Haat haat haat haat haat haaaaaat Ik heb tot nu toe nog niks ergs meegemaakt met de BD. MAAR vrijwel iedereen in mijn omgeving wel, dus ik denk dat het een kwestie van tijd is.
zucht... ik ken het ook... Kregen december 2013 vlak voor kerst een bericht dat we kinderopvangtoeslag terug moesten betalen over het jaar 2012. 23.000 euro! Ik in paniek, want WAT!?!? Hoezo zoveel geld? Gelijk bellen met de bd om te vragen waar het vandaan komt. Niet te bereiken in verband met kerstvakantie. Na kerstvakantie meerdere keren gebeld. Steeds namen opgeschreven met wie ik sprak want telkens was het verhaal net even anders. Uiteindelijk kwam het erop neer dat we het bedrag inderdaad moesten terug betalen. Nou ja oke, maar 23000 euro heb ik niet zo even liggen. (voor de vraag komt waar die 23000 euro vandaan kwam... deel van het jaar meer gaan verdienen, dus minder recht op toeslag dus vanaf 1 januari 2012 terugbetalen) dus betalingsregeling getroffen. Niets aan de hand, gaat automatisch. Tijd niks gehoord, ineens dwangbevel in de brievenbus. We zouden niet meer betalen. Opgezocht en betalingen worden gewoon afgeschreven naar de bd. Gebeld, was foutje, wordt geregeld. Tijdje later weer dwangbevel, het restbedrag van 1700 en nog wat moest betaald worden. Ik weer bellen. De vrouw aan de telefoon kon het me ook niet uitleggen, beste was maar gewoon betalen. Keurig gedaan. 3 weken later wéér een dwangbevel, nu van 124 euro. wéér bellen om te vragen waar dit bedrag nu weer vandaan komt. Blijkt het rente te zijn. Sjonge. Handig hoor. Not! Als ze dan toch gaan strooien met die dwangbevelen laat ze het dan in een keer goed doen...
Tja, frustrerend is het zeker. Vaak is het probleem bij callcenters dat zij vragen beantwoorden adh van een computer. En dat dus als je een niet zo vaak voorkomende vraag stelt, de computer het antwoord ook niet weet en je dus 100 verschillende antwoorden krijgt.
maandje terug logde ik in op mijn toeslagen, stond er ineens dat de kinderopvang van mijn oudste kind gestopt was per augustus 2014. Gewijzigd door hunzelf! Terwijl mijn oudste dus nog gewoon op de BSO zit! Ik gebeld, afdeling die ik nodig had was op dat moment niemand (vrijdagmiddag 2 uur) Ik zou teruggebeld worden, moet nu nog gebeuren. Dinsdag zelf maar weer bellen..
Ik helaas ook meerdere slechte ervaringen met de BD. Vooral als je iets wilt opstarten of stopzetten. Ik heb ruim een jaar huurtoeslag ontvangen terwijl ik dat had stop gezet. Iedere keer weer bellen en dan zou het worden gestopt en dan daarna kwam het weer. Het laatste half jaar kreeg ik huurtoeslag op mn koopwoning. Uiteindelijk moest ik alles natuurlijk terugbetalen. Maar toen kreeg ik gewoon n bedrag door mn strot geduwd, wat niet klopte. Zonder berekening of wat dan ook. De medewerker aan de telefoon probeerd me wijs te maken dat dat gewoon 'uit de computer' gerolt was. En ze geen idee hadden hoe de computer bij dat bedrag kwam. Ja daaahaag. :x Wat bleek, het bedrag wat ze aan de woningbouw hadden uitbetaald (en wat de woningbouw had terug gestort), moesten wij ook zogenaamd nog n keer betalen. Als je dus niet oppast wordt je gewoon genaaid waar je bij staat. :x Nu de laatste tijd ook weer gedoe. Ik heb toeslagen aangevraagd omdat ik gescheiden ben. Maar voordat alles eens een keer rond is duurt eeuwen. Heb nu al ruim 1800 euro betaald aan de kinderopvang omdat de toeslag maar niet komt. Nu kan ik dat gelukkig lenen van iemand, maar je zal het maar niet op de plank hebben liggen, als alleenstaande moeder. Ik snap ook wel dat ze voorzichtig zijn sinds die Roemenen fraude. Maar het werken wordt weer eens bepaald niet beloond zo.
Precies, dit dus!! En als ze dan een fout maken ben je kweet niet hoe lang aan het bellen, bellen, bellen. Als je dan teveel ontvangt terwijl je al aangegeven hebt dat je er geen recht op hebt, mag je desondanks wel rente betalen over wat je teveel gekregen hebt. :x