te doen..;)

Is dit normaal als ze brood krijgen voor de eerste keer?

Ze krijgt van haar groente en fruit potjes van 4 of 6 maanden. Heb vers geprobeerd, maar heb daar gewoon de tijd en energie niet voor om dat te doen.

Iemand tips, of herkenning?

Vast bedankt!

2. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Op zich moeten kindjes van die leeftijd zich redelijk kunnen redden met een stukje brood. En volgens mij pak je het verder wel goed aan. Maar kindjes kokhalsen wel snel. Heb je het brood meteen na de fles gegeven? En heb je het idee dat ze te gulzig is?
    Misschien kun je eens proberen haar een broodkorstje in de hand te geven. Dan kan ze zelf wat meer bepalen hoe ze het gaat opeten zeg maar..

3. Majorana

Majorana Bekend lid

Apr 29, 2011
    815
    0
    0
    Utrecht
    Volgens mij is dat wel redelijk normaal. Wel goed in de gaten houden natuurlijk, maar misschien nog kleinere stukjes geven? of even zacht meken met melk of zo?

4. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

Aug 20, 2012
    4,246
    681
    113
    Oh wat eng! Hier ben ik ook zo bang voor.. tot nu toe krijgt mijn dochter alleen een broodkorstje.. soms speelt ze er meer mee dan dat ze er iets van eet..

5. brownielover

brownielover VIP lid

Mar 9, 2009
    8,154
    3,034
    113
    Nederland
    Nou ik geef haar regelmatig losse stukjes in haar hand.. Maar hier doet ze dus helemaal niks nada noppa mee:D

Ze kijkt er amper naar om, of speelt er een paar minuten mee.. Maar dan ligt het alweer op de grond.

Ik heb het brood een halfuur/uur na haar fles gegeven. Misschien te vroeg? In de melk dippen kan ik wel proberen inderdaad..

Het stukje brood was verder helemaal niet groot ook, krap aan een centimeter.

Misschien is het te vroeg?? :(

Moet ik het wel gewoon blijven proberen? Want dat uhh.. Vind ik nu dus best eng:(

6. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

May 13, 2010
    2,802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Hier kreeg mijn dochter eerst alleen een broodkorstje in haar handen om zelf te proberen en te proeven. Is eigenlijk altijd goed gegaan, pas later ben ik verder gaan met het binneste van de boterham....
    Misschien is zoiets nog een idee?

Succes, maar laat je er vooral niet door afschrikken, het is voor zo'n kleintje natuurlijk ook weer wennen......

7. brownielover

brownielover VIP lid

Mar 9, 2009
    8,154
    3,034
    113
    Nederland
    Ja stukjes krijgt ze al in haar hand.. Maar daar doet ze dus helemaal niks mee. Vind ze totaal niet interessant. En áls ze het al proeft dan trekt ze gelijk een zuur hoofd van ''ik lust het niet'' en weg is het.:D

Denk dus dat als ik dat gewoon zo laat, het al helemaal niks word.. :p

8. adi

adi Niet meer actief

Nee, niet in melk dopen of nog kleiner maken. Nat brood plakt, en met kleine stukjes hebben kindjes helemaal geen controle.
    Bied haar een stuk aan om zelf af te happen, dat is de meest natuurlijke manier om te eten.

Daarnaast heeft zij wel de leeftijd om asn structuur van eten en kauwen te wennen. Met 4 en 6mnd potjes bereik je dat niet.

9. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

Feb 2, 2008
    5,082
    0
    0
    Ik ben begonnen met een broodkorst. In het begin begreep hij er ook niks van. Dus heb ik zijn handje richting izjn mondje gedaan, toen hij sabbelde begreep hij opeens de intentie.

Na 3 weken af en toe sabbelen heb ik gisteren voor het eerst brood gegeven. En hij at t zo op.

Vandaag ging het niet, alleen kokhalzen. Dan proberen we het morgen wel weer.

Gisteren was het wit brood, vandaag heeel licht bruin, ms dat daar het verschil in zat?

10. brownielover

brownielover VIP lid

Mar 9, 2009
    8,154
    3,034
    113
    Nederland
    Oke ga haar elke dag een korst geven en kijken wat er gebeurt.. (niet veel denk ik:D)

En dan maar hopen dat ze het anzelf gaat begrijpen en het zonder teveel kokhalzen gaat!

11. brownielover

brownielover VIP lid

Mar 9, 2009
    8,154
    3,034
    113
    Nederland
    Ik heb geprobeerd vers te koken, maar dit red ik niet. Heb er te weinig tijd voor en kost me veels te veel energie. Ben dan echt gesloopt.. Vandaar potjes. Kan ik anders die van 8mnd proberen? Zal meer structuur inzitten denk ik..

12. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

Nov 24, 2008
    4,841
    177
    63
    Hier krijgt de kleine ook gewoon een broodkorst (of een reep van een kapje van 't brood) in z'n handje, heeft er vandaag redelijk wat van opgegeten/gesabbeld. Vooral geen hele kleine stukjes geven of stukjes in melk dopen, dan krijg je juist zo'n plakbal..

Voor wbt groenten/warm eten. Als jullie gewoon aardappelen, vlees en groenten eten, het zonder zout koken. Dan kun je gewoon een aardappeltje en beetje groente voor haar pakken. Voor de dagen dat je geen aard/groente eet kun je een keer op zaterdag of zondag een grotere hoeveelheid koken (bijvoorbeeld dingen uit Opperdepop van AH), en dit in porties invriezen. Je bent dan 1 dag een paar uurtjes bezig, maar hebt hier wekenlang profijt van. Als je een keukenmachine hebt kun je het gaandeweg steeds iets grover laten.

Dochter at hier met 7,5 maand eigenlijk bijna dagelijks met de pot mee. Alleen als ik iets met een pakje mix maakte, dan maakte ik voor haar een verse pastasaus bijvoorbeeld. Beetje gehakt, wat tomaten, wat gedroogde oregano en basilicum. Met 10 maanden at ze volledig met de pot mee (again, uitgezonderd de pakjes mix, dat kreeg ze vanaf 11,5-12 maanden).

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

een potje kost net zoveel, zo niet meer tijd als zelf ergens een vork in zetten... (of eet je zelf alleen maar pizza e.d? Het goeie voorbeeld geven is ook heel belangrijk bij leren eten...)

Naar mijn idee moet je kinderen geen brood in de mond stoppen maar het ze zelf laten pakken en er een klein beetje boter op doen.

14. Smikkel

Smikkel Actief lid

Mar 25, 2011
    207
    1
    18
    NULL
    NULL
    Hoezo kost dat zoveel tijd? We maken hier eigenlijk alles zelf. Als we gewoon aardappels, vlees en groente eten dan eet ze dat ook gewoon. Ik kook overigens nooit met zout dus daarmee hoef ik geen rekening te houden. En als we nasi/macaroni oid eten dan even een apart pannetje voor haar met wat andere groente erin. Al die kruiden, zout en prei, ui, paprika ed. lijkt me nog niet goed, dus dat krijgt ze (nog) niet.
    En ik koop ook wel 's voor het gemak een zak diepvriesgroente en kook ik dat alleen voor haar.

En inderdaad hier ook wel 's flink kokhalzen met brood of andere grotere dingen. Geef haar bijv. gewoon een stronkje broccoli of stuk brood en dan bijt ze soms een best groot stuk af en daarvan gaat ze dan kokhalzen, maar het komt er wel weer uit. Meestal gaat het gewoon goed. Oefening baart kunst :)

15. Racegirl

Racegirl Niet meer actief

He meid, mijn zoontje deed dat ook. Weet je wat ik heb gedaan gewoon even gewacht met brood. Ik had zoiets misschien ben je er nog niet aan toe of snap je het nog niet. Een paar weken later heb ik het weer geprobeerd en toen kon hij het ineens heel goed. Dus misschien werkt het voor jouw meisje ook wel. Mijn zoontje is inmiddels 11 maanden en eet nu met gemak 3 sneeën weg. Af en toe kokhalst hij nog weleens omdat hij te gulzig is;) succes het komt vanzelf!

16. kath

kath Actief lid

Oct 27, 2012
    240
    0
    0
    NULL
    NULL
    Herkenbaar wat ts schrijft. Ook hier deze week begonnen met brood (misschien wel te kleine stukjes, als ik het hier zo lees) en dochter (6 mnd) moest ook vreselijk kokhalzen. Ze 'kauwde' er keurig op maar zodra ze het doorslikte ging het helemaal mis.
    Ik ga ook maar aan de broodkorst en zelf laten happen, kijken of ze dat uiteindelijk gaat doen... en dan hopelijk zonder kokhalzen&spuugfestijn.

17. brownielover

brownielover VIP lid

Mar 9, 2009
    8,154
    3,034
    113
    Nederland
    Doordeweeks eten wij gewoon gezond hoor. Probleem is dat wij rond 6 uur thuis zijn en ik dan nog moet koken. Rond kwart voor 7 eten we, maar om 7u moet zij officieel de fles al (rekken we al naar half 8). Dat word dus te krap, en een potje heb ik binnen een min. klaar en eet ze dus al rond 6uur.

Daarnaast eten wij nooit verse groente. Veels teveel gedoe, en enige dat we ervan kunnen eten omdat we het lekker vinden zijn bieten, bonen, wortels en sla. (en dan lust alleen ik wortels)..

Verder eten we veel rijst of macaroni maar die sauzen (honig, chicken tonight, pastasaus) mag zij nog niet toch? dan moet het vers. geen idee hoe je saus vers maakt en ook geen tijd voor savonds.

Sweekends is mn vriend op de taxi als extra baan & doe ik huishouden alleen, en verzorg haar.. Alle vrije tijd die ik al heb besteeds ik liever anders (ook verplicht, moet van de psycholoog). Al dat vers koken bezorgd mij extra stress die ik niet kan gebruiken, loop niet voor niets al bij n psycholoog;)

18. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

Aug 20, 2012
    4,246
    681
    113
    Ik snap jou wel hoor dat je er soms geen tijd voor heb. Ik ben zelf ook echt een stresspersoon en ik ga vanaf de 18e weer werken en dan heb ik denk ik ook echt geen tijd om voor mijn dochter nog iets klaar te maken. Invriezen is wel een idee.
    Wij eten ook vooral rijst/pasta etc. Aardappel met groente komt hier niet vaak op tafel. Ik heb het al wel eens geprobeerd of ze dat lekker vind maar daar geeft mijn dochter tot nu toe ook niet veel om. Dus ik houd het nu voorlopig nog even bij de potjes!
    Potjes zijn ook goed hoor! Mijn moeder deed vroeger nooit iets vers pas toen ik mee ben gaan eten en ik heb daar niets aan over gehouden hoor;) Je weet zelf het beste wat goed voor haar is!

19. Justy

Justy Fanatiek lid

Jul 12, 2011
    3,548
    0
    0
    Even over je broodvraag. Ik denk dat het zou kunnen komen doordat je kindje alleen fijngemalen etenkreeg tot nu toe. Wij hebben onze kleine al snel aan stukjes (gewoon mee eten met ons maar dan goed geprakt) laten wennen. Brood was dus ook geen probleem. Ik zou t eten gaan prakken of als je potjes wil geven die van 8 maanden geven. Een paar dagen zal t wat kokken zijn maar daar zijn ze ze doorheen. Ik ga er vanuit dat het brood dan ook goed komt...

20. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Ik gaf een korst met zacht brood eraan, kon hij zelf sabbelen/bijten enzo.

Je kunt ook als je voor julie kookt een portie voor haar maken en in de koelkst zetten voor de volgende dag? Eet ze wat jullie de dag ervoor aten.

Share This Page