slecht horen (bijna) 3 jarige

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door brownielover, 9 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.155
    3.036
    113
    Nederland
    Dag dames,

Ons zoontje van (bijna) 3 luistert heel slecht. Ik dacht dat het te maken had met de leeftijd, dat hij zo energiek is en snel is afgeleid bijv. en een jongentje is en dus gewoon lekker wild.

Maar sinds deze week is me toch wel echt het kwartje gevallen dat hij gewoon niet goed kan horen. Hij reageert niet als ik tegen hem praat als ik naast hem zit, of vlak bij. Ik moet hem soms wel 5 keer roepen voordat hij reageert en dan zegt hij "heh?" "wat zeg je?" in de auto vraagt hij altijd 10 keer hetzelfde. Bloedirritant vonden wij dat altijd..dacht dat hij altijd een spelletje maakte maar nu pas denk ik; zou hij ons gewoon niet verstaan? Al die keren dat wij/ik boos werden omdat hij niet reageerde of luisterde... voel me zo schuldig. Want wat als die ons nou echt niet verstond.

Hij praat ook hard en schreeuwt veel. A.s. donderdag hebben we een afspraak bij de huisarts staan. Ik merk dat ik me toch wel zorgen maak..

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? En wat is er uitgekomen?

Een ongeruste mama.

2. Evanesco

Evanesco Niet meer actief

Mijn dochter heeft hetzelfde. Die hoort duidelijk niet goed.

Een aantal mnd geleden heb ik haar oren uitgespoten (ik ben doktersassistente)
    Dit heeft iets verbetering gegeven.

Maar ze hoort nog steeds niet goed. Met gebaren gaat het vaak goed. Vooral in drukke ruimtes gebruiken we die.

Een gehoortest oid hebben we (nog) niet gedaan.
    Het is een erg gevoelig meisje die daar toch wel hinder van zal hebben.

Het lastige is wel dat ze ook de prikkels niet goed kan verwerken. Daardoor slaapt ze slecht. Ze ziet ook (vooral snachts) dingen die er niet zijn.

Dus al met al is het hier niet alleen het probleem van minder horen.

Is er bij je zoon wel eens in de oren gekeken?

3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.872
    113
    Niet horen en niet luisteren is heel lastig te onderscheiden en gaan soms ook hand in hand. Probeer het jezelf niet kwalijk te nemen als blijkt dat hij niet goed kan horen. Je bent er nu mee bezig en daar gaat het om.

Mijn oudste dochter hoort slecht. Heeft drie keer buisjes gehad, dat was een wereld van verschil. Inmiddels hoort ze weer slecht, alleen nu niet door vocht achter haar trommelvlies, dus buisjes zijn nu helaas geen optie. We moeten er dus ‘gewoon’ rekening mee houden.

In jouw geval zou ik de afspraak met de huisarts afwachten. Grote kans dat je een doorverwijzing krijgt naar de kno-arts. En dan heb je daarna hopelijk met duidelijkheid.

4. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.214
    23.287
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Toevallig, hier hetzelfde! Wij gaan vanmiddag naar de huisarts. Het begon na een verkoudheid ergens begin dit jaar. Dus ik heb dat even afgewacht en de zomer ook, maar het verbetert niet. Dus eens kijken wat huisarts zegt.
    Heb zelf gekeken paar maanden geleden en toen wel wat vocht achter trommelvlies, maar had verwacht dat het nu wel beter zou zijn.

5. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.155
    3.036
    113
    Nederland
    Wat zei de huisarts? Hopelijk valt het mee en is het iets onschuldigs. Hier is het nu ik erover na denk al zolang ik me herinneren kan, dus het lijkt mij gek als het bij een verkoudheid weg komt maar wie weet.:)

@NiekeKris hebben ze bij jullie ook verder onderzoek gedaan? Een piepjestest oid? Toevallig begonnen ze op het kdv er ook over dat het hun op viel dat hij harder praat/zingt dan andere kinderen en ze hem wouden observeren. We zijn dus niet de enige die iets merken. Ben heel erg benieuwd wat de huisarts morgen zegt. Mocht hij niks zien wil ik idd een doorverwijzing naar een kno arts en/of een audiologisch centrum.

@Evanesco ach sneu dat er meer bij je dochter is dan alleen slechter horen. Zouden die prikkels niet oom wegkomen uit het feit dat ze minder goed hoort? En wil je haar gehoor nog wel laten testen op den duur? Wel fijn dat je met gebaren al een heel eind komt. Ik ben nu ook echt bewust harder tegen hem aan het praten, hem aanraken voor ik iets zeg.

6. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.214
    23.287
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    1 oortje moet uitgespoten worde, andere fors vocht achter trommelvlies. Dus volgende week dat even laten doen en beide kanten weer door huisarts laten controleren. Als het daarmee niet verbetert, mogen we naar de kno-arts.

7. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.872
    113
    Meerdere gehoortesten (inderdaad oa piepjestest, maar ook met woordjes en dan met en zonder ruis er door heen ed) bij de kno-arts en bij een audiologisch centrum. Bij de laatste heeft ze over een paar maanden weer een afspraak om te kijken hoe het er dan voor staat. Daarna kijken we weer verder. Als het hetzelfde is als een maand of twee geleden dan wordt ze terug verwezen naar de kno-arts voor verder onderzoek naar de oorzaak, voor zover die vast te stellen zal zijn... Als het slechter is wordt ze ook weer naar de kno-arts verwezen en zullen we ook verder kijken naar eventuele hulpmiddelen. En tot slot natuurlijk de optie dat het beter is geworden en dat hoop ik natuurlijk! ;) :)

8. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.155
    3.036
    113
    Nederland
    Ach sneu, maar hopelijk is het daarmee opgelost!

@NiekeKris ik ga duimen dat bij de volgende test het gehoor erop vooruit gegaan is! En fijn dat jullie nog afspraken hebben staan en het in de gaten gehouden wordt!

Ik zal morgen wel even laten weten hoe het gegaan is bij de huisarts.

9. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.155
    3.036
    113
    Nederland
    Net terug van de huisarts. Oren waren schoon was verder niks aan te zien. Nu wachten op een oproep voor de KNO arts, als het goed is krijgt hij dan een gehoortest. Hopelijk duurt het allemaal niet al te lang en kunnen we redelijk snel terecht.

10. Piep2016

Piep2016 Fanatiek lid

30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    Bij onze oudste waren we er ook heilig van overtuigd dat ze niet goed kon horen. Altijd een kno kindje geweest dus we zouden er niet van staan te kijken. Deed hetzelfde als jouw zoontje en daarbij kon ze bepaalde letters maar niet. Uiteindelijk met de kno overlegd en een gehoortest gedaan zowel bij de kno zelf als het audiologisch centrum maar haar oren waren prima in orde. Blijkbaar als ze ergens anders mee bezig is komen wij gewoon niet binnen.

Deel Deze Pagina