Huh? Dat doe je toch zelf ook? En dat lijkt me prima als ouder. Als jij thuis iets anders ziet dan op school, dan klopt er iets niet. Het lijkt me dan júist heel verstandig om naar de juf of meester te gaan.
Nou ik stond gister naast iemand die vond dat de juf op een toets de verkeerde vragen had gesteld. Ze ging even met de juf praten want dr dochter had hartstikke goed geleerd maar dan moet ze wel de goede vragen stellen. Vond ik toch een beetje gek...
Ik doelde meer op dat het kind blijkbaar de letters en de woorden begrijpt en uitspreekt, alleen niet volgens de door de juf (of school) gekozen methode. Als je een kind hebt dat blijkbaar zo gemotiveerd is om te lezen en er zoveel plezier in beleeft dat ze het zichzelf zo onderhand heeft aangeleerd, dan is het toch bij voorbaat een verkeerde aanpak als naar aanleiding daarvan het kind ongeïnteresseerd gaat doen en fouten gaat maken op het lagere niveau? Het is ook een beetje een persoonlijk dingetje hoor. Ik kon me kapot ergeren aan methodes waarbij je 100 stappen moest nemen voordat je eindelijk tot het resultaat kwam wat je eigenlijk bij het lezen van de opdracht al uit je hoofd kon weten. Ik kan me nog herinneren dat ik in groep 7 mijn juf (zonder bijbedoelingen) ten overstaan van de klas uitlegde dat haar trage methode tot hetzelfde resultaat leidde als mijn snelle. Die was niet blij kan ik je vertellen
Heel vaak zijn er verschillende methoden mogelijk om tot een resultaat te komen. Er zijn kinderen (mensen) die de tussenstappen snel in hun hoofd uitvoeren. Daarentegen zijn er ook heel veel kinderen die de tussenstappen juist nodig hebben om te begrijpen wat ze nu eigenlijk aan het doen zijn, anders is het vaak het aanleren van een trucje ipv weten wat je doet. Andersom is het ook belangrijk om te automatiseren, zoals bij lezen (of het uit je hoofd leren van de tafels ipv elke keer weer de som uitrekenen). Je kan wel weten wat er staat door middel van hakken en plakken, maar uiteindelijk duurt het op deze manier te lang om te kunnen lezen als je dat blijft doen. Misschien nog een tip om het hakken / plakken af te leren en wat bij Q in elk geval een reden was om sneller te willen lezen. Ze wilde bepaalde programma's kijken die met ondertiteling waren, dit ging te snel en ze moest dus wel echt haar best doen om sneller te gaan lezen. Het lukt haar nu nog niet altijd om alles bij te houden hoor, maar dit was voor haar wel echt een trigger. Dit was voor haar ook de reden dat ze wilde leren lezen trouwens.
OMG, vindt je het gek dat er steeds minder mensen het onderwijs in willen. Je zal er toch dagelijks mee te maken krijgen. Moet je toch sterk in je schoenen staan. Dat zo'n moeder dit durft te verkondigen. Dit soort ouders krijgen het echt nog zwaar als hun kind straks naar de hogere groepen gaan en dan nog maar te zwijgen over het VO.
Dat was dus groep 7 of 8 denk ik. Vond het toch wel eh... bijzonder. Sta zelf ook weleens op school dus ben echt niet van het type om alles maar gewoon te laten dobberen als het niet loopt. Maar dit ging me wat ver toch
(Vaak) naar de juf hoeft niet perse negatief te zijn. Ga je om de juf te bekritiseren of ga je om samen op 1 lijn te komen... Ik vind dat ik ook al behoorlijk vaak op de juffen ben afgestapt, maar dan vanuit het punt dat ik met ze op 1 lijn wil zitten. En zeker bij dochter die er veel moeite mee had om op school te laten zien wat ze kon en daardoor niet uitgedaagt werd wat weer gevolgen thuis had (op oa eten en slapen). En pas naar de juf gestapt omdat ik de motivatie achter een opdracht wilde weten omdat het tegen mijn gevoel in ging, en dat ook zo benoemt. OT, ik begrijp dat zon moeilijker is dan maan en ze daarvoor zoemend/vloeiend moet kunnen lezen? Dan snap ik eerlijk gezegt niet waarom ze niet gelijk in de maan is gezet. Lijkt mij logischer dan na paar weken terug te zetten. Thuis zou je kunnen oefenen. Even kijken hoe ik het duidelijk neerzet. Terwijl je letter 1 uitspreekt en die lang aanhoudt kijk je naar 2 "mmmmmmmmmm*kijken*mmaaaaaaaaaaaa*kijken*aannnnnn, mmmaaannn, maan! Zo hoor ik dochter hier oefenen
Hier ging het vrij snel goed nadat ik gezegd had dat het hakken-plakken in haar hoofd mocht, of als ze het eigenlijk wel wist gewoon over te slaan.
@Toch3: Ze hebben haar naar aanleiding van de lettertoets die ze in de eerste schoolweek kregen op het zon niveau gezet. @Abri: Dat is ook een goede om te proberen..
Oh dat is wel suf dat ze naar aanleiding van de lettertoets op zon is gezet... Bij ons zijn alleen de kindjes die al zoemend/vloeiend konden lezen op zon gezet. Alle hakkers en plakkers zijn nog maan
Sry niet alles gelezen. Waarom bied de juf geen Raket aan ipv zon of maan? Dit zit er tussen in namelijk. Is voor kinderen die Maan te makkelijk vinden maar idd Zon nog wat te ver is vanwege het hakken en plakken. Mijn zoontje zat al snel in Raket. Maan was gewoon echt te simpel en had ook al snel zijn eerste leesdiploma. Weet niet of ze die ook op andere scholen hebben. Die krijgen ze als ze specifieke woorden uit een lijst vlot kunnen lezen. Dit geeft mijn knul echt een mega boost. En verder hakken en plakken afleren gaat m niet worden als ze het inzicht en herkenning nog niet helemaal onder de knie hebben. Dit komt nog wel, heeft soms ff tijd nodig maar dat gaat straks heel snel. Mijn zoontje zit overigens net in groep 3
Waarom moet ze zo "snel" van jou zoemend lezen? Blijkbaar is ze er niet aan toe als je zegt dat ze 15/20 minuten per dag leest en toch nog hakt...... De meeste kinderen hakken nog! Ik zie het probleem niet en vind het jammer dat het hakkend lezen als "minder" wordt gezien.
@dds: Allereerst ze MOET niks. Ze heeft het zichzelf zo aangeleerd vorig jaar om hakkend te lezen...omdat er op school in groep 2 niks mee gedaan werd. Daarom dus mijn vraag hoe dat af te leren is. PS. Het gaat nu trouwens goed...het hakken en plakken is bijna zo goed al verdwenen. Van de een op andere dag....
@dds: omdat het hoort te verdwijnen na een tijdje.... en dat de rest van de klas een jaar later begint met leren lezen zegt niks over de (te verwachten) vaardigheden van een ander kind dat al veel eerder begon met lezen.
maar dat een kind eerder begint met lezen betekend niet dat die ook eerder stopt met hakken en plakken. Integendeel, hier legde de juf van groep 3 uit dat dat juist vaak gebeurd. Jale, je zegt: ze moet niks, maar waarom wil je het dan afleren? Er werd eerder al door mij en anderen gezegd dat het vanzelf gaat. En dat zie je nu dus ook. Ze kan heel taalvaardig zijn, maar dat betekend niet automatisch dat ze dan ook vloeiend leest...en dan dus niet de zon boekjes krijgt.
Dat weet ik, daarom zeg ik dat ze er niet aan toe is. (de mix vroeg en veel lezen /hakkend lezen klopt niet.....dus is het beeld van haar ontwikkeling niet juist.)