halal traktatie

Discussie in 'De lounge' gestart door Napoleon, 7 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Rijp fruit bevat ook alcohol, bijvoorbeeld een banaan met bruine vlekjes.
    Ik bak zelf mijn brood met gist, tijdens het rijzen ruik je de alcohol...

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Interessant! Maar dat geldt dus alleen voor haar boven je ogen? Want ander haar moet toch juist weer weggehaald worden?

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Even helemaal OT, ik heb de indruk dat veel mensen bepaalde dingen voor de zekerheid weigeren. En daarbij hun thuiscultuur als uitgangspunt nemen. Als in je thuisland een verjaardag een onbekend iets is, dan ben je in een vreemd land, met een cultuur die dingem toestaat die jouw cultuur als taboe ziet, eerder geneigd om voor de zekerheid maar niet mee te doen, ook al zou het technisch gesproken best mogen.

Om die reden die ik dat veel Indonesiers als ze naar het buitenland gaan hun boodschappen doen bij Indonesische winkels, niet alleen maar vanwege de 'smaak' van thuis, maar ook omdat je zeker weet dat de dingen die je daar koopt volgens de regels OK zijn, zelfde geldt denk ik voor veel Turkse winkels in Nederland, het is bekend, hetis vertrouwd, dus het is veilig. En dat 'veilige' gevoel is heel belangrijk als je woont in een andere cultuur (ik ben ook heel blij met het potje Calve pindakaas dat ik in mijn koffer heb meegenomen en het pakje Pickwick Speculaasthee, en echt ze verkopen hier ook pindakaas en thee...)

Met een klas met meerdere nationaliteiten wordt het op die manier wel heel moeilijk om 'veilig' te blijven. Al geloof ik niet dat er een religie of cultuur is die problemen heeft met komkommers, selderijstengels, snoeptomaatjes en knabbelworteltjes...

4. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Vervloekt nog wel.. Poehpoeh,strenge man die Allah :D
    Balen voor de moslima's met een unibrow ook ;)

5. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Volgens mij mogen ze daar wel iets aan doen hoor, omdat dat haar niet tot de wenkbrauw zelf behoort.

6. Islah

Islah Niet meer actief

Dirksmama, mijn man komt juist uit een land waar verjaardagen vieren wel gebeurt en niet iets raars is. Maar wij volgen ons geloof, niet de cultuur.

7. Islah

Islah Niet meer actief

Er is een hadith over dat onreine zaken geen geneesmiddel kunnen zijn, vandaar. En nog een andere overlevering waarin staat dat alles wat in grote hoeveelheid verboden is, ook in kleine hoeveelheid verboden is, vandaar. Daarom zijn er verschillen onder de geleerden hierover, een groot aantal staat het overigens wel toe.
    Tsja in die tijd waren er natuurlijk ook genoeg wetenschappers die niet zoveel met de Islam hadden, denk aan Ibn Sina... Die was niet eens moslim, al denken veel mensen onterecht van wel.

8. mamazeyad

mamazeyad Niet meer actief

klopt;).

9. mamazeyad

mamazeyad Niet meer actief

je mag wel de haren in het midden weg halen zodat je geen unibrow hebt. haartjes weghalen om vorm te geven aan de wenkbrauw is niet toegestaan.

10. UmmAbderrahman

UmmAbderrahman Bekend lid

4 okt 2012
    944
    0
    0
    Wat bedoel je met boven de ogen? Je mag namelijk volgens de geleerde alleen tussen je wenkbrauwen weg halsn. Niet erboven en niet beneden. Dus het in vorm brengen is verboden

11. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Jeetje,wat een rare regels eigenlijk :(
    Ik vind het ook zo'n rare toon.. Verboden..alsof de wet het voorschrijft??

12. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    tja er zijn bepaalde regels wat betreft het uiterlijk en het mogen veranderen van de schepping. Niemand dwingt je om dat te doen verder, dat mag je zelf verder uitmaken natuurlijk.

13. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Nou het klinkt anders als een verplichting..

14. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Maar er staat toch niemand met een zweepje te roepen dat je zus of zo moet doen? ;)
    Als moslim mag je bijv geen alcohol drinken, maar ik kan toch gewoon voor mezelf beslissen of ik vandaag een biertje achterover sla bij wijs van spreken.

15. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Het spreekt zichzelf tegen.. Het zijn regels en bepaalde dingen zijn verboden maar je mag wel zelf weten of je je er aan houdt.. :(

Maar goed,dat is allemaal off-topic..

16. Eylem

Eylem Niet meer actief

:D

OT: had je nog gemaild Umm? Ik heb niets gehad maar ik vertrouw onze communicatiemiddelen niet meer zo ;), wilde even checken...

17. Eylem

Eylem Niet meer actief

Nee, natuurlijk spreekt het elkaar niet tegen. De islam (en elk ander geloof voor zover ik weet ook) stelt heel duidelijke 'regels'. Maar het is aan iedere gelovige zelf om te bepalen in welke mate hij of zij zich daaraan houdt. Ik ken heel veel moslims maar heel weinig die echt actief belijdend zijn. En datzelfde geldt voor christenen en andere gelovigen.

18. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Gelukkig hoef je niet naar de gevangenis als je toch je wenkbrauwen epileert..;)

19. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Zojuist :)

20. Eylem

Eylem Niet meer actief