Hai,heeft iemand niplette gebruikt voor ingetrokken tepels?

Discussie in 'Voeding' gestart door siken, 10 nov 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. siken

siken Actief lid

12 sep 2006
    179
    0
    0
    Antwerpen
    Hai,ik zit met een klein probleempje,ik denk dat ik ingetrokken tepels heb,ik heb onlangs op een site van Avent Niplette gezien,die verhelpen ingetrokken tepels..
    Heeft ooit iemand van jullie Niplette gebruikt? Helpt het?
    Groetjes,
    Siken

p.s.hier kan je zien wat ik bedoel

http://www.aventbaby.com/nl/overview/_i ... lette.html

2. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Ik heb ook zulke tepels, maar ik heb de Niplette niet gebruikt. Volgens de vk is het niet nodig. Het zal wat moeilijker zijn voor de baby om te happen maar als je daar in het begin goed op let, komt het wel goed. Dat zeiden ze ook bij de bijeenkomsten over borstvoeding van de Vereniging Borstvoeding natuurlijk.

Bovendien merk ik dat mijn tepels nu makkelijker naar buiten komen naarmate de zwangerschap vordert, maar ik weet niet of dat voor iedereen zal opgaan...

3. Nemo

Nemo Niet meer actief

Ik heb 1 gewone tepel en 1 ingetrokken. En heb overleg gehad met een lactatiekundige. Die was eigenlijk niet zo voor een Niplette. Het hoeft geen probleem te zijn om met een ingetrokken tepel borstvoeding te geven, kan in het begin alleen wat moeilijker zijn.
    Ik moest wat oefeningen doen van de lactatiekundige (doe ik eigenlijk niet) Mijn tepel die nu gewoon is was eerst ook ingetrokken. Ik hoop dus dat t.z.t. de ingetrokken ook gewoon word.
    Wat je zou kunnen doen is om eerst te kolven voordat je de baby aanlegt zodat de tepel toch iets naar voren komt. Mocht het echt allemaal niet willen dan kun je een tepelhoedje proberen, alleen als het echt niet lukt dus. Ik moest me geen zorgen maken werd op de borstvoedingscurus gezegd (doe ik toch)

4. Nemo

Nemo Niet meer actief

Tepelvormers of borstschelpen
    In Nederland wordt dit nog veel gebruikt, ook binnen de borstvoedingsverenigingen. Toch is in een Engels onderzoek aangetoond dat ze niet helpen. Als ik me goed herinner werden drie groepen vrouwen vergeleken: een groep vrouwen die 'niets' deed, een groep vrouwen die tijdens de zwangerschap tepelgymnastiek deed (een bepaalde techniek die ook bedoeld is om ingetrokken tepels te verhelpen) en een derde groep vrouwen droeg borstschelpen tijdens de zwangerschap en tussen het voeden door. Er was geen verschil in uitkomsten tussen deze drie groepen. Het aantal mensen dat na verloop van tijd borstvoeding gaf was in de drie groepen even groot.

Niplette
    'Niplette' is een soort slangetje met een dopje erop, waarmee je ingetrokken, of zogenaamde 'platte' tepels naar buiten kunt zuigen.
    Veel mensen zijn bang platte of ingetrokken tepels te hebben en dat de baby daar niet aan kan zuigen. Nu zijn echt ingetrokken tepels heel zeldzaam. Wie ze heeft kan in de eerste dagen meer moeite hebben hebben om de baby te leren zuigen. Het kan ook meer pijn doen. Soms kan dat wel enkele weken duren.
    Maar bij platte tepels kun je bedenken dat de baby in principe niet aan de tepel hoeft te zuigen, maar aan de tepel én de tepelhof. Hij neemt een flinke 'hap' van de borst, zuigt dan vacuum en daarmee komt de tepel vanzelf op het achterste (zachte) gehemelte terecht.

Bron: http://www.borstvoeding.com/problemen/p ... lette.html

5. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    haha nemo iedereen zegt dat ook tegen mij maar stiekem denk ik soms wel: oh help... Maar ja dat had ik vast ook wel gedaan met gewone tepels (mezelf kennende).

Wat voor oefeningen moet je doen?

6. Nemo

Nemo Niet meer actief

Ja voor zover ik de oefening begreep: Duim en wijsvinger naast tepel en dan uitelkaar trekken en dan de tepel naar voren duwen. Snap je het ?
    Ik zie er het nut niet zo van in. Ik hoop dat de baby de tepel er gewoon uitzuigt en dat ie ook normaal wordt zoals mijn andere.

En mutsen zijn wij ook, anders hadden wij ons ook wel zorgen gemaakt ! Maar ik wil het gewoon zooooo graag.

7. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Ja precies dat is het, ik wil zo graag. Volgens mij heb ik die oefening ook in het boek van de LLL gezien. Maar ik heb het nog niet geprobeerd eerlijk gezegd. Ik hoop dat het gewoon goed komt en anders hang ik bij degene die de cursus gaf aan de telefoon. Of bij een lactatiekundige.

8. Nemo

Nemo Niet meer actief

Ja precies, als het niet wil laat ik een lactatiekundige opdraven. Heb al haar adres e.d.
    Ik ben wel benieuwd hoe het bij jou gaat. Jij bent al "snel aan de beurt". Zou het leuk vinden als je ons/mij een beetje op de hoogte zou willen houden.
    Ik ga het trouwens ook nog even bespreken met mijn verloskundige.

9. siken

siken Actief lid

12 sep 2006
    179
    0
    0
    Antwerpen
    Mijn tepels en borst zijn gewoon een geheel,het is niet zo dat het binnen is zoals op de afbeeldingen

http://www.sexwoordenboek.nl/tepel_ingetrokken.html...

Maar als ik koud heb komen de tepels uit,die zijn dan gewoon normaal,ik ben bang dat mijn kindje zal moeilijk hebben of dat mijn borsten niet geschikt zijn om borstvoeding te geven...... :(

10. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    @ Siken ik kan de link niet openen dus ik weet niet precies wat je bedoelt. Bij mij komen ze met kou ook naar buiten. En als ze sterk geprikkeld worden. En nu uit zichzelf wat meer, maar het is nog niet echt wat.

Bij borstvoeding is het zo dat ze om goed te kunnen drinken de hele tepelhof in het mondje moeten nemen. Niet alleen de tepel dus. Dat scheelt al. Het kan lastiger zijn omdat de tepel wel een richtpunt is. Daarom moet je de eerste dagen goed opletten met aanleggen.

Dat is mij teniminste verteld op de informatiebijeenkomsten (nu nog de realiteit...). Die kun je volgen bij de vereniging Borstvoeding Natuurlijk en bij de La Leche League. Ik kan het je zeker aanraden om dat te volgen omdat je een heelboel kennis krijgt. En je hebt meteen een contactpersoon die je kent die je kunt benaderen als het moeilijk gaat.

@ nemo: ik heb de adressen ook al bij de hand, haha. En ik ga bij het intakegesprek voor de kraamzorg vragen om iemand die echt verstand van bv heeft. Ik hoop eraan te denken om jullie op de hoogte te houden van mijn ervaringen, anders kun je het altijd vragen natuurlijk!

11. Nemo

Nemo Niet meer actief

Als ik het zo hoor zijn jouw borsten echt wel geschikt hoor Siken. En ook al zouden ze bij koude niet naar buiten komen moet het nog lukken. Ik zou je willen adviseren om een cursus te doen of naar bijeenkomsten te gaan, en telefoonnummer van lactatiekundige bij de hand te hebben. En ook zeker te vragen bij de kraamzorg naar iemand met veel ervaring. Waar een wil is, is een weg denk ik maar. En het heet tenslotte borstvoeding en geen tepel voeding ;) .
    Je weet toch wel dat je baby een hele hap borst in zijn/haar mondje heeft en niet alleen de tepel ?

Maarre ik snap je zorgen zeker ook hoor ;)

12. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ik heb geen ingetrokken tepels maar wel erg platte dat maakt het ook wat lastiger... het is best te doen hoor. In het begin goed opletten met aanleggen maar dat moet je zowiezo.

Er zijn echt maar heel weinig vrouwen die geen bv kunnen geven (echt heel weinig paar procent van miljarden vrouwen), meestal gaat het mis door een gebrek aan informatie, hulp en doorzettingsvermogen. Bv geven vond ik echt geen pretje de eerste maanden (eerder een hel) maar ik ben heel blij dat ik heb doorgezet, het was alle pijn, onzekerheid en ongemakken van de eerste weken waard

Deel Deze Pagina