Hadden jullie hier iets van gezegd?

Discussie in 'De lounge' gestart door luca75, 12 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    We waren gisteren in een pretpark. We stonden in de rij te wachten voor een attractie en voor ons stond een gezin. Ze waren eerst met elkaar aan het stoeien maar het jongetje van een jaar of 7 stopte niet. Toen werd eerst zijn moeder boos en pakte hem een paar keer hardhandig vast. Daarna trok ze hem aan een oor en draaide zijn oor om.

Vervolgens werd vader ook kwaad en greep het jongetje bij de keel. Die vader heeft vervolgens 10 minuten uit staan flippen tegen zijn kind. Een half uur later (ja het was een lange rij) zag ik dat hij hem knuffelde en een kus gaf.

Maar toen het gebeurde zag i mensen afkeurend kijken maar niemand zei iets. Ik ook niet. Had ik eigenlijk wel gewild maar ja je weet niet hoe het dan zal eindigen. Wat hadden jullie gedaan?

2. 2littlemonkeys

2littlemonkeys Fanatiek lid

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Mijn vriend zegt vaak dat ik gewoon een keer op m’n tong moet bijten :rolleyes: Dus ja, ik had er wel wat van gezegd denk ik... maar dan had ik er wel echt vlakbij moeten staan.

Vooral dat bij de keel grijpen zou bij mij de druppel zijn. Mijn eigen kinderen en andere staan er dan ook bij en krijgen zo’n actie mee. Lekker dagje uit als je kind hier dan later vragen over gaat stellen...

3. Evanesco

Evanesco Niet meer actief

Lastig.

Zou er zeker wel iets van wìllen zeggen.
    Maar wat goed doet dat voor die jongen?

Ik zou bang zijn dat vader later alleen nog maar bozer op hem wordt.

Denk dat het wel effect zou hebben als je iets tegen personeel zou zeggen. Die kunnen er wat mee zoals politie bellen. Dan zijn de namen van ouders bekend en wordt het geregistreerd.

Maar een losse opmerking van mijzelf doet niet zo veel denk ik.

En als ik mijn eigen kinderen bij zou hebben zou ik het al helemaal niet doen. Je weet niet hoe die mijn reageert.

DastyQueen vindt dit leuk.
  4. genaio22

genaio22 Actief lid

15 dec 2013
    320
    189
    43
    De reactie van vader en het oor draaien van moeder is veels te heftig, zelf zou ik biet zo snel iets tegen de ouders hebben gezegd over hun reactie. Maar meer als afleiding er tussen staan staan en een gesprekje aanknopen. Als je iets tegen de ouders zegt dan heb je grote kans dat de ouders woest worden en het ventje het nog harder te verduren krijgt, het moment dat het jongetje bij zijn keel werd gepakt had je denk ik eigenlijk de politie moeten in lichten.

5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Nee ik had niks gezegd.

Als die kerel dit al bij zijn kind kan doen dan flipt ie vast ook tegen mij. En als mijn kinderen daarbij staan :eek:

Ja echt heel erg voor het kind...maar de veiligheid van onze kinderen, mij en man staat voorop...ik zou dus hen niet in die onveilige situatie brengen.

Als het kind in elkaar werd geslagen is een ander verhaal. Neem aan dat er dan meerdere mannen zouden helpen.

Lekker agressief gezin dus ... echt sneu.

6. Pimpelmeesje

Pimpelmeesje Fanatiek lid

12 apr 2015
    2.769
    2.145
    113
    Vrouw
    Docent Na&Sk
    Nee, ik denk niet dat iets zeggen effect heeft, en ik zou me dan niet veilig voelen.

Als iemand écht te ver gaat zou ik mss stiekem een filmpje maken met mijn telefoon en dan personeel opzoeken, zodat ze de politie kunnen bellen.

Evanesco vindt dit leuk.
  7. Tienn

Tienn Niet meer actief

Nee waarschijnlijk niet. Wel dingen gedacht die ik dan beter niet kan zeggen. Met zulke figuren weet je het maar nooit, als hij zijn eigen kind al zo durft aan te pakken.

8. frummelke86

frummelke86 Fanatiek lid

17 feb 2017
    2.040
    2.726
    113
    Vrouw
    Zonder nadenken ja! Absoluut! Ik zou proberen het zo vriendelijk mogelijk te zeggen want niemand heeft er iets aan dat het verder escaleert. Ik zou bijvoorbeeld tegen moeder en vader (heel manipulerend) zeggen: joh, die van jou weet ook niet van ophouden he. Hier nog zo'n kind. Mij hielp het altijd om zus of zo te doen. Van fysiek contact werd die van mij nog meer opgedraaid. Dus zonder te belerend over te komen, ouders alternatief gedrag meegeven. Dat alles met een vriendelijke glimlach om een escalatie te voorkomen

floppie888, Marchella en Manque vinden dit leuk.
  9. Manque

Manque Niet meer actief

Als ik er naast stond, zou ik proberen een praatje te maken met het jongetje, vragen of hij een spelletje wil doen. Of een luchtig praatje maken met de ouders, gewoon IETS om de aandacht van dat escalerende, negatieve af te leiden en hopelijk te kunnen doorbreken.

Nescio en Marchella vinden dit leuk.
  10. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    Wij stonden recht achter hen in de rij. Had zelf mijn kinderen ook bij me. Ik heb het zelf niet gezien dat die vader hem bij zijn keel pakte dat zei mijn man. Had het er met hem nog over dat niemand iets zei en wij ook niet.

Hij zegt: de meeste mensen hebben geen zin in gedoe. Je bent in een pretpark om een leuke tijd te hebben en je weet nooit er gebeurd als je je er wel mee bemoeit.

Maar ja ik denk dan ook weer: als ze nu al zo tekeer gaan terwijl iedereen hen kan zien hoe zou dat dan thuis gaan?

11. Evanesco

Maar zo klinkt het alsof het de schuld van het kind zelf is. Dat hij onhandelbaar is ofzo.
    Jij zult dat niet op die manier bedoelen. Maar mensen die hun kinderen zo behandelen zullen dat wel zo ervaren.

Als een kind lastig is kijken ze niet naar het waarom. Maar willen het de kop indrukken. Ze zullen niet begrijpen dat er een reden is waarom een kind zo doet.

Ctje1987 en MaMa vinden dit leuk.
  12. frummelke86

frummelke86 Fanatiek lid

17 feb 2017
    2.040
    2.726
    113
    Vrouw
    Klopt helemaal wat je zegt. Dat is een vervelende bijkomstigheid maar ik zou dit inzetten om het gedrag van ouders te laten stoppen.

floppie888 en Evanesco vinden dit leuk.
  13. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.156
    3.800
    113
    Ik denk dat je man daar helemaal gelijk in heeft. En jij ook.

Vermoedelijk zou ik bemoedigend geglimlacht hebben naar het jongetje, verder niets. De meeste mensen zijn niet zo nobel als het erop aankomt, of ze zijn 1x nobel en krijgen daar zulke negatieve reacties op dat ze daarna ook niets meer zeggen.

14. Evanesco

Het lastige is dan wel dat het op dat moment kan helpen.

Maar zou bang zijn dat het op een later moment alleen maar meer agressie met zich mee brengt.

Denk dat ik persoonlijk het aan het personeel zou melden. En zo slim zou zijn een filmpje te maken wat een ander met zei.
    Maar heb het nooit op die manier voor handen gehad. Dus kan niet met zekerheid zeggen hoe ik zelf zou handelen.

15. Manque

Manque Niet meer actief

#15 Manque, 12 aug 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 aug 2018
    Ik denk dat het voor het kind heel erg belangrijk is om te weten dat wat zijn ouders doen, niet normaal is en ook benoemd wordt. Als je als kind pijn gedaan wordt en geen van de omstanders zegt er wat van, gaat dat kind leren dat wat hem wordt aangedaan normaal is en dat hij niet hoeft te verwachten dat hij geholpen wordt.

Ik zou het ook niet durven benoemen, maar ik zou zeker proberen om het kind, dan wel de ouders, af te leiden.

Edit// wat ik wilde zeggen: Ook al lijkt het alsof het een structureel probleem is waar jij op dat moment niks aan kunt doen, voor het kind kan het op langere termijn wel degelijk uitmaken dat jij er toen wél een opmerking over gemaakt hebt.

16. 2littlemonkeys

2littlemonkeys Fanatiek lid

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Als mijn vriend dit zou hebben gezien, zou hij er iets van hebben gezegd. Hij kan echt niet tegen zogenaamd stoere kerels die hun kind zo aanpakken.

Je bent daar voor een leuke tijd ja, leuk ook voor dat kind als dit (waarschijnlijk) een normale gemiddelde dag is voor hem.

Marchella vindt dit leuk.
  17. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Pffff... ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet of ik er wat van gezegd had... Met oog op de veiligheid van mijn eigen kinderen.

Mijn man zou sneller reageren; iets in de trant of alles wel goed gaat?

18. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.149
    3.026
    113
    Nederland
    Mijn vriend zou er ook wat van gezegd hebben. Ik zou, nu ik zwanger ben, er niks van gezegd hebben maar wel het personeel inlichten.

19. RachelleNM

RachelleNM Fanatiek lid

19 aug 2015
    3.329
    2.135
    113
    Vrouw
    Mezelf kennende had ik iets geroepen van 'hee joh! Doe normaal!' En dan achteraf afvragen of ik dat beter had kunnen aanpakken (ja dus). Ik ben over het algemeen vrij impulsief.

Biny en Marchella vinden dit leuk.
  20. frummelke86

frummelke86 Fanatiek lid

17 feb 2017
    2.040
    2.726
    113
    Vrouw
    Klopt, de oplossing is alleen voor dat moment zelf. En het zou mij ontzettend raken om te beseffen dat je er ter plekke op dat moment iets mee doet maar het geen oplossing is voor de lange termijn. Maar die is in deze situatie als wildvreemde van dezer ouders ook niet te bieden

Evanesco vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina