Dreumes wil geen avondeten

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Gember, 10 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gember

Gember Niet meer actief

Onze dochter van 14,5 maanden eet de afgelopen week bijna geen avondeten. Andere maaltijden eet ze prima en het bakje yoghurt na het diner neemt ze wel graag. ;) Het enige wat enigszins goed gaat bij het avondeten is een bordje pasta bolognese (ja, zelfgemaakt). Als de maaltijd het toelaat, geven we het haar op z'n Rapley, zoals losse groenten en stukjes kip e.d. Een bordje pasta geven wij haar met een lepel, want zelf eten op een lepel doen en naar haar mond brengen lukt nog niet (we laten het haar wel proberen).

Afgezien van die pasta dus, zit ze met een enorme pruillip/vieze blik te kijken naar haar bord of naar de lepel die wij naar haar mond proberen te brengen. :) We maken er geen punt van als ze niet wil eten. Heel soms proeft ze aan het eind van het avondeten een ieniemienie stukje, maar spuugt het dan uit en kijkt er vies bij. Terwijl het eten is dat ze voorheen prima vond.

Maar nu ze dus al een week bijna geen avondeten heeft gehad, denk ik: wat moeten we hier nu mee? Iedere dag pasta eten, zodat zij tenminste wat binnenkrijgt of juist blijven variëren tot het weer overgaat (gaat het over?)? Tips zijn zeer welkom! :)

2. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.466
    3.912
    113
    Vrouw
    Zoontje eet al zeker een jaar nauwelijks avondeten. Gaat vanzelf weer over. Hij kan eten wat er op tafel staat en anders heeft ue pech.

3. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Gewoon blijven aanbieden en er geen heisa van maken.
    Onze dochter heeft hetzelfde gehad. Wilde niks eten maar wel kwark.
    Is vanzelf weer over gegaan en nu eet ze de oren van m'n kop ;)

4. spruitjes

spruitjes Fanatiek lid

27 sep 2014
    2.900
    1.389
    113
    Ik leerde laatst op een cursus dat kinderen in Nederland echt niet zomaar verhongeren. Als ze 2 van de 3 maaltijden maar gewoon eten is het al goed. En toetje zeker erin houden

5. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Herkenbaar! Dochter weigert ook avondeten behalve vlees.
    Ik ga der geen punt van maken dan eet je maar niet.
    Meestal werkt der bord wegschuiven en een stukje groente neerleggen waar ze net niet bij kan wel. Dan gaat ze stukje bij beetje toch telkens een hap nemen.

Ik geef der rond 4 uur wat rauwkost zodat ze sowieso groentes binnen heeft.

6. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Tip: loslaten.
    Zoonlief heeft hier bijna 2 jaar geen avondeten gehad (tenzij het frietjes waren, daar maakte hij wel een uitzondering voor :p). Zolang ze idd overdag wel wat gevarieerd eten (brood, melk, fruit e.d.), dan gebeurd er niets. Als je kind gezond is, zal het zichzelf niet laten verhongeren, was mijn stelling ;).

Zelf lekker eten, kindje wel erbij aan tafel, iets aanbieden en dan vooral met smaak je eigen bord leeg eten. Goede voorbeeld geven. Vaak komt er dan vanzelf weer wat interesse en als ze echt ouder zijn kun je meer 'onderhandelen'. Mijn kinderen mochten op een gegeven moment (3 jaar?) geen toetje meer als ze niet iets van avond eten hadden gehad. Voor hun motiveerde dat wel.

Wat op deze leeftijd ook kan spelen zijn doorkomende kiezen. Mijn meisjes hadden het dan niet zo op avondmaaltijd, sloegen dan wel eens een weekje of 2 over om daarna weer met smaak te gaan eten.

7. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.152
    23.235
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Inderdaad geen aandacht aan geven. De meeste kinderen hebben zo'n fase. Dafne is ook weleens met 4 happen naar bed gegaan, ze sliep er niet minder om. Hoe meer je gaat pushen, hoe meer zij tegenwerkt.

8. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Volgens mij is het meeste al wel gezegd. Hier geef ik er verder ook geen aandacht aan. Eet je niet, nou dan niet. Hier zijn er ook avonden dat ze enkel de aardappelen op eet.

Soms helpt het wel eens om het eten in een ander bakje te doen of ik zet een schaaltje komkommer erbij op tafel.

9. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Wat hierboven staat inderdaad. Loslaten.
    Wij gaven ook rapley en soms schepten we met een lepel bij als hij te moe werd om te eten. Maar nee is nee. En dan lieten we dat gewoon los. En nog.

Je kunt als je je zorgen maakt over de vitaminen overdag een monkeyplatter maken. Allerlei lekkere gezonde hapjes op een bord en kiezen maar. Zo gaat er bij ons vaak paprika, cherrytomaatjes (door het midden), wat rijstewafelstukjes en nog wat fruit op. Een plakje kip of gehaktballetje van de vorige avond valt ook altijd in de smaak.

Ook maakte ik tijdens het antifruit beleid van zl vaak ijsjes van vers fruit. Meloen pureren en zo in de vormpjes gieten bijvoorbeeld. Ook appel/peren ijsjes vallen hier in de smaak. Ik doe er verder niks in, alleen een beetje water als het te dikkig is. Of aardbeien! Hmmmm..

10. Tazzy

Tazzy Fanatiek lid

20 aug 2013
    1.364
    31
    48
    Hier hadden we pas ook zo'n fase maar bleek gewoon dat madam zelf met haar vork wilde eten, dus prikken we het samen op en stopt ze het zelf in haar mond. Bij pasta enz. of een maaltijd waarbij dat niet wil geef ik haar alsnog de vork, en prikken we wat stukjes eraan en lepel ik zelf met een lepel het eten naar binnen. Zelfde met het toetje dat wil ze ook zelf doen met een lepel, kliederboel natuurlijk maar dat geeft niks, zelf heb ik dan ook een lepel en schuif zo wat bij haar naar binnen. En als ze met haar handen wil eten dan vind ik het ook best, dan maar een bende erna, prima. De maaltijd moet vooral leuk blijven, wij maken als ze en keer slecht eet er dan ook geen drama van, toetje gaat er altijd wel in, net als vlees hahaha.

11. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Hier wil het nog wel eens verschil maken of het eten van mijn (of papa's) bord of vork komt of van dat van mijn zoontje. Toch heeft hij meestal weinig interesse in avondeten. Aangezien slapen bij ons vaak wel een dingetje is hebben we ervoor gekozen een aantal dagen per week tussen de middag warm te eten. Mijn man at stiekem op zijn werk ook al wel eens een pastaatje dus hij vindt het prima. Zo hebben we die dagen in elk geval 's avonds een gevuld buikje met een broodje. We combineren het dan met wisselend broodbeleg en extra's zoals een groentesoepje en dan hebben we het ook nog eens wat gezelliger aan tafel. Ondanks dat wij het geen punt vinden dat hij niet wil eten, is hij het alsnog met de hele gang van zaken niet eens op zo'n moment. Tot nu toe bevalt het prima. Wisselend succes tussen de middag natuurlijk, maar 's avonds is het dan wel opvallend gezellig!

12. Jess93

Jess93 Fanatiek lid

9 sep 2014
    2.966
    2.294
    113
    Vrouw
    Houten
    Hier wilde hij rond die tijd ook geen aparte voeding meer, wij zijn hem mee laten eten met wat wij aten. Sinds dat we dat deden was het opgelost! ;)

13. mimi83

mimi83 Niet meer actief

kan ook heel goed kiezen zijn juist opdat pasta lekker naar binnen glijd is dat een mogelijkheid denk ik.

zelf laten eten en inderdaad niet druk om maken verder.

Ze verhongerd niet zomaar.

14. Gember

Gember Niet meer actief

Bedankt voor de reacties.
    Ze eet al sinds ze 9 mnd is met de pot mee, dus daar ligt het niet aan. Vanavond hebben we weer eens pasta gegeten en zie daar, dat at ze natuurlijk weer prima op. ;) Maar ik hoef me in ieder geval geen zorgen te maken als ik het zo lees. Bedankt voor de tips!

15. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.299
    10.268
    113
    Wat eet ze nog als tussendoortje smiddags? Uk zat snel vol en at weinig. Het tussendoortje niet te laat geven en niet te grote bekers drinken kan ook helpen.

Als het hier niet aan ligt, af en toe hap aanbieden en verder negeren. Gezellig kletsen over andere dingen.
    Wij bieden toetje ook altijd aan. (Yoghurt/ fruit)

16. BZD

BZD Fanatiek lid

17 jan 2014
    1.059
    166
    63
    Vrouw
    Paraveterinair
    En 's middags warm laten eten?

17. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Moest je daar een cursus voor volgen?:D
    Hier ook een paar kinderen die slecht avondeten eten of gegeten hebben. Gaat vanzelf over of nooit. Als ze niet van warm eten houden ;)
    Vaak gaan kinderen na hun eerste jaar minder goed eten. Ze ontdekken ook dat ze daar keuze in hebben.
    Je niet druk maken erover. Dan blijft het het gezelligste aan tafel.

Deel Deze Pagina