Contract niet verlengd en bijna met zwangerschapsverlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door mamadee, 19 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamadee

mamadee Actief lid

10 jun 2009
    119
    0
    0
    overheid
    Noord Brabant
    Hallo,

Ik zou eigenlijk per 29 april (6 weken voor uitgerekende datum) met zwangerschapsverlof gaan maar nou heb ik te horen gekregen dat mijn contract niet verlengd wordt.
    Nu loopt mijn contract af per 9 april:(

Hoe kan ik nu het beste handelen?

Moet ik voor de tussenliggende 20 dagen iets anders regelen en dien ik zelf mijn zwangerschapsuitkering aan te vragen?

Wordt de hoogte van mijn zwangerschapsuitkering dan nog wel bepaald aan de hand van mijn loon aangezien ik in de tussentijd werkeloos ben?

Ik hoop dat jullie mijn vraag kunnen beantwoorden.
    Alvast bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste mamadee,

Vervelend dat je contract niet verlengd wordt.

Je wilt weten wat je in de periode tussen ontslag en ingang van je zwangerschapsverlof moet regelen.

Daarnaast vraag je wat de hoogte wordt van je zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO).

Omdat je nu al weet dat je werkloos wordt per 9 april, kun je je nu al inschrijven als werkzoekende.
    De WW-uitkering kun je een maand voordat je werkloos raakt aanvragen.
    Beide stappen doe je op werk.nl

Geef uiterlijk 8 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum door dat je zwanger bent.

Bel hiervoor UWV Telefoon Werknemers (0900-9294).
    Mijn collega zal je aanvraag WAZO dan noteren (wanneer je WW-aanvraag nog in behandeling is geef je dit tijdens het gesprek door).

Heb je geen recht op WW, dan heb je nog wel recht op de WAZO.
    Je vermoedelijke bevallingsdatum ligt namelijk binnen 10 weken na het einde van je dienstverband.

De hoogte van het dagloon van de WAZO wordt gebaseerd op een periode van 4 weken of een maand voor de maand waarin je met verlof gaat.
    In jouw geval zal de maand maart als uitgangspunt worden genomen voor wat betreft de berekening van het dagloon van de WAZO.

Actuele informatie over de WAZO vanuit de WW vind je hier en de berekening van het dagloon van de WAZO hier.

Ik wens je veel succes met solliciteren en een fijne zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina