Haken

Discussie in 'De lounge' gestart door Jinxx, 8 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. beebje082011

beebje082011 Fanatiek lid

29 jul 2011
    1.498
    275
    83
    Echt, ik wil zooo graag leren haken! Ik vind breien ook al heel leuk en ontspannend om te doen.
    Ik heb echter nog nooit gehaakt en ken ook niemand in mijn directe omgeving die het kan om het me even 'live' uit te leggen, omdat er ook meerdere verschillende steken zijn.

Hoe zijn jullie ermee begonnen? Iemand tips?

2. Leetje85

Leetje85 Actief lid

26 feb 2014
    247
    0
    0
    NULL
    NULL
    Met hulp van een vriendin, YouTube en een boek! Handwerklessen.nl heeft geloof ik goede filmpjes met uitleg!

3. Jinxx

Jinxx Fanatiek lid

12 jan 2014
    2.020
    1.026
    113
    @ Beebje, Haha, daar heb ik dit topic voor geopend! Heb je mijn posts niet gelezen dan? ;)
    Ik heb filmpjes gekeken via youtube en een boek gekocht om de basis te leren (daar ben ik nu nog mee bezig) Daarnaast heb ik tips gevraagd aan mijn moeder. Heb nu al een flinke lap gehaakt, haha. Moet zeggen dat iedere rij makkelijker wordt :D

4. beebje082011

29 jul 2011
    1.498
    275
    83
    Sorry, ik had niet helemaal teruggelezen!
    Het lijkt me gewoon moeilijk omdat er toch wel een aantal soorten steken zijn, dan denk ik al ojee, hoe kun je dat uiteindelijk vlekkeloos onder de knie krijgen? Hahah.

Ik ga eens kijken voor boekjes! Er is zooo veel moois te maken...

5. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Ik haak ook al een tijdje.
    Hier wat dingetjes die ik heb gemaakt!

6. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    OMG wat gaaf :)

Ik zal mijn eerste broddel maar niet showen hier :D

7. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Of juist wel...

Even mijn eerste haaksel zoeken...

8. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    En deze schildpad vind ik ook zo gaaf geworden, in rastakleuren met rasta haar :D:D In opdracht gemaakt

9. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Ik heb niet eens een foto van mijn eerste 'broddel' (wat een grappig woord!)

10. Saskia78

#70 Saskia78, 14 jul 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 jul 2014
    Hmm geen foto op m'n camera meer.. Morgen eens kijken of ik hem kan vinden en dan hier posten.
    Samen met m'n laatste haaksel... Gewoon voor het verschil :)

Omdat het kan en omdat ik best trots ben daarop :)

Ben ooit begonnen toen dochterlief zo graag dat zelfgemaakte knuffeltje van de zeeman wilde hebben.
    Het was winter... Man 2 weken in India...
    Dus ik had toch niks beters te doen ' savonds.
    Heb toen met op de tv een hele interessante docu over de geschiedenis van wiskunde zitten kijken terwijl ik ploeterde en ploeterde pp m'n haaksel.
    Nouja.. Geluisterd vooral want m'n ogen had ik natuurlijk nodig voor het haken.
    Supertrots toen hij af was.... Had ik stiekem de steken toch echt niet goed gedaan... Maar evengoed ligt hij nog steeds op dochters kamer in d'r doosje met bewaarspulletjes meest van de tijd en soms speelt ze er ook mee.

Wat een verschil met 2,5 jaar later... Ik heb vandeweek mijn moeder een patroon uit staan leggen omdat ze er niet uit kwam.
    (En die haakt toch echt al langer dan dat ik besta..)

11. beebje082011

29 jul 2011
    1.498
    275
    83
    Wow, dat speenkoord! Super!

12. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    import Noorderling
    Ja, het is geweldig om vooruitgang te boeken he? Ik ben al trots dat ik nu een redelijk net lapje heb haha! Ik had veel te stak gehaakt, en 'ontdekte' dat ik de basislossen beter met een grote naald kon doen.

Ik hoop dat ik over een tijdje bv. granny squares kan maken en dan een leuk dekentje kan haken voor een wiegje ofzo :)

13. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    Hey dames,

Ik ga binnenkort ook beginnen met haken, granny square deken voor mijn kindjes ga ik haken. Vroeger heb ik wel gehaakt, dus het moet niet moeilijk zijn voor mij. Vandaag wat breigaren en haaknaald halen. Alleen ik ben nog niet uit welke kleuren ik ga gebruiken. Moeilijkk is dat.

Ik heb er helemaal zin in :)

14. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Dankje! En het meest simpele ding wat ik ooit gemaakt heb :D
    Heb er al velen verkocht en weggegeven aan zwangeren, erg leuk om de speenkoordjes af en toe terug te zien bij kindjes :D:D

15. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    import Noorderling
    Wat is jullie ervaring met garen qua hoe makkelijk ze splijten? Ik zit met een goedkope bol acryl (gekregen), maar het haakt niet erg super. Is katoen fijner of juist nog gevoeliger voor splijten?

't Blijft nog wel erg rommelig hoor, maar ik heb zowaar begrepen hoe je 'stokjes' moet haken nu :D

16. Saskia78

Hmm
    Ik vind katoen prettiger haken. Zeker in het begin.
    Nu waag ik wel aan wol en komt dat ook best goed maar katoen heeft gewoon een duidelijk zichtbaar draadje :)
    Als je keertje net niet lekker je naald erin steekt is je draad ook niet meteen nog lastiger te zien en dergelijke.

Hier verkopen ze bij euroland en de boekencoordeelwinkel Phil coton 3 voor 2€ per bol.
    Niet te dun katoen in heel veel kleurtjes en het haakt erg prettig.
    En als je echt nog in de oefenfase zit... Zou ik het houden op een echte kleur. Geen zwart of iets anders heel donkers.. Want dam zie je alsnog nauwelijks waar je moet zijn met je naald.

17. Beaujuulais

Beaujuulais Fanatiek lid

15 sep 2008
    2.803
    70
    48
    Vrouw
    ik haak voornamelijk met catania katoen, werkt voor mij het meest prettig en heb je in veel leuke kleuren.
    ook Phildar vind ik wel prettig haken
    beide splijten bij mij niet of weinig
    werk weinig met wol, vind dat niet lekker voelen ofzo
    in inderdaad wat Saskia ook al zegt hou rekening met de kleur, donkere kleuren zijn moeilijker omdat je dan minder goed ziet waar je in moet steken.

18. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    Kan iemand mij helpen met een berekening?

Ik wil granny square deken voor een 1 persoonsbed en een peuterbed haken, maar hoeveel wollen heb ik ervoor nodig? Ik kom er niet uit.

19. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    import Noorderling
    Dank voor alle tips! Ik ga zo even langs de voordeelboeken en ga vanavond maar 'ns kijken of ik iets leukers kan doen dan broddelen op een oefenlapje, ik wil mijn eerste granny square maken. Eerste projectje wordt dan een leuk dekentje ofzo.

Tjee, als je alleen maar achter elkaar vaste steken doet wordt het al snel een stijve zooi, nog tips&tricks om de boel losser te houden?

Ik hoop dat de katoenen garen al zullen helpen, die acryl is me te pluizig. Ooit hoop ik met van die mooie wol te kunnen haken...

20. Saskia78

@evenstar: minder trekken? :)
    En wat ook goed helpt is je naald een half maatje groter nemen.
    Dan wordt het ook losser.

Hier gisteravond blij! Ik ben EINDELIJK op de helft!
    Lijkt wel geen eind aan te komen :)

Deel Deze Pagina