Haken: de basis

Discussie in 'De lounge' gestart door Jij82, 11 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jij82

Jij82 Bekend lid

2 jul 2012
    771
    1
    18
    NULL
    NULL
    Hallo,

Met de deur in huis:
    Hoe begin je met haken ? (OK, je koopt een bol wol en zo'n haak zo ver was ik al... Maar dan ;) )

Lijkt me leuk om zelf dingetjes te maken maar ben eigenlijk niet zo heel handig en geen idee hoe ik eraan moet beginnen.
    Op Youtube vind je wel honderden voorbeeldfilmpjes maar geen idee dus welke nu goed zijn...
    En doe maak je dan vormpjes en hoe verander je van kleur en hoe ...?

Online startpakket; waar te vinden? :)

2. Dweeb

Dweeb Niet meer actief

Ik heb het haken van mijn oma geleerd en later weer opgepakt. Heb een berg patronen van haar, een mooie set haaknaalden gehad, een boek met instructies gekocht (hoe maak je een vaste, stokje etc, haal het altijd door elkaar) en natuurlijk wol.

Daarna gewoon proberen. Op youtube staan inderdaad ook veel filmpjes die je verder kunnen helpen.

3. Jij82

Jij82 Bekend lid

2 jul 2012
    771
    1
    18
    NULL
    NULL
    Zo 1 'sliertje' lijkt me nog doenbaar, maar hoe in godsnaam verander je dan van vorm of richting of ...? Aaargh ;)

4. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Ik heb in één middag de basissteken geleerd via YouTube, en ben toen eerst begonnen met een granny square (ook via YouTube). Als je dat kan ben je al een heel eind op weg en kun je al vrij snel simpele patronen haken.

5. Gemma79

Gemma79 Fanatiek lid

19 feb 2011
    1.105
    2
    0
    NULL
    NULL
    YouTube filmpjes van wolplein.
    En dan 100x herhalen.
    Hihi
    Zo heb ik het ook geleerd.
    Je kan het beste katoen gebruiken.
    Splijt minder.

6. Love1990

Haha, het lijkt moeilijker dan het is hoor 😉

7. Aapje22

Aapje22 Fanatiek lid

8 feb 2012
    1.265
    42
    48
    Vrouw
    Pedagogisch medewerker
    Noord holland
    Leest mee!

8. TmvD

TmvD Bekend lid

10 jan 2013
    795
    1
    18
    NULL
    NULL
    Zoals gezegd filmpes kijken via youtube. Eerst het hele filmpje kijken, dan een stukje afspelen en gelijk nadoen. Het is handig dat je kan pauzeren en terug spoelen. Het lijkt moeilijker dan het is.

9. Evvie

Evvie Fanatiek lid

13 feb 2012
    1.118
    30
    48
    Haaknaaldensetje van de Action, bolletje katoen en you tube. Ik ben begonnen met een recht lapje. Op Ravelry staan een heleboel patronen, ook veel gratis. Al doende leer je steeds meer steken, nieuwe steken zoek ik altijd gewoon weer op.

10. Jij82

Jij82 Bekend lid

2 jul 2012
    771
    1
    18
    NULL
    NULL
    Gelukkig want het lijkt écht moeilijk :D haha !

Dan heb ik ook -letterlijk- iets om handen tijdens de autorit naar Zuid Frankrijk ;)

11. Jij82

Jij82 Bekend lid

2 jul 2012
    771
    1
    18
    NULL
    NULL
    Maar goed... Het enige wat ik echt nodig heb is dus internet, zo'n haaknaald en een bol wol?

(Surf ik op de Hema site voor een haaknaald... 'welke maat' hoe weet ik dat nou :p )

12. Love1990

Action heeft een kokertje met haaknaalden in verschillende maten, zijn prima naalden om mee te beginnen.

13. Nicolientje

Nicolientje Bekend lid

18 mei 2012
    625
    31
    28
    Bunde
    Mochten er dames in Limburg wonen, ben ik graag bereid een basis workshop te geven:D

Ik heb alles online geleerd, via Wolplein en Handwerkles. Pak een bolletje basiskatoen en een grote haaknaald om mee te oefenen (maat 4) en leer eerst alle basissteken (stokje, vaste, losse etc....), dan kleur wisselen en eventueel in spiraal haken voor knuffels. Ik kan nu na een jaar ongeveer alles wel maken wat ik wil.....

14. Aapje22

Aapje22 Fanatiek lid

8 feb 2012
    1.265
    42
    48
    Vrouw
    Pedagogisch medewerker
    Noord holland
  15. Suzy85

Suzy85 Fanatiek lid

16 apr 2016
    2.364
    2.822
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Je maat haaknaald moet passen bij het garen. Dat staat op het wikkel aangegeven. Als je begint is meestal garen voor haaknaald 4 of 5 handig. En via internet gaat er een wereld voor je open als je begint met haken. Als je in t midden van t land woont, PB me vooral, want dan wil ik t best een keer uitleggen allemaal.

16. Driessen21

Driessen21 Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.021
    284
    83
    Vrouw
    Ik vind de filmpjes van handwerkles het allerprettigst om het van af te kijken. En inderdaad gewoon beginnen met wat proeflapjes in de basissteken en dan misschien en klein patroontje proberen. Gewoon de laptop of iPad erbij en filmpje bekijken en herhalen en herhalen tot het lukt.

Het is echt heel leuk en verslavend :D

17. Jij82

Jij82 Bekend lid

2 jul 2012
    771
    1
    18
    NULL
    NULL
    Hopelijk... Ben wel bang dat ik na 10 minuten proberen zoiets heb van 'aargh dit lukt toch nooit laat maar' :p

18. Driessen21

Driessen21 Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.021
    284
    83
    Vrouw
    Als je nu gewoon begint met de steek 'vaste', daarmee kun je namelijk al heel snel een klein knuffeltje haken. Dan heb je dus snel resultaat en blijft het ook leuk. Als dat een beetje lukt kun je altijd nog verder met meer basissteken voor misschien wat ingewikkelders.

19. Evvie

Evvie Fanatiek lid

13 feb 2012
    1.118
    30
    48
    Dat kan. En als je dan een setje haaknaalden en bolletje katoen bij de action hebt gekocht, kostte de poging slecht 3 euro. Nog niet eens.

Ik haak nu met duurder katoen, als je die koopt kost het je nog steeds minder dan 5 euro. Dus gewoon proberen!

20. Jij82

Jij82 Bekend lid

2 jul 2012
    771
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ja inderdaad, ik ken mezelf ;)
    Heb een berichtje gestuurd naar mijn schoonmoeder, waar we vanavond gaan eten. Die heeft dat vast wel :)

Deel Deze Pagina