ligging placenta bepalen zonder echo?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door pim, 15 mei 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pim

pim Fanatiek lid

22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Hopi Mirjam/Japke,

Ik heb ivm een miskraam in november 2005 al bij 8 weken een echo gehad. Daarop was niet veel te zien, maar wel het belangrijkste: hartactie.

Ik heb nog gevragd of ik nog een echo mocht met 12 weken, maar dit vonden ze niet nodig. Als alles normaal bleef gaan dan zit het wel goed, werd me gezegd. Op zich kom ik me daarin wel vinden, alhoewel ik het natuurlijk jammer vond geen mooi plaatje te zien met 12 weken. Gebeurt dit wel vaker dat je geen 12 weken echo meer krijgt?

Nu ga ik morgen weer na de vk en gaan we het hartje luisteren. Ik hoop dat we het horen, omdat ik voor mijn gevoel al lang geen teken van leven heb gehad.

Wat ik me nu afvraag is of het niet nodig is om nog een keer een echo te krijgen om te kijken hoe de placenta ligt etc. Ik zou dit zelf nl. wel willen weten. Kun je dit alleen met een echo zien?

Pim

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Pim,

het is normaal dat als je een echo hebt gehad met 8 weken, je er niet nog eentje krijgt bij 12 weken. Soms wordt er wel een uitzondering gemaakt, bijvoorbeeld vanwege je voorgeschiedenis. Maar met 8 weken is er genoeg te zien.
    Het is inderdaad zo dat je alleen met een echo kunt zien waar de placenta ligt. Je hebt sinds 1 januari wel recht op een 20 weken echo. Deze wordt vergoed door je verzekering. Als je wilt kun je daar gebruik van maken. Deze echo wordt gemaakt tussen de 18 en 22 weken. Er wordt gekeken naar de groei van de baby, de aanleg van de organen etc. Daarop kan ook gezien worden waar de placenta ligt. Geef dit aan bij je verloskundige, dan kan zij je info hierover geven.
    Succes morgen!

Mirjam

3. pim

pim Fanatiek lid

22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Bedankt voor je snelle antwoord!

Over de 20 weken echo heeft de vk het idd al gehad. Die gaan we laten maken. Dan zie ik dan wel hoe mijn placenta ligt.

Pim

Deel Deze Pagina