9 maanden en nog niet doorslapen...

Discussion in 'Borstvoeding' started by honeybee1983, Jul 1, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. honeybee1983

Jul 22, 2008
    60
    1
    8
    ik heb echt even advies nodig :( ik geef alweer 9 maanden met veel plezier borstvoeding en van plan dit ook nog lang te doen enige is dat mijn lieve dochter nog steeds snachts wakker word voor voedingen ( om de drie uur ong) alleen rond de 5 maanden heeft ze ene paar nachten door geslapen of maar 1 voeding snachts.

Als ze komt drinkt ze ook echt( dus niet alleen mama honger) en verder krijgt ze overdag ook gewoon normaal bijvoeding ( ze kan goed eten !!) Maar de nachten beginnen me nu wel op te breken...

Herkent iemand dit???

2. lee74

lee74 Fanatiek lid

Oct 24, 2007
    1,031
    0
    0
    Zoetermeer
    Hoi hoi,

Nee sorry ik herken het niet echt. Maar wat geef je haar overdag voor bijvoeding? Misschien kun je dat iets verhogen? Of anders voor het slapen gaan een papfles met borstvoeding aanmaken?

Lee

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Wij zijn nog niet zover, maar ook hier wordt nog niet doorgeslapen. De laatste dagen lijkt het er wat meer op, (maar 2 nachtvoedingen en vannacht zelfs maar 1), en dat heeft hier toch wel erg te maken met genoeg eten overdag. De afgelopen weken wilde ze met doorkomende tandjes bijna geen fruit en groente, deed haar mondje ook niet goed open, dus erin krijgen was ook een beetje lastig. Waarschijnlijk was het niet zo fijn om haar mond open te doen. Tja, en dan dronk ze dus voornamelijk aan de borst en was slapen 's nachts dus minder... maar dat zal een combi van honger en pjin zijn geweest.

Ik weet niet in wat voor hoeveelheden je bijvoeding en BV geeft en hoe groot/zwaar jullie meisje al is, maar misschien een optie om wat meer te geven?

4. honeybee1983

Jul 22, 2008
    60
    1
    8
    wat ze meestal als bijvoeding krijgt is fruit in de morgen gram weet ik niet maar is meetsal wel een bordje vol. In de middag krijgt ze een boterham met margarine en beleg.
    rond half 6 krijgt ze warme hap dat is dan meetsal aardappels groente en wat vlees en dat komt ook neer op een bijna vol bord en alle keren eet ze tot ze genoeg heeft. En daarnaast borstvoeding op verzoek en water.

Wat zou ik haar nog meer kunnen geven?

Ze is trouwens wel een klein meisje zit op de onderste lijn weegt nu 6920 ( net gewogen alleen lengte weet ik niet was niet gemeten) maar groeit wel elke keer goed cb was tevreden.

5. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Is het een mogelijkheid om haar ipv water bv te geven? Ik bedoel, water vult ook maar heeft geen voedingsstoffen. Dan heeft ze overdag toch iets meer binnen en komt ze misschien de nacht beter door...

Hmm... Ze is al 9 maanden... Dan is extra bv misschien niet zo handig meer... Krijgt ze 's middags nog iets extra's, bijv een koekje of een cracker? Soms hoeft het maar net een klein beetje extra te zijn om de nacht door te komen.

6. Linda86

Linda86 VIP lid

Herkenbaar! Milan is ruim 11 maanden en komt ook nog zo'n 3 keer per nacht en drinkt dan echt. In totaal heeft 'ie denk ik 5 nachten doorgeslapen. Heel vervelend, maar hier is 't denk ik echt een kwestie van geduld. Wachten tot 'ie door heeft dat 'ie 's nachts niet hoeft te drinken.

Ik vind wel dat jouw dochtertje vrij weinig eet (zeker tegenover Milan). Ik zou d'r 's ochtends ook een boterhammetje geven en misschien na 't avondeten nog wat yoghurt ofzo? Dan niet meteen na het eten, maar na een half uur tot een uur.

7. honeybee1983

Jul 22, 2008
    60
    1
    8
    Heel erg bedankt voor de reacties ik ga idd proberen om wat extras in de middag te geven.

We waren een beetje bang te veel eten te geven ook omdat ze 1 keer alles heeft overgegeven waarschijnlijk omdat ze te veel had gegeten dus dat zat er bij mij nog een beetje in denk ik.

Verder geef ik t water nu omdat t nu wel erg warm is en ze behoefte heeft aan wat extra vocht.

8. suus02

suus02 Fanatiek lid

Jan 30, 2009
    3,385
    858
    113
    home sweet home
    Is het een idee om haar s'nachts ipv de borst aan te bieden een speentje te geven. Onze dochter kwam om 3 uur maar slaapt nu twisselend tot 5 uur door. Ipv om 3 uur te gaan voeden ben ik gewoon speen gaan geven en ze slaapt dan rustig nog even verder. Mijn dochter is 3,5 maand.

9. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Als kindjes 's nachts honger hebben betekent dit simpelweg dat ze overdag niet voldoende eten. Ze zijn gewend geraakt om te eten over de hele dag + nacht en dat is een gewoonte die je moet doorbreken. Je kindje moet enerzijds leren overdag meer te eten en anderzijds leren dat er 's nachts niet gegeten moet worden. Tja, hoe doe je dit? Ik zou het 's nachts langzaam afbouwen: afkoppelen voordat ze klaar is. Dit geeft in het begin huilpartijen op maar daar zal je je op in moeten stellen. Als het goed is gaat ze dan vanzelf overdag meer eten. Ik zou het aanbod overdag ook vergroten. Uiteindelijk moet je haar 's nachts geen eten meer geven. Alleen op die manier doorbreek je de gewoonte.

Het is een heel lastige. Gewoonten zijn sneller aangeleerd dan afgeleerd. Veel succes ermee

10. raspberry

Vooralsnog zou ik dan, als je bang bent snel teveel te geven, (maar zeker BV-kindjes geven dat zelf wel aan... als ze vol zitten), gewoon wat meer eetmomenten aanbieden.
    Ik doe zelf wat extra granen door de fruithap en Thirza zou in principe echt wel 100 gram mogen eten, (we gaan hier echt de goeie kant weer op, vanochtend 90 gram fruithap gehad :)), en 's middags ook. Dat ga ik dan nu wel ook opbouwen naar 200 gram per keer, (grote pot), dus jouw dochter mag dat sowieso wel eten, plus een boterham 's middags. En dan nog wat extra's zou niet verkeerd zijn, :)
    Ik geef trouwens BV na bij de fruit en groentehap, (ze krijgt haar buik nog niet vol met fruit of groente, kost haar nog te veel energie, eten van een lepeltje, :)). Is dat voor jou ook nog een idee?
    En dat water zou ik laten... is bij BV helemaal niet nodig. Als ze dan echt wat extra vocht nodig heeft, zou ik eerder wat afgekolfde melk (of anders als je dat niet doet een flesje KV), of anders wat vruchtensap of diksap geven... Dat voedt meer dan water, :)

11. raspberry

Oja, lees nog even terug en volgens mij heb je tussen de boterham en de warme hap 's middags nog wel zat ruimte voor iets extra's, :)

12. Deurtje

Deurtje Fanatiek lid

May 8, 2008
    4,332
    0
    0
    Sterkte ermee!

13. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Fysiologisch gezien, slapen kinderen pas door tussen 1 en anderhalf jaar. Dan hebben ze pas een slaapritme, tot die tijd is het in ontwikkeling.Sommige kinderen zijn eerder anderen hebben in hun 2e,3e en 4e levensjaar nog moeite met doorslapen.
    In feite wordt onder doorslapen verstaan langer dan 5 uur achter elkaar.

Hier ging mijn zoontje met 11 maanden doorslapen d.w.z. van 20-06.00 , 5 uur langer achter elkaar deed hij eigenlijk al heel vlot. Met een maand of 2.
    Dus met 9 maanden niet doorslapen helemaal niet ongewoon, toen zat ik ook nog met 3 nachtvoedingen ( was een heftige fase, die een paar weken duurde).

14. Salapio

Salapio VIP lid

Jan 15, 2007
    13,917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Mirre is pas met 14 maanden gaan doorslapen ... en toen ook echt goed (van 19/20-7/8) :D.

Bij Mirre maakte overdag meer eten niet uit, speen zou ik persoonlijk niet geven (moet je ook weer afleren en vervolgens mag je er iedere nacht uit om spenen terug te geven) ... Als je het echt niet trekt zou je een fles melk kunnen aanbieden.

Persoonlijk heb ik tot een maand of 13 zonder gedoe nachtvoedingen gegeven, vanaf 13 maand kreeg ze geen drinken meer als ze snachts wakker werd. En vanaf 14 maanden weigerde ze de tiet savonds voor het slapen en wilde ze zelf op eens een fles ... en dat was het doorslaapmoment ... heel natuurlijk allemaal :)

15. honeybee1983

Jul 22, 2008
    60
    1
    8
    heel erg bedankt voor de reacties.

Speen heeft ze nooit gewild dus dat gaat nu ook niet lukken. Ben begonnen met wat extra eetmomenten ( ochtend halve boterham en in middag liga)

Heb tot nu toe ook nooit moeite er mee gehad maar vroeg me toch wel af wanneer ze nu gaat stoppen haha ( ze krijgt toch niet tot r 18e borstvoeding:p) maar zie dat ik niet de enige hierin ben.

Warmte is nu trouwens ook niet echt een succes slaapt ze zowiezo onrustiger...

16. 4days

4days Niet meer actief

Mijn zoontje is nu ook 9 maanden. Als hij zin heeft slaapt hij wel door, maar regelmatig ook niet...

Hij heeft trouwens wel de neiging om overdag bijna) niets te drinken, en het dan s'avonds in te halen. Misschien is dat bij jullie ook? Mijn zoontje eet trouwens ook niet veel meer. Ik heb het gevoel dat hij nog steeds voor een groot deel zijn voedingsstoffen uit de borstvoeding haalt.

Share This Page