Klopt, dùs ben je rhesus D positief. Ik heb hetzelfde, alleen is mijn bloedgroep A+. Blijft slordig wel dat ze het niet heeft gezegd, dat soort dingen wil je gewoon weten.
Je hebt heel veel verschillende 'bloedgroepen'. Alleen weten de meeste mensen dit niet. De belangrijkste zijn 'AB0' en rhesus D. In de volksmond zeg je dan 'ik ben 'A positief'. Dat positief slaat op de rhesus D. Maar je hebt ook rhesus d, rhesus c, rhesus C, duffy, Kell etc etc. Jij bent dus '0' en 'rhesus D positief' en 'rhesus c negatief'. Snap je hem nu beter?
He he! Ik begrijp 'm! dank je wel! Dus D positief en C negatief zijn hetzelfde? Ik maak me ook geen zorgen hoor, ik weet wel dat ze er niets mee kunnen nu, maar vond het vreemd dat dit niet verteld was, voorkomt een hoop vragen. Zal het bij de volgende afspraak eens aankaarten. Bedankt allemaal!
Ze zijn niet hetzelfde, maar ze zitten wel allebei op dezelfde rode bloedcellen. Of niet natuurlijk, want dan ben je 'negatief'. Haha. Op je rode bloedcellen zitten allemaal 'structuren' in de vorm van kleine eiwitten. Die eiwitten hebben ze een naam gegeven. Meestal naar de onderzoeker die de 'structuur' (het eiwit) ontdekt heeft. Maar niet iedereen heeft dezelfde structuren op zijn/haar rode bloedcellen. Voor het ene eiwit (rhesus D bv) ben je dan 'positief (het zit erop) en voor het andere eiwit ben je 'negatief' (het eiwit zit dan niet op je rode bloedcellen). Dit is niet slecht, maar anders. Zo ontstaan verschillende bloedgroepen.