Ontslag nemen, maar wanneer???

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Mirjam04, 28 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mirjam04

Mirjam04 Bekend lid

2 aug 2011
    660
    113
    43
    Ik werk al 7 jaar bij hetzelfde bedrijf als secretaresse, parttime wel namelijk 2,5 dagen per week. Daarnaast mijn eigen nagelsalon aan huis.
    Nu is het zo dat ik in eerste instantie van plan was mijn studio op te geven en te blijven werken.
    Maar nu denk ik daar toch anders over. Ik vind mijn nagelsalon aan huis toch wel heel erg makkelijk en heb minder oppas nodig straks!
    Ik wil dus na mijn verlof niet meer terug komen en mijn salon weer oppakken, en dit weten ze dus niet op mijn werk.
    Wanneer kan ik nu het beste ontslag nemen? Ik ga over 3 weken met zwangerschapsverlof.

2. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Ik weet niet wat je opzegtermijn is maar ik zou uitrekenen hoeveel vakantieverlof je nog hebt na je verlof en je opzegtermijn hier op afstemmen. Stel je hebt een opzegtermijn van 2 maand en je hebt nog 1 maand vakantie staan dan zou ik 1 maand voordat je verlof voorbij is opzeggen.
    Wat je wel kan doen is je baas hier eerder van op de hoogte stellen. wel zo netjes als de relatie verder goed is, dan kan jij je vervanger misschien aannemen voor vast.

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.558
    530
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Leuk, aan huis kunnen werken!
    maar... ik zou in ieder geval de bevalling afwachten!!!! Je weet nooit of er wat verkeerd gaat lopen, dan heb je je werk al opgezegd en zit je zonder. Ook wanneer je bijv klachten overhoudt na je bevalling... dan zit je zonder ziektewet uitkering etc.
    Zoals Stefanie het zegt, lijkt mij een goede oplossing.

4. Mirjam04

Mirjam04 Bekend lid

2 aug 2011
    660
    113
    43

Dat is een goed punt. Nog niet aan gedacht!!
    Beide dames: goeie tips, thanks!!

5. famke80

famke80 Bekend lid

2 aug 2012
    730
    1
    18
    NULL
    NULL
    Is er toevallig reorganisatie bij je werkgever en dat er ook mensen uit moeten? Dan zou je namelijk een afspraak met hen kunnen maken, zodat je nog een tijdje WW krijgt.
    En zoals aangegeven, het is goed om te wachten tot na te bevallen, om de redenen zoals al genoemd.

6. Lafayette

Lafayette Fanatiek lid

13 okt 2012
    1.385
    1.568
    113
    WW? Bedoel je een ontslagvergoeding? WW is daar niet voor bedoeld hoor, om te ontvangen terwijl het niet je bedoeling is om op zoek te gaan naar een nieuwe baan. Een ontslagvergoeding zou mooi meegenomen zijn, maar dat zou wel heel erg toevallig zijn als dat zo uitkomt.

Topicstarter, ik zou inderdaad wachten tot na de bevalling, maar niet tot het uiterste moment van je opzegtermijn. Zo hou je een betere verstandhouding met je ex-baas, je weet nooit wanneer het nog van pas komt.

7. famke80

famke80 Bekend lid

2 aug 2012
    730
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ik bedoel geen ontslagvergoeding, maar ontslag in onderling overleg ipv zelf ontslag te nemen. Zo kan iemand anders zijn of haar baan behouden!

8. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.558
    530
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ja dat is een leuk en eerzaam idee.... maar TS heeft in principe geen recht op WW omdat ze niet beschikbaar zal zijn voor de arbeidsmarkt. Ze wil nl vanuit huis gaan werken. Voor recht op WW moet je én beschikbaar zijn voor de markt én voldoen aan de sollicitatieplicht.

9. Mirjam04

Mirjam04 Bekend lid

2 aug 2011
    660
    113
    43

Dus bijvoorbeeld 2 of 3 weken na mijn bevalling? Ik zou dan kunnen zeggen dat ik toch liever mijn kind niet weg breng ofzo. Of dat kinderopvang toch te duur is. Zoiets. Kinderopvang is ook duur, want het zou betekenen dat ik ongeveer 600 euro overhoud iedere maand.
    Voelt wel een beetje als verraad, maarja aan de andere kant. Je moet aan jezelf denken. Toch?

10. Lafayette

Lafayette Fanatiek lid

13 okt 2012
    1.385
    1.568
    113
    Zolang je baas nog een redelijke tijd heeft om een vervanger te zoeken, is er niks aan de hand toch? Er is aanbod van werknemers genoeg naar mijn idee. Als je je er beter bij voelt, kun je je nog beschikbaar stellen om een korte periode de nieuwe werknemer in te werken. De reden van opzegging maakt niet uit, dat is jouw zaak, als jouw werkgever van jou af zou willen zou hij het ook zakelijk bekijken.

11. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik zou sowieso de bevalling afwachten, mocht er iets mis gaan heb je recht op een ziekteuitkering en ben je verzekerd van inkomen. Als je een opzegtermijn van een maand heb zou ik het dan pas opzeggen. Toen ik de eerste kreeg vond ik het nl heerlijk weer aan het werk te kunnen omdat de muren op me af kwamen. Ik vond het heerlijk nog iets voor mijzelf te hebben zonder baby.

12. Mirjam04

Mirjam04 Bekend lid

2 aug 2011
    660
    113
    43
    Ja ik ga ook zeker mijn bevalling afwachten. Je weet idd nooit hoe de situatie dan is. Goede tip! Maar ben er toch wrl zeker van dat ik niet meer voor mijn baas wil werken. Mijn nagelsalon loopt erg goed, kan mijn eigen tijden bepalen en het is mijn passie! En daarbij heb ik minder oppas nodig :)

13. Rinajusase

Rinajusase Fanatiek lid

17 jun 2012
    2.078
    0
    0
    Secretaresse
    Midden Nederland
    @Mirjam04, ik weet niet in welke plaats jij werkt maar ik ben al vanaf maart 2012 op zoek naar een parttime secretariele functie. Heb MBO secretarieel gedaan en 17 jaar secretariele en administratieve werkervaring.

Als het nou redelijk in de buurt van Utrecht e.o. ligt, kan ik misschien gaan solliciteren. Ik ben met spoed op zoek naar werk.

14. Mirjam04

Mirjam04 Bekend lid

2 aug 2011
    660
    113
    43
    Het is in Zeeland. Niet echt in de buurt voor jou denk ik. Het is dan zon 1,5 uur rijden voor jou.

15. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Ik zou gewoon de opzegtermijn die voor jou geldt in acht nemen (wel even goed nakijken in je contract wat je opzegtermijn is)

Deel Deze Pagina