Teveel knuffels en kusjes

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Plopperdeplopperdeplop, 31 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Plopperdeplopperdeplop

1 feb 2020
    313
    491
    63
    Vrouw
    Hallo dames,

Ik wil graag jullie advies over het volgende. Mijn zoon wordt bijna 5 en is altijd al een grote knuffelkont geweest. Op zich wel fijn want ik knuffel ook graag. De afgelopen weken knuffelt hij echter te veel. Het is een manier geworden van negatieve aandacht vragen. Als ik bv met iemand anders praat dan hangt hij binnen een paar seconden om mijn nek en krijg ik knuffels en kusjes. De eerste keer beantwoord ik het meestal. "Ik ben ook blij dat jij er bent, ik hou ook veel van jou, maar ik praat nu even met....."

En dan gaat het door en moet ik hem echt wegduwen, wegzetten. Ik zeg dan dat ik dat geen leuke knuffels meer vind en dat hij moet ophouden. Soms zet ik hem even 5 minuutjes apart op een stoel als in een time out. Maar het gedrag lijkt niet minder te worden.

Hij lijkt ook ergens bang te zijn dat ik wegga en niet meer terugkom. Als ik zeg dat hij naar school gaat of ergens anders waar ik niet bij hem kan zijn dan vraagt hij wel 20x of ik hem echt wel weer op kom halen. Ik heb al zo vaak gezegd dat ik hem natuurlijk altijd weer zal komen halen. Misschien is het allemaal wat eng omdat hij tijdens de Corona crisis heel veel met mij alleen was.

Maar het feit is dat het gewoon niet meer leuk is. Dat ik baal van dat vele geknuffel omdat het gewoon te veel is. Ik ben denk ik wel ook veel met positieve dingen met hem bezig. We hebben vandaag uren spelletjes gespeeld en geverfd. Maar zodra ik even 5 minuten met iets anders bezig ben dan komt hij weer aan mij plakken.

Wat vinden jullie? Straffen? Praten? Vaste knuffeltijden? Ik weet het even niet meer!

NiVa0230 vindt dit leuk.
  2. Dettol

Dettol Bekend lid

12 apr 2020
    896
    418
    63
    Deze tijd is zo wie zo heel vreemd
    En blijkbaar heeft hij behoefte aan knuffels en kusjes
    Ik zou het zelf toelaten
    Een kind kan niet teveel knuffelen

zonnetje2015 vindt dit leuk.
  3. sarah28

sarah28 Fanatiek lid

14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Ik zou t zeker niet afstraffen of afleren, wellicht is t een fase en t gaat ooit n keer voorbij. Mijn zoontje is altijd n knuffelkont geweest en ik vind t heerlijk, is nu wel minder geworden naarmate hij ouder is geworden en ik mis t :D

4. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.102
    3.488
    113
    zonnetje2015 vindt dit leuk.
  5. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.969
    3.976
    113
    Ik zou hetzelfde reageren als wanneer mijn kind aandacht trekt door er doorheen te praten als ik met iemand in gesprek ben. Eigenlijk is dit hetzelfde, alleen vraagt hij op een andere manier aandacht maar nog steeds op een niet gewenst moment.

Dus stap 1.negeren, stap 2. wegduwen (zacht), stap 3. aangeven dat ik dit niet wil en dat hij moet stoppen (en als het lukt aangeven wanneer je wel tijd voor hem hebt), stap 4. wegzetten.

Ik begrijp heel goed dat kinderen door deze hele situatie meer aan hun veilige omgeving gaan 'hangen', maar dat wil niet zeggen dat er geen grenzen meer zijn. Ook daar moeten ze mee leren omgaan.

Athina vindt dit leuk.
  6. Plopperdeplopperdeplop

1 feb 2020
    313
    491
    63
    Vrouw
    Dank voor de reacties tot nu toe.

Ik snap de reacties van "laat het toe" wel. Het is misschien daarom ook juist lastig. Knuffels en kusjes wil ik uiteraard niet afleren. Het is de manier waarop hij daarmee steeds mijn aandacht opeist. Zoals @ikkie97 zegt, het is in principe hetzelfde als er doorheen praten, wat hij trouwens ook wel regelmatig doet, maar dat vind ik makkelijker om dan te zeggen van, nu niet! Ik wil hem echt al mijn Liefde en aandacht geven, maar sinds de laatste weken merk ik dat ik het soms niet meer fijn vind. Zoals in het artikel van @Fristi2012. Heel erg bedankt, daar kan ik wat mee.

NiVa0230 vindt dit leuk.
  7. Mybrand2018

Mybrand2018 Fanatiek lid

22 apr 2018
    1.751
    883
    113
    Mijn zoontje is ook 5

Knuffelt liefst hele dag kusjes ook en zegt zeker 100x dat die van me houd

Nou kan er alleen maar van genieten zijn zo groot

8. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.382
    10.328
    113
    Onze zoon is 6 en is ook een grote knuffelbeer. Enige moment wanneer hij niet mag komen knuffelen is wanneer ik boos ben.

Hij wil dan dat het snel klaar is en zegt dan ik hou van jou of krijg knuffels. Ik noem ze slijmknuffels en hij weet inmiddels dat die niet fijn zijn.

Voor de rest altijd wel tijd voor een kus en knuffel of ik moet expliciet zeggen ik ben even bezig, even wachten.

Ik zou aangegeven wanneer knuffels super fijn zijn. Dat je zijn knuffels fantastisch is en dat je dan ook echt even wil knuffelen. Als je aan het praten bent heb je even tijd voor een ander en moet hij even wachten. Anders krijgt hij ook geen echte knuffel. Wanneer het hem lukt natuurlijk een extra dikke knuffel.

Die van ons zit altijd dicht naast mij, zeker bij het voorlezen dat zijn echt zijn momenten.

Geniet van de knuffels maar leg uit wanneer wel en niet met een waarom

NiVa0230 vindt dit leuk.
  9. Plopperdeplopperdeplop

1 feb 2020
    313
    491
    63
    Vrouw
    Het is niet dat ik knuffelen niet fijn vind en niet waardeer. Ik knuffel zelf ook heel veel, hou mijn zoontje graag vast en op schoot. Neem de tijd voor hem om leuke dingen te doen. Het gaat om de manier waarop hij daarmee in sommigs situaties mijn aandacht opeist. Iemand vergeleek het met er doorheen praten en dat vind ik een passende vergelijking. Als je je kind erop wijst dat je er doorheen praten niet fijn vindt dan betekend het niet dat je niet wil dat je kind nog praat, dat je niet blij bent met zijn goede taalontwikkeling maar dat je het niet fijn vind als je de ander niet kan verstaan.

Het gaat gelukkig de afgelopen dagen wel beter. Ik kon deze week gewoon met een vriendin praten terwijl mijn zoontje fijn zat te spelen. Hij is wel een paar keer een knuffel en een kusje komen halen maar niet op een vervelende manier. Ik hoop dat het zo blijft. Bedankt allemaal voor het meedenken. Meer tips en aanvullingen blijven altijd welkom.

NiVa0230 en Fristi2012 vinden dit leuk.
  10. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.891
    18.682
    113
    Vrouw
    Ik zou hetzelfde reageren zoals ik reageer wanneer mijn zoontje (negatieve) aandacht komt vragen als ik met iemand sta te praten. Ik benoem dan dat hij even moet wachten want ik ben nu met *die en die* aan het praten.. Meestal werkt dat niet, zo niet, dan gewoon consequent blijven.
    Knuffels zijn zeker niet verkeerd, maar in deze situatie is het indd een vorm van negatieve aandacht vragen en dat zou ik ook corrigeren.

Deel Deze Pagina