ik heb een vraagje. ik denk erover na om bij mijn huidige go (gastouder) weg te gaan, ben niet tevreden over de zorg, hygiene, veiligheid. (heb dit ook al besproken) Nou hoor ik donderdag of mijn zoontje bij een andere gastouder terecht kan. (deze is goedkoper, dichterbij, huis is picobello in orde, veilig, etc) Nou is mijn vraag, mijn huidige go heeft nog niet de papieren die ze nu moeten behalen voor 1 september. de nieuwe go wel. Ook is mijn huidige go als ik opzeg, al haar kindjes kwijt, andere 2 gaan ook per 1 augustus weg. Loop ik t risico dat ik alle toeslag die ik heb gekregen toen mijn zoontje bij haar zat, terug moet gaan betalen, als zij nu stopt, of die papieren niet haalt (ook al ben ik daar al weg?)
De nieuwe regels gelden voor heel 2010. Iedereen die voor 1 september is aangemeld bij de gemeente, wordt met terugwerkende kracht voor heel 2010 geregistreerd (mits alles in orde is natuurlijk). Als ik het zo lees, kan het nog wel eens een probleem worden. Ik heb wel gelzen dat er GOB's zijn die garant staan, als de GO niet goedgekeurd wordt. Meer informatie staat op : Implementatie Kinderopvang 2010 : Sinds 1 januari 2010 gelden nieuwe regels voor gastouderopvang. Wat betekent dat voor gastouderbureaus, gastouders en ouders? Op de site staat dit ook: Gastouderbureau moeten ouders vóór 1 januari 2010 schriftelijk geïnformeerd hebben over de situatie en intentie van hun gastouder. Het is verstandig om hiernaar ook zelf bij uw gastouders te informeren Ik zou dus zeker ook bij het GOB infomeren.
Ik ben er bang voor, maar ik zou bij het gastouderbureau het navragen als het goed is zijn ze op de hoogte. Zoals ik het lees komt het ook niet meer goed voor 1 september met je huidige gastouder. Als er geen kindjes meer zijn kan ze nooit geobserveerd worden natuurlijk. En de zomervakantie komt er ook aan. Is ze wel al begonnen of zelfs dat niet? Wel laks van het gob trouwens want jij en de andere vraagouders zijn er de dupe van.
mijn huidige go heeft uitstel gekregen omdat ze zwanger was, ze moet in juli gaan beginnen.. morgen belt het gob mij terug hierover...
zucht ik kan niet overstappen naar kdv of go.. als ik overstap heeft mijn go geen kindjes meer en kan ze haar EVC traject niet voor 1 september doen, en dus niet optijd aan de eisen voldoen! voldoet zij niet aan de eisen, moet ik al mijn geld terug betalen aan de belastingdienst! Ook als ik nu overstap en ze gaat niet voldoen aan de eisen, moet ik terug betalen...
Nog iets meer dan 2 maanden en dan is het september... Dan kun je alsnog overstappen... Gaat ze haar certificaat wel op tijd halen? Edit: lees nu dat ze uitstel heeft gekregen. Tot wanneer heeft ze uitstel?
geen id tot wanneer ze uitstel heeft. Zal ik morgen vragen, morgen belt het gob mij.. Maar ik moet of voor 1 aug overstappen (dan heeft andere go plek.) of per 1 nov, dan heeft het kdv plek. Maar ik ga liever naar de andere go.. is voor mij stukken goedkoper! dan het kdv...
plus het is toch van de zotten dat ik mijn kind ergens moet achter laten waar ik het liever niet wil achter laten, omdat ik anders met een schuld van 6000 euro zit! Ik snap de nieuwe regels, wel alleen de manier waarop ze gehandhaafd worden slaat nergens op! Ik kon Collin ook nergens anders onder brengen, t was bij haar, of me baan kwijt. En nu is t zo dat ik opvang MOET hebben, anders krijg ik geen WW, en kan ik dus ook niet gaan werken..
Wat een **** situatie voor je! Ik vind het wel raar dat ze uitstel heeft gekregen want ze moet gewoon dit jaar haar papieren hebben! Kun je niet 1 dag de leuke gastouder doen en 1 dag haar? Overigens moet ze voor de abservatie 2 kinderen hebben boven de 1 jaar, je zoon voldoet op het moment nog net niet aan die eis. Portfolio is ook een hoop werk als je het goed wilt doen (anders is het ook afgelopen als het niet goed gekeurd wordt). Nog iets je bent niet tevreden over de hygiëne en de veiligheid, maar ze wordt toch dmv. de risico inventarisatie elk jaar gekeurd. Ik werk voor 3 verschillende bureau`s en elk komen ze hier 1 a 2x per jaar een kijkje nemen.
@yolanthe, dat klopt... haar huis is afgelopen week weer goedgekeurd, mits ze haar vloer laat vervangen (missen 4 houten vloerdelen, deze zijn vervangen door niet passen laminaat, dus ongelijk en gevaarlijk) Maar goed, 12 dec 09 was ze ook gecontroleerd, en moest ze een aantal dingen gedaan hebben voor 1 januari 2010. - traphekjes plaatsen - glazen deur afplakken met folie - rookmelders op alle verdiepingen Deze 3 dingen zijn de dag voordat het bureau kwam controleren pas gedaan (in juni dus!!) Ik heb zelf het bureau gebeld dat ze moesten komen omdat ze zich niet aan de afspraken hield. En ik heb uiteindelijk zelf de traphekjes opgehangen, omdat het mijn go en dr man niet lukte.. (uhhh sure!) Maar mijn kind klimt alle trappen op en af dus ik wilde perse dat die dingen er zouden hangen, al moest ik t zelf doen. Ook heb ik nu meerdere keren mijn ventje uit bed gehaald bij haar, 1x lag hij op een smerig hoeslaken, met oud hard geworden kots (niet van die dag dat was zeker!) en zand en viezigheid. En een andere keer lag hij zo op het matras (zonder molton, hoeslakentje etc) Ik vind dat echt niet kunnen! En zo zijn er nog meer dingen, met een baby in de draagzak, een kindje van 2 lopend, 1 van 4 lopend en mijn zoontje in de buggy, 30 minuten gaan lopen om een ander kindje van 4 uit school te halen (en dus ook weer 30 min terug) Terwijl t regent en onweert... uiteindelijk mij dan bellen (aangezien ik vroeg vrij was) of ik ze alsjeblieft kon komen halen met de auto.. oftewel 3 kids, naast coll in zijn autostoel, (3 zonder stoeltjes) en zij met baby in de draagzak voor in... dit kan niet, vind dit totaal onverantwoordelijk gedrag! En ook komen er vaker "vrienden" over de vloer.. meerdere keren nu dat ik coll haal en er mensen in huis zijn... mensen die niet zo netjes ABN spreken, en t ene K woord na t andere voorbij komt vliegen.. Nee ik wil niet meer dat coll daar is!
Gadver, daar zou ik mijn kind ook niet willen hebben... Wat een rot situatie inderdaad! Heb je het gastouderbureau je probleem voorgelegd? Dat je haar prestatie onder de maat vindt maar dat overstappen jou mogelijk erg veel geld gaat kosten?
Ja heb ik gedaan, en mijn consulent, had niet eerder tijd dan a.s woensdag (morgen dus) om mij hierover te woord te staan.. dus morgen hoor ik meer..
zucht ik kan niet overstappen naar kdv of go.. als ik overstap heeft mijn go geen kindjes meer en kan ze haar EVC traject niet voor 1 september doen, en dus niet optijd aan de eisen voldoen! voldoet zij niet aan de eisen, moet ik al mijn geld terug betalen aan de belastingdienst! Ook als ik nu overstap en ze gaat niet voldoen aan de eisen, moet ik terug betalen... Jouw gastouder kan ook haar EVC vanuit een andere situatie behalen hoor, hoeft niet perse vanuit haar eigen woning. Daarnaast kan ze in vrij korte tijd ook een diploma halen, er zijn al opleidingen in enkele dagen te behalen. Verder is jouw bureau verantwoordelijk voor de gastouder en vind ik het raar en niet zo netjes dat zij jou op deze manier min of meer dwingen bij haar te blijven. Gastouderbureau moet wel de bemiddelingskosten terug betalen wanneer jouw go niet op tijd aan de eisen gaat voldoen. Kijk anders eens op www.implementatiekinderopvang2010.nl, daarop staat heel veel informatie.
Getver wat een toestand met die vrouw! Ik vind als ik het zo lees dat die gastouder haar papieren helemaal niet mag behalen. Er klopt mij veel te veel niet in huis! En dat van dat autorijden klopt nog minder. Is alleen op grond van wat ik zo lees voor jou hoop ik dat ze haar papieren wel haalt, want anders kost het jou erg veel geld. Dan maar heel snel door de mand vallen als de ggd komt checken! Grrr dit soort gastouders verpesten het voor ons als goede gastouders!!!:x
tja, ze is ook wel heel lief hoor! Maar goed dat weegt niet op tegen de rest... en tis ook te ver nu voor mij om dit allemaal bij haar neer te leggen en te zeggen van los het maar op. Dat is iets wat ze zelf al eerder had moeten inzien.. Ik bedoel als jij een kind op een matras legt zonder hoeslaken, en dan de moeder het kindje uit bed laat halen, dan boeit het je dus niet, anders had je het of niet gedaan, of niet moeder het kindje uit bed laten halen, of van te voren al ingelicht! En dat je dat bij je eigen kids doet.. moet je zelf weten, vind ik ook niet kunnen maar goed.. niet bij de mijne!
Het is sowieso ook belachelijk dat je als ouder voor de kosten opdraait, als je gastouders haar zaakjes niet op orde heeft. Iemand (Sharon Dijksma!) heeft totaal niet nagedacht over de praktische consequenties van de nieuwe regels. Op zich heel goed dat niet iedere 'halve zool' meer gastouder kan worden, maar geef mensen dan eerst de gelegenheid om hun papieren te halen en te registreren, voordat je de toeslag afhankelijk maakt van de registratie van de gastouder. Ze hadden toch ook gewoon die toeslag kunnen afschaffen per 1 januari 2011 voor niet geregistreerde gastouders. Nu is het in het belang van de vraagouders dat de gastouders, hoe slecht ook, hun regsitratie krijgen en zo krijg je nooit een eerlijk beeld. Vraagouders zouden wel gek zijn om iets negatiefs te zeggen over hun gastouder. Ik ben overigens een gastouderbureau tegen gekomen wat garant stond voor gastouders die niet op tijd aan de eisen voldoen.
Dat is helemaal waar! En zo gaan alle slechte gastouders gewoon lekker door met hun rare ideeën. Gelukkig zag een deel de opleiding/het evc traject niet zitten en zijn gestopt. Hier mogen de vraagouders momenteel ook niet boven komen, maar dat is vanwege het feit dat ze boven anders te veel zien en weten wie er in mijn buik zit . Hier heeft elk kindje een eigen slaapzak, eigen hoeslaken, molton en eigen matrasje. Wel zo fris! En alles gaat de was in bij een vlekje en zonder vlekjes ook heel vaak.
consulente van het gob komt morgen langs om alles te bespreken. misschien is het het slimst om per 1-11 over te stappen naar het KDV.. maar ik weet niet zo goed of ik het kdv wil of liever een go... Plus dat het kdv mij meer kost per maand.. (en tja ben maar een alleenstaand mama, die nu van een ww-tje leeft)
Kijk eventjes op de website www.implementatiekinderopvang2010.nl. Hier staan ook de verplichtingne van het GOB in: De gewijzigde wet legt het gastouderbureau de volgende verplichtingen op: Het bureau moet ouders vóór 1 januari 2010 schriftelijk informeren of het verwacht dat hun gastouder tijdig aan de eisen voldoet. Het bureau volgt de vorderingen van de gastouder. Mocht in de loop van 2010 blijken dat de gastouder onverwacht toch niet aan de eisen voldoet, dan moet het bureau ouders hierover informeren. Ook moet het bureau dan al het mogelijke doen om ouders een andere gastouder aan te bieden die naar verwachting wel tijdig aan de eisen voldoet. Tegen de consulente zeggen dat ze hier niet aan hebben voldaan en wat ze er aan denken te gaan doen.
Net bericht van mijn go, ze moet voor 1 juli haar portfolio opsturen, dan krijgt ze in juli of augustus een gesprek, beoordeling en verzilvering voor 1 september. Dus als t goed is behaalt ze alles voor 1 september, en komt dat iig goed. Ik heb besloten collin daar te laten en per 1 sep op te gaan zeggen, dan moet alles wel goed zijn tegen die tijd. Hoop dat de andere go tot 1 sept de plek vrij wil houden, zo niet, dan pech.... Moet wel voor 1 juli aan t kdv laten weten of ik de plek per 1 nov wil.. hoop eigenlijk dat ander kdv hier vlak bij toevallig nog plek heeft op de dagen die ik wil.. dus die ga ik morgen even bellen