Zondag ben ik jarig en ik wil dinsdag in mijn ISK klas graag trakteren. Nu zitten daar strenge moslims bij en ik wil ze natuurlijk niet iets voorschotelen wat dan toch niet ok blijkt te zijn. Ik zat zelf te denken aan cupcakes maar waar moet ik op letten? De meeste chocola eten ze niet, alleen halal choco.
een appel ? hihi nee zonder dol.... leuke fruitspiezen met spekjes ertussen? spiesjes met kaas, komkommer, wortel, augurkje?
halal choco nog nooit van gehoord. ik wist niet dat er iets in chocola zat wat niet halal is. ik eet ook geen eten wat niet halal is maar daar had ik nog nooit van gehoord.
Prikkers maken met halal worst of bijv lekkere zoete hapjes van Turkse bakker. Die heeft genoeg zoete tractaties
Spekjes zijn niet halal (zit gelatine in), bij de Turkse supermarkt kun je wel halal spekjes kopen. Eten ze geen chocola? Ik ken eigenlijk geen moslims die zo streng zijn....maar goed. Cupcakes kan prima, alleen even opletten met de versieringen die je erop doet. Glazuur en botercreme kan volgens mij allemaal gewoon, even op de ingredienten letten van de creme als je een mix gebruikt. Zolang er geen gelatine of dierlijke ingrediënten inzitten is het goed. Voor de verjaardag van mijn dochter op de peuterspeelzaal (veel Turkse kindjes) had ik zelf zandkoekjes met haar gebakken en in elk bakje wat koekjes en in een halal spekje een mini-windmolentje. Maar dat is een peutertraktatie
ben eigenlijk nu wel benieuwd wat er in chocola zit wat het niet halal maakt. ik hoor het echt voor het eerst. ik neem zelfs altijd chocola voor mijn famillie in egypte mee vanuit nederland.
Ja wij nemen ook altijd chocola mee naar Turkije. Ik heb er wel ooit van gehoord, halal chocola, maar volgens mij is het niet echt bekend. Heb het ook nog nooit in de winkels gezien. ‘Veel moslims weten niet dat chocola niet halal is’ - Economie - VK maar volgens mij zitten er in de gemiddelde chocola helemaal geen E-nummers en dierlijke vetten, alleen plantaardig vet cacao en suiker enzo. Dus ik begrijp het niet zo goed. Ik lees bijna altijd de ingrediënten na.
Dadels met chocolade ( turse winkel) of baklava ( schrijf je het zo) Ken maar weinig zo streng gelovige maar ze zijn er wel. Zo had mijn dochter laatst een meisje uitgenodigd voor een middagje spelen en die mocht bijna niks. Geen haribo snoepjes of idd iets met chocolade en over Hema gebak maar niet te spreken. Volgende keer ga ik wat halal snoep in huis halen want vond dit wel zielig
Nou haribo snoep en Hema gebak komt hier ook niet in huis, in (gewone) Haribo zit gelatine en Hema gebak zit vol met E-nummers waaronder E471 en E472 (kunnen dierlijke vetten zijn). Maar ik weet vrijwel zeker (ga zo even ingredienten lezen in de keuken) dat er in chocola géén dierlijke vetten en zeker geen gelatine zit. Op hele bewerkte producten na dan.
Trouwens doet iedereen het weer anders hoor, gelatine is niet algemeen haram verklaard. Ken zat Turken die vallen over gelatine en vervolgens een peuk opsteken haha. Maar zou idd het zou zekere voor het onzekere nemen ot: Eylem ik mail je vanavond.
Ingredienten melkchocolade AH: suiker, cacaoboter, volle melkpoeder, cacaomassa, boterolie, emulgator (sojalecithine), vanillearoma. Zeker weten dat dat geen dierlijk vet is! Nou ja, boter, maar dat komt niet van varkens . Emulgator kán dierlijk zijn maar is in dit geval dus soja en dat is het vrijwel altijd bij chocola.
Als je roze glazuur gebruikt kan daar karmijnzuur in zitten, dat wordt van luizenbloed gemaakt dus sommige moslims eten dat niet. Zou echt niet weten waarom chocola haram zou zijn... Misschien vanwege de slavernij die ermee gepaard gaat? Een andere redenen kan ik echt niet bedenken hoor. Ja misschien dat bepaalde bedrijven daar dan aan willen verdienen ofzo. Ik ben zelf praktiserend moslima, maar ik eet wel gewoon dingen waar gelatine in zit. Dit omdat er ook een mening is dat dit wel gewoon toegestaan is, net zoals bv. drinken als cola (zit een iniminipercentage alcohol in), het eten van dierlijk stremsel in kaas etc. Het zou dus best kunnen dat de moslims waar jij mee te maken hebt geen probleem hebben met het eten van snoep met gelatine erin, maargoed om het zekere voor het onzekere te nemen gewoon maar geen gelatine, geen karmijnzuur etc. gebruiken.
Wij zijn ook moslims, maar eten 'gewoon' chocola. Nooit gehoord dat het niet mocht. Gelatine is trouwens meningsverschil over. Sh al Albaani heeft het toegestaan verklaard, aangezien het bij het proces niks overblijft van het dier.