Hallo , Mijn zoontje is inmiddels 10 maanden oud maar sinds een tijdje lijkt ie wel af en toe een drift kikker. Kan soms echt heel driftig worden. Vandaag was ie zo driftig dat ie met zijn vinger in me neus schoot waar door ik een bloed neus kreeg en ik weer schrok en hij nog bozer werd. Herkent iemand dit rond deze leeftijd ? Iemand nog tips ?
Haha jeetje, dat is me wel een resultaat zeg, zo'n bloedneus! Wat ik altijd doe (hier ook een driftkikkertje, hoort bij de leeftijd). Ik maak altijd duidelijk dat het niet gewenst is (mag je zelf invullen hoe je dat brengt) en leidt hem daarna af. Ik ga gewoon iets anders met hem doen, dus even uit de 'boze' situatie halen. Als het niet werkt laat ik hem gewoon even afkoelen op een veilige plek. Soms is hij boos op alles en iedereen en helpt afleiden niet. Dus dan mag hij even huilen.
Als m'n oudste op die leeftijd driftig werd dan had hij of slaap of was hij overprikkeld. Misschien helpt het om na te gaan of er wel genoeg structuur is. En of het wel de juiste structuur is.
Hier was het op die leeftijd nog niet echt driftig, maar meer enthousiasme of wild zijn waar hij eigenlijk zelf de gevolgen nog niet van kon overzien. Hij vond 't bijvoorbeeld grappig om zich op schoot gewoon achterover te laten vallen enz. Sloeg in m'n gezicht, want hé dan gaf mama reactie en al dat soort dingen. Wat ik op zo'n moment deed was hem van m'n schoot af zetten, bv. gewoon even op de grond en leidde hem dan af met speelgoed. Corrigeren heeft op die leeftijd naar mijn mening nog niet zo heel veel zin. Ik zei gewoon rustig: "Auw, dat doet zeer, dat mag niet, ga maar even op de grond of in de box spelen".
Dochtertje is nu 11 maanden en kan ook goed boos worden als ze iets niet mag. Als ze de kastjes of laatjes opentrekt, of de afstandbediening pakt ofzo, dan pakken we het af en zeggen dat het niet mag en is ze zo boos! We leiden haar dan weer af met iets anders, maar ze is nu echt in een periode dat ze heel erg aan het uittesten is en dus ook vaak boos wordt.
Ja dat is hier ook zo. Dramatisch ligt ze dan te krijsen op de grond en boos dat ze is. Ik pak haar meestal op en leidt haar af. "Kijk hier mag je wel mee spelen..." Soms blijft ze het ook tientallen keren proberen met de grootste big smile. En ik haar maar oppakken en ergens anders neerzetten.. Best vermoeiend maar ach hoort erbij
Jup hier ook, boos krijsend op de grond gaan liggen en schoppen... Is de combinatie van iets niet mogen hebben waar hij zijn zinnen op gezet had en moe en/of hongerig zijn. Of moeten verschonen icm moe/hongerig... Afleiden met iets anders werkt inmiddels slecht, hij is zeer vasthoudend dat hij perse dat ene wou haha. Beste zo snel mogelijk voorzien in slaap/eten en daarna kan hij 'nee' ook wel weer hebben. Flinke luier verschonen is wel een uitdaging af en toe... Wordt nog wat als hij 2 is straks...