Konijnen info gevraagd

Discussion in 'De lounge' started by Rachel1984, Feb 24, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Rachel1984

Rachel1984 Fanatiek lid

Feb 22, 2006
    4,343
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster
    Cuijk
    Mijn man (nouja eingelijk onze dochter) hebben gisteren een konijn gevonden. Iemand heeft hier in het bos konijnen losgelaten want volgens de dierenambulance was dit al nummer 4 in een week.
    Het is een jong konijntje, schat hem op een week of 12.
    Als er zich geen eigenaar meld weet ik nog niet of we hem houden of niet, is eingelijk hier al een dierentuin. Maar goed.... wil toch even wat info hebben. Heb net al voer gehaald (gemengt, ze hadden alleen gemengt) en hooi want zover ik weet moet een konijn altijd hooi hebben toch? En eten moeten ze altijd een volle bak of gewoon 1 of 2 keer per dag eten geven.
    Het is een mannetje, zover ben ik al gekomen via internet. En kan hij dan alleen blijven? 2 mannen gaan niet samen weet ik, of wel als ze jong zijn? In ieder geval wie heeft even wat basis info voor me:)

2. Skye

Skye Niet meer actief

Het konijn moet meer hooi hebben dan krachtvoer. In principe zou je een konijn zelfs alleen op hooi kunnen houden. Dus gewoon klein handje krachtvoer per dag een heel veel hooi. Dat is namelijk goed voor zijn vertering. 2 mannetjes gaan inderdaad vaak niet goed samen, maar je hebt natuurlijk altijd de uitzonderingen. En hij kan makkelijk alleen blijven hoor. Hoeft niet perse een konijn bij!

3. Rachel1984

Rachel1984 Fanatiek lid

Feb 22, 2006
    4,343
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster
    Cuijk
    Bedankt! Heb hem nu een bakje voer gegeven en een flinke pluk hooi (zie konijntje bijna niet meer zitten die is met de hooi aan het spelen;))

4. Skye

Skye Niet meer actief

Whahaha, dan is het goed (hoeveelheid hooi)!!!

5. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

idd. hooi is het belangrijkste. korrelvoer doen wij altijd 2x per dag een klein bodempje. altijd vers water.

6. kleintje88

kleintje88 VIP lid

Nov 17, 2008
    9,362
    2
    0
    Wij doen altijd een hand voer en veel hooi!
    Iedere dag vers water, vaak 2 x op een dag....
    En als het een mannetje is zou ik adviseren hem te laten castreren als je hem besluit te houden...
    Waarom?

Ik heb hier voor een konijn gehad "Stampertje" en hij deed zijn naam eer aan ;) Hij stampte regelmatig in zijn hok, was ook vrij wild als je hem zijn hok uit wilde halen en op een gegeven moment heeft hij ontstoken ballen gekregen (hoeft natuurlijk niet bij elk konijn) maar al die dingen was voor mij een reden om ons volgende konijn "Snuffie" te laten castreren, om hem dat leed in ieder geval te besparen dat hij mogelijk ook kanker (want dat was het) in zijn ballen zou krijgen! + Snuffie begon ook al wat wild te worden, met zijn etensbak te smijten en baldadig gedrag te vertonen voor mij een reden om in te grijpen!
    Bij de dierenarts zeiden ze: Ach het is zo'n schatje! Tot ze de volgende morgen binnen kwamen en zagen dat hij er een grote bende van had gemaakt :p
    Sindsdien overigens een voorbeeldig konijntje terug gekregen waar je ook mee kan knuffelen en die je niet steeds openkrabt etc!
    Maar goed dat verschilt natuurlijk per konijn.... Misschien hebben jullie wel een lieverd!

7. yinte

yinte Fanatiek lid

Jul 28, 2008
    4,513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    ik weet wel aardig wat van knaagdieren wat wil je nog specifiek weten? wat je wel of niet moet doen, vooral wat je beter niet kunt doen. wat je vooral moet doen is altijd hooi en voer voorradig .( niet zomaar groente gaan geven dat moet opgebouwd worden met een jong dier. ) een knaagdier mag niet stoppen met eten dan sterft ie. stuur maar een pb als je nog meer wil weten. er zijn ook veel algemene sites op internet te vinden over konijnen.

8. Supernurse

Supernurse Fanatiek lid

Aug 16, 2009
    1,837
    0
    0
    ben benieuwd of je het konijntje nog hebt en houd.
    Ik heb mijn leven lang al konijnen gehad en weet er dus ook wel het een en ander van, mij mag je ook altijd even een bptje sturen. Wat hierboven al gezegd is eigenlijk wel voldoende. Elkde dag een hooi en een klein handje brokjes. Daarnaast elke dag vers water.
    groeten

9. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,861
    19,267
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
  10. Rachel1984

Rachel1984 Fanatiek lid

Feb 22, 2006
    4,343
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster
    Cuijk
    Bedankt weer allemaal. Ik denk niet dat we hem gaan houden, mijn man vind dat niet goed. Maar goed de kinderen zijn er nu al gek mee, hij is ook erg mooi moet ik zeggen.
    Een eigenaar moet 14 dagen hebben zich te melden, maar aangezien dit al de 4e is die gevonden is (de eerste al paar dagen terug) denk ik niet dat er een eigenaar zal komen.
    Dan maar kijken of we iemand kunnen vinden of niet....

11. tukker

tukker Fanatiek lid

Dec 1, 2009
    2,980
    17
    38
    ik weet wel een mooie website www.asielgoofy.nl
    dit is een asiel voor knaagdieren en daar kun je de noduge info vinden over konijnen cavia's en hamsters etc.

ik zelf ben meer voor een koppeltje, een ram en een voedster samen. heb namelijk via dat asiel ook ons huidige koppeltje.
    konijnen zijn niet graag alleen. en als ze eenmaal hun maatje hebben gevonden blijven ze tot de dood hen scheid bij elkaar.
    klinkt romaties. maar het is echt zo!:)

oja als je besluit om hem te houden. hem castreren:D en vrouwtje erbij:).

12. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

idd ook over groente geven. onze konijn kan hier dus helemaal niet tegen. dan heeft ie meteen een paar dagen later last van ""gas"" in zijn maagje

13. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,861
    19,267
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Als je hem niet wil houden,kijk dan even voor een konijnenopvang in de buurt. Er zijn er een aantal, verspreid over NL. Misschien zit er wel één bij jou in de buurt.

Triets hè, dat mensen zo'n beestje gewoon dumpen in het bos. :(

14. yinte

yinte Fanatiek lid

Jul 28, 2008
    4,513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    neem contakt op met een opvang.

15. Rachel1984

Rachel1984 Fanatiek lid

Feb 22, 2006
    4,343
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster
    Cuijk
    Er zitten hier geen fatsoenlijke opvangen in de buurt, dat is volgens mij de reden van dumpen ook. En de opvangen die er zijn zitten helaas erg vol:( Ik zal eens kijken weet dat de dierenambulance in Nijmegen ook een opvang heeft.

Hij is wel echt heel lief en mooi:)

16. draak86

draak86 VIP lid

Mar 7, 2008
    5,427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    Ahhh joh, gewoon houden;) Kijk je man een paar keer lief aan. Zeg dat de kids anders verdreitig worden. Zeg dat het konijntje nu al gewend is en het heeeeel zielig is hem weer weg te moeten doen enz enz enz haha:p

17. augurkjes

augurkjes Niet meer actief

heb je foto :D?

18. draak86

draak86 VIP lid

Mar 7, 2008
    5,427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    Houden, houden, houden :D

19. Rachel1984

Rachel1984 Fanatiek lid

Feb 22, 2006
    4,343
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster
    Cuijk
    Zal zo even een foto maken:)

20. Rachel1984

Rachel1984 Fanatiek lid

Feb 22, 2006
    4,343
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster
    Cuijk
    Tja zo zijn alle dieren hier in huis gekomen...en gebleven....maar hij heeft echt helemaal niets met konijnen. Kijk wel ff....;)

Share This Page