Onze oudste dochter is erg koppig, het moet altijd zoals zij dat wil. Laatst was er een vriendinnetje spelen. In het begin ging dat goed, maar al gauw wilde mijn dochter buiten spelen en dat meisje niet, dus geopperd om iets te bedenken wat ze allebei leuk vinden om te doen. Maar niks dus, mijn dochter hield vast aan haar idee om naar buiten te gaan en dat meisje wilde persee niet. Uiteindelijk zijn ze allebei wat anders gaan doen. Ik was alleen niet echt blij met deze situatie en heb (onterecht) geïrriteerd gereageerd door te zeggen, dat ze wanneer ze zo koppig deed, het meisje de volgende keer niet meer wil komen spelen. Dat meisje deed natuurlijk precies hetzelfde, maar ja, zij is niet mijn kind. Wat zouden jullie gedaan hebben en hoe lossen jullie dit soort dilemma's op?
Ik zou het spelen voorlopig beperken tot 1 of 2 uurtjes maximum. En dus niet gelijk een hele middag. Voor sommige kinderen is dat echt te veel. En als het echt niet gaat - als ze echt zelfs dat 1 uurtje niet een beetje samen wil spelen - dan komt er voorlopig maar niemand.
Hier ook, speeldate bepaald. Was laatst ook nog, dochter wou kleuren en vriendin playmobile. Dat werd playmobile.
Dat had ik idd ook geprobeerd, maar ze weigerde gewoon. Zou je dan de speeldate op laten halen? (Dat vind ik namelijk behoorlijk vervelend, ook voor de speeldate). Ik zat echt in dubio, ik wilde ze niet te hard aanpakken, maar dit was ook niks.
Vanaf nu misschien wel regels afspreken voordat er iemand komt spelen. Hier moest in het in begin ook wel eens ingrijpen en had dan ook wel de regel dat de gast bepaald. Maar soms gebeurde het ook wel eens dat de een met dit speelde en de ander met iets anders. En soms ging ik met ze samen een spelletje doen, gewoon even heel iets anders.
Hmm hier gewoon in overleg... En als de ene boven wil en de ander beneden.. Dan vind ik dat niet heel erg. Zeker in de kleuterklas.. Het zijn toch echt kleuters en die spelen niet altijd samen. Nu in groep 3 komen er minder verschillende kindjes mee maar wordt er wel veel meer samen gespeeld.
Nou ik deed dat eerst ook, de gast bepaalt. Ook zo als ze bijvoorbeeld allebei de roze beker wilden. Die kreeg de gast dan. Maar toen bleef ik een keer koffie drinken bij het meisje waar ze het meeste mee speelde en daar ging het thuis precies andersom. Willen jullie allebei de roze beker, tja het is allemaal van A dus jij krijgt een andere kleur. Willen jullie allebei iets anders spelen?, tja nu ben je bij A thuis dus A mag bepalen. Dat ben ik toen dus anders gaan doen met dat meisje. Een beetje om en om met dat soort dingen want anders is mijn dochter altijd degene die in moet leveren en dat lijkt me ook niet goed voor haar zelfvertrouwen. (Ze spelen trouwens sowieso bijna nooit daar, mijn dochter speelt daar niet graag ) Maar het spelen laat ik ze over het algemeen een beetje zelf uitzoeken, allebei iets anders is ook niet erg. Daar heb ik nooit een probleem in gezien. Ze zoeken elkaar dan altijd snel wel weer op.