Hoi mama's! Mijn zoontje is nu bijna 11 maanden en gaat de wereld ontdekken. Meestal superleuk en bijzonder, maar soms ook een beetje lastig. Hij heeft bijvoorbeeld nu ontdekt dat ie ook in de vaatwasser kan klimmen als mama die aan het uitruimen is. Dat mag ie uiteraard van mij niet, sowieso omdat er messen en vorken in de bestekbak staan, maar ook omdat de deur van de vaatwasser zijn bijna 10 kilo niet echt kan dragen... Ik haal hem dan eerst een paar keer rustig weg met een 'nee, mag niet. Kijk, dit autootje is voor jou' of iets dergelijks. Hij blijft dan natuurlijk steeds terugkruipen naar de vaatwasser en dan wordt ik wat strenger, zoals 'Lucas, nee!' Weer wegzetten en afleiden. Op een gegeven moment waarschuw ik hem dat ik hem in de box ga zetten en bij dan nog een keer proberen, gaat ie in de box. Daar begint ie natuurlijk te dreinen en dat negeer ik. Als ik klaar ben met de vaatwasser uitruimen, mag ie er weer uit. Wat denken jullie? Ben ik te streng/te lief en gaat ie de box zo niet zien als een soort strafplek? Moet ik dit anders oplossen of ziet zo mijn leven eruit voor de komende zoveel jaar ? Liefs!
Ik vind het ook lastig hoor, en ik doe volgens mij precies zoals jij. Honderd keer NEE zeggen en steeds strenger en weghalen. Op gegeven moment gaan ze hier ook of in de loopauto (kunnen ze niet uitklimmen) of in de box. Het verschil is dat ik niet eeuwig kan corrigeren, in die tijd klimmen de andere twee ook ergens op. Wij proberen wel de 'verboden' spullen te beperken. Ik loop niet de hele dag NEE te roepen. Ik heb op tafel 2 vasen staan en die blijven staan en die mogen ze niet aanraken. De rest van gevoelige spullen heb ik nu weggehaald. Als ze dit hebben geleerd zet ik weer wat neer en dan leren we dat wel. Als ik in de keuken bezig met met iets 'gevaarlijks' zet ik gewoon de kinderstoel bij de deur zodat ze niet in de keuken kunnen komen. Dadelijk komt daar een traphekje
Ik ben ook heel benieuwd, dus lees even mee! Doe het nu op dezelfde manier als jij, maar heb niet echt het idee dat hij daar van onder de indruk is . Zet hem zelf niet in de box, maar probeer hem wel af te leiden.
@ adi: ik heb idd ook de meeste kwetsbare spullen weggezet, maar sommige dingen kunnen niet weggezet of daarvan moet ie leren dat het niet mag. Kan moeilijk alles op de kast zetten ben zelf ook niet zo groot, hahaha. Kan me ook voorstellen dat het met drie wat lastig wordt om overal consequent in te zijn... Wij zijn ook aan het twijfelen over een traphekje in de keuken, maar het lijkt me zo onhandig voor mezelf, misschien zo'n oprolbaar hekje ofzo? @col82: ik moet hem wel wegzetten, hij is zooo snel! Ik kan dan tussendoor net één vork opruimen en hij zit er alweer in. Hij is tijgerend bijna sneller terug in de keuken dan ik! maar heb idd ook niet het idee dat hij ervan onder de indruk is...
Kinderen van die leeftijd lijken niet onder de indruk van het corrigeren maar het blijft gerust wel hangen. Ze begrijpen nu echt wel al of ze iets wel of niet mogen doen. Van nu consequent zijn pluk je later de vruchten, echt waar! En met deze leeftijd zijn ze lekker aan het kruipen/lopen/ontdekken en daar hoort uitproberen ook bij. Ik geloof dat wij het strafstoeltje ook geintroduceerd hebben op het moment dan ze ging lopen (ruim 14 maanden). Sommige mensen vonden dit echt te vroeg, maar ze wist precies wat de bedoeling ervan was. Werkt heel goed! Ik werd ook wel eens helemaal gek van mezelf door de hele dag NEE te moeten roepen en haar overal vandaan te moeten plukken/in de box te moeten zetten, maar ja, dat is nou eenmaal een onderdeel van kinderen grootbrengen.
Hoi Ik herken je "probleem". Ik heb ook een super ondeugend jongetje. Hij is echt alles aan het ontdekken. Ik zelf ben niet bereid om alles weg te gaan zetten, dus dat betekend wel dat ik nu heel druk ben met "NEE" zeggen. Helaas lijkt hij er vaak niet van onder de indruk. Tegenwoordig gaat hij er zelfs bij lachen als ik "Nee" zeg. En hij is ook zo vlug als water al kruipend . Maar langzamerhand zie je toch wel iets verbetering. Ik zeg vaak een aantal keren "NEE, dat mag niet". En helpt dat niet haal ik hem uit de situatie. Ergens anders neerzetten of een ander speeltje aanbieden. Dit helpt soms, maar meestal ook niet. Als ik dan echt iets moet doen en kan hem niet altijd in de gaten houden zet ik hem wel eens in de box, maar dat is zeker niet als straf. Dat snapt hij helemaal nog niet. Gewoon een fijn plekje om te spelen. Ik bedenk altijd maar dat het ook veel is om te moeten bevatten voor zo'n kleintje, hoewel ik af te toe ook wel moedeloos word van die grijpgrage handjes overal weghalen en "NEE" zeggen. Heel veel succes! Groetjes Mariska