Ik heb trouwens geen probleem met potjesgroente hoor. Al vind ik het minder lekker, het is soms gewoon handig (en bruine bonen zelf koken, dat vind ik me nogal een klus). Alleen, 't is niet iets voor alle dagen!
Nee! Nee, serieus, dat zout zit door heel de groente heen. En een verse sperzieboon is zoooo lekker! Moet je straks de Hollandse kopen. Nu heb je nog de Egyptische en Marokkaanse liggen en die hebben veel meer haren/draden. Ik maak eens per 10 dagen chili con carne en dan vergeet ik weleens de kidneybonen overnacht te weken en dan gebruik ik ook een blik, ja, zelfs ik, maar dat is wel de enige groente uit blik die wij eten. Ik gaf die voor het eerst na de eerste verjaardag. Verder ben ik gek op verse groente, die smaakt zoveel lekkerder en knapperiger dan pot- of blikgroente! Enne.... heropvoeden kan hoor, mijn man had tot zijn 18e nog nooit verse groente gezien. Gelukkig ging hij het zelf kopen toen hij op kamers ging, dus heel veel heropvoedwerk had ik niet. Hij is gelukkig een echte groente-eter. Niet alles hoor; gekookte worteltjes en bietjes lust hij niet, dus die eten wij niet, er blijft zat over.
Ik vind potgroente echt niet lekker. Hier is ook de enigste die we gebruiken de bruine bonen voor in chili con carne hihi. (staat toevallig morgen weer op t menu) Anders altijd vers. Mijn moeder maakte vroeger vaak potjes en er ging echt een wereld voor me open toen ik zelf vers ging koken. Ik vond ineens groentes heerlijk!
Bruine en witte bonen zijn toch geen groenten? Sorry, offtopic, maar als we toch aan het heropvoeden zijn: ik vind een maaltijd met peulvruchten eigenlijk niet compleet zonder "echte" groenten. (Of je zou de tomatensaus als groenten moeten zien natuurlijk ) @mamavansimone, heb je je man dit topic al laten lezen?
Gedroogde peulvruchten niet uit blik of pot zijn heel gezond hoor! Zo bevat een gedroogde bruine boon ongeveer dezelfde voedingsstoffen als een verse sperzieboon. Bruine boon meer ijzer, sperzieboon meer vit.C. Maar ik zou zelf nooit alleen witte of bruine bonen eten. Als ik chili maak gaat daar altijd een hele rode paprika doorheen en prei en kastanjechampignons.
Het leuke van alle postings, is toch wel dat de smaken er verschillen met wat nu lekkerder is, vers, diepvries, blik of wat dan ook. De een heeft de voorkeur voor dit en lust het totaal niet als het vers/blik whatever is... Maar over het heropvoeden en apart koken vind ik nog het leukste. Ik zou zeggen, MamaVanSimone doen!. Op dit moment is het ongeveer van de 3 weken, dat MamaVanSimone één dag kookt en de rest van de 3 weken, wordt gekookt door PapaVanSimone
Haha, welkom!! Nou ben ik wel benieuwd wat pvs nou lekkerder vindt aan potgroenten? Of is het handiger?
Ik ben rond de 9 maanden begonnen met af en toe (denk ongeveer 1 keer per week) ook wel potgroente te gebruiken. - Witte bonen tomatensaus vind hij heerlijk - bruine bonen met gehakt en appelmoes - sperziebonen (deze vind hij vers niet lekker) - dopperten met worteltjes Als ikzelf eten maak doe ik dat wel zoutloos dus voor de rest van de week krijgt hij geen toegevoegd zout binnen, alleen hetgeen dat in brood etc zit. Mijn man komt uit een conservenfamilie, dus veel blik in huis. De hele familie is ermee groot gebracht en dat zijn er veel kan ik je vertellen. maar wat betreft de vitaminen is het zelfs vaak dat er meer vitaminen in blik zitten. omdat het zo snel en direkt is gekookt en ingeblikt. Blijven de vitaminen bestaan. Zodra je de maaltijd maakt en laat het lang koken en even staan zijn er vaak meer vitaminnen verloren gegaan dan uit een blik. je moet zelf bepalen wat je fijn vind, maar af en toe blik of pot mag best. aan de vitaminen ligt het niet. en als je het niet tevaak geeft is het qua zout ook geen probleem succes
Hee schat jij ook hier? Nu moet ik op mijn woorden gaan letten Je kookt dan wel vaak maar je doet ook de boodschappen. Simone en ik willen vers eten!
Als jij zoveel kookt en de sucker bent voor potjes, dan moet de mama van Simone OF meer gaan koken OF jou gaan drillen, misschien ben je daar wel voor te porren als er iets 'leuks' in het vooruitzicht gesteld wordt (leuke i-pad2 voor vaderdag ozo?).
ik vind rode kool echt heerlijk uit een pot of zak! maar das ook het enige...heb heel veel van die groentes uit pot ook nog nooit gegeten...ohja wel bietjes vroeger...
Jammer dat je niet aandachtig het gehele topic door heb kunnen lezen. Dan had je a) een aanwijzing gehad om hoeveel groente het uit potjes en/of blik het is per week (al zijn specifieke aantallen niet genoemd). b) Zelf ook door kunnen hebben dat smaken verschillen, waarbij dus niet iedereen altijd maar 'vers' wil eten. Om dat meteen maar met een oordeel 'sucker' te komen zonder de details te weten, erg jammer. Je aandrang om mij maar verplicht aan de 'vers' te krijgen is bijna net zo (ziekelijke) drang van een jehova getuige om mij te laten geloven (niet bedoelt om een jehova getuige te beledigen). En ik ga bijna medelijden krijgen met jou man/vriend/<vul zelf nog wat in> dat je hem op een dergelijke manier probeert te drillen (en dat het waarschijnlijk ook nog lukt). Sla en tauge zijn ook verse groente... Al ben ik bang dat ik dan ook een extra grote voorraad chocola moet halen welke s'avond dan nodig zal zijn Het enige wat hier uit blik komt zijn wortel(/doperwten) en sperzieboontjes. Waarbij de wortel vers gewoon echt niet lekker zijn tenzij dood gekookt met heel veel suiker (wat ook niet goed zal zijn). En de sperzieboontjes is gewoon het gehele gemak. En uiteindelijk gaat het om gemiddeld 2 potjes per week waar we het over hebben. De rest van de dagen eten we of vers (wat Simone ook mee eet) of eten we een gerecht welke Simone sowieso nog niet mag en dat er daarom toch al apart gekookt moet worden. Daarnaast eten we in dit huishouden toch al zoutloos. Op misschien soms op een eitje of op patat na (maar dan mag de persoon dat er zelf opdoen).
Hihi een bordje tauge bij het avondeten. Brrrr! Voordat we Simone hadden aten we ook alleen maar dat Toegegeven, tegenwoordig eten we soms ook bloemkool, broccoli, en spinazie, niet uit een potje. Onze dochter heeft een goede invloed op ons! Nou dan is de conclusie dat Simone gewoon met ons mee mag eten in het vervolg, dus ook de potjes! Yay!
Verse wortel is erg lekker (vind ik ) meegestoofd in bijvoorbeeld een soort marokkaanse groentestoof bij couscous, of ik een soort franse groentestoof a la ratatouille met courgette, aubergine, venkel. Los kun je ze ook bakken met wat anijs bijv. Ook roerbakken (kleime stukjes) vind ik lekker, met tauge, bleekselderij, prij, cashewnoten oid. In alle gevallen niet te gaar laten worden (voor jullie dan, voor ons meisje stoom ik ze nog apart lekker gaar, en ze eet ook nog geen kruiden). We eten hier alleen "zomaar" gekookte wortel - en dan altijd gestoomd met zo'n inzetrekje in de pan - bij vis, en daar hou ik ook niet zo van (die wortel dan), dus daar mag (moet ) van mij dan nog een groente bij. Boontjes moet ik niet aan denken uit pot! Als je de sperciebonen uit een "nette" bak haalt en voorzichtig pakt heb je soms het geluk dat ze allemaal nog dezelfde kant op liggen. Je kunt dan heel snel aan 1 kant tegelijk alle steeltjes eraf snijden, als je het hele bosje even met de steeltjes naar beneden op het aanrecht klopt zodat alle eindjes gelijk liggen . Dat is eigenlijk alles dat ik eraan doe, o ja, wassen, voordat ik ze in de pan gooi. Zo, misschien hebben jullie daar nog wat aan! Leuk ook, jullie overleg online trouwens! Enneh, met sucker bedoelt ZG toch iemand die ergens gek op is? Das toch niet zo beledigend bedoeld ofzo? Maar je hebt gelijk dat we bijna allemaal jullie aan de vers willen krijgen, haha, ik weet ook niet waarom, zoek het lekker zelf uit tenslotte
Oh jeetje, wat een chagrijn ben jij zeg, dat je zo reageert op een hilarische post mijnerzijds! Die was overduidelijk grappig bedoeld en dan ga je persoonlijke sneren uitdelen en zelfs grof in de mond worden? Jees, wat een korte tenen zeg! Lijkt mij beter dan je zo snel als je kwam ook weer vertrekt, want je bent uiterst zielig en geen aanwinst voor dit forum! Misschien moet je errgens rond gaan hangen waar jij de mensen wel begrijpt en die jouw posts wel aangenaam vinden! Gatverredamme...:x Toedeloe!
nou jeetje ook goede morgen allemaal! smaken verschillen ja, maar je kan jezelf zoveeeeel dingne aanleren, kwestie van wennen..en willen...vind ik hoor verse bospeen ben ik ehct gek, idd btj suiker, zout en peper en klontje boter..jammie!
boven een jaar zou ik voor een potje of 2 ook niet zo heel moeilijk doen.wat eten ze ervan 5 worteltjes misschien. wij eten zowel vers, als diepvries, als potjes. (in welk hokje moeten wij dan)
Ik heb ook eerst een 1/2 uur moeten bulderen van het lachen, kon niet meer op mijn stoel blijven zitten van al dat lachen. Echt je post was gewoon te hilarisch grappig.. *NOT* En wat jou beter lijkt, hoeft niet voor iedereen beter te zijn.
@Ouders van Simone: Ik weet niet hoe open jullie staan tegenover het proberen van nieuwe smaken, maar is het geen idee om eens een paar keer samen te gaan koken? Zoek een paar recepten op, Albert Heijn bijvoorbeeld bulkt van de recepten en heeft ook nog eens een hele goede zoekfunctie, je kan zelfs kiezen voor snelle recepten. Ze hebben ook een app voor de iPhone, dan kan je zo een recept kiezen en alle benodigde ingredienten op je digitale boodschappenlijstje zetten. Er is trouwens ook een andere leuke gratis app voor als je even inspiratieloos bent: Weekmenu. Elke week is er een nieuw menu, en je kan zoeken in het gehele archief. Wat ook makkelijk is, zijn de maaltijdpakketten van bijvoorbeeld Wereldgerechten of, als je van Oosters houdt, van Conimex (die heeft ook een website met veel recepten trouwens). Daar hoef je alleen maar vlees/vis en (verse) groente in toe te voegen. Toen ik nog in NL woonde, pakte ik regelmatig de pakketten van Conimex, stukje vlees en een pak voorgesneden wokgroentemix. Helaas zijn ze in Belgie niet van de maaltijdpakketten, en zijn voorgesneden groente ook niet populair... Enne, tauge zou ik even laten liggen, vanwege de EHEC hysterie @Zogelukkig: Ik begrijp wel dat PapavanSimone je opmerking niet zo leuk vond. Mannen houden niet van de indruk dat ze onder de plak zitten bij hun vrouw/vriendin, of dat ze moeten worden heropgevoed totdat het volledig naar wens is van vrouw/vriendin. Ze moeten er zelf voor open staan natuurlijk.
Ik begrijp best dat mannen er niet van houden om 'indruk te wekken onder de plak te zitten' en wellicht vond pvs het ook niet zo'n leuke opmerking maar duidelijk was wel dat Zogelukkig het grappig bedoelde (duidelijk door de i pad opmerking en de achter haar post) Ze had dus geen kwaad in de zin... En om dan zo uit je slof te schieten en en te zeggen dat Zogelukkig een ziekelijke aandrang heeft om hem aan de vers te krijgen en dat hij meedelijden heeft met haar man/vriend.... waarbij hij aanneemt dat Zogelukkig deze drilt... Hoe kun je daar zo boos om worden?