half jaar contract...wel zwanger worden?

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Nogevengeduld, May 18, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nogevengeduld

Nogevengeduld Bekend lid

Feb 24, 2011
    643
    41
    28
    Hallo !!

Na 2,5 maand werkloos te zijn geweest heb ik vandaag te horen gekregen dat ik een nieuwe baan heb. Hartstikke leuk natuurlijk maar nu begin ik ook wel een beetje onzeker te worden. Ik krijg nu eerst een half jaar contract aangeboden.

Begin dit jaar hebben wij besloten om aan kinderen te beginnen. Ik was nog wel in dienst maar mocht van mijn werkgever thuis blijven om er alles aan te doen om een nieuwe baan te vinden.
    Tijdens deze periode heb ik er geen moment aan getwijfeld om mijn kinderwens uit te stellen.
    Maar nu ik de zekerheid van een nieuwe baan heb (althans zekerheid...ik kan weer aan het werk en zit niet meer in de ww) twijfel ik heel erg of ik niet moet wachten totdat deze 6 maanden om zijn.
    Aan de ene kant wil ik dat niet omdat ik inmiddels de 30 gepasseerd ben.
    Maar als ik dan de info lees en dat de werkgever niet verplicht is mijn tijdelijk contract te verlengen als ik zwanger blijk te zijn. En dat ik 26 weken gewerkt moet hebben om een ww uitkering te krijgen (6 maanden contract is 24 weken) dan twijfel ik nog meer.

Ik weet dat het niet zeker is dat ik het komende half jaar zwanger word en dat het ook zo kan zijn dat mijn werkgever mijn contract wel verlengd omdat ik mijn werk goed doe en mij na mijn verlof laat terug komen (dat is bij een vriendin onlangs wel gebeurd)

Misschien loop ik op de feiten vooruit maar ik wil toch graag weten hoe het zit. Ook om de twijfels weg te nemen en dat we er weer volledig voor kunnen gaan.

Ik hoor graag hoe jullie er over denken !!

Groetjes !!

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

#2 UWV, May 19, 2011
    Last edited: May 20, 2011
    Beste Nogevengeduld,

Het klopt dat je werkgever niet verplicht is om je contract te verlengen als je zwanger blijkt te zijn.
    Mocht je zwanger worden dan hoop ik vanzelfsprekend dat je na afloop van je verlof weer terug kunt komen.

Is dit niet het geval ?
    Dan kun je een WW-uitkering aanvragen.

Het klopt dat er nieuw recht op WW ontstaat als je van de laatste 36 weken 26 weken gewerkt hebt.

In je vraag noem je de periode van 24 weken maar een half jaarcontract betreft een periode van 26 weken.
    Ik begrijp alleen niet hoe je aan 24 weken komt. Een halfjaarcontract betreft een periode van 26 weken.
    Op basis daarvan kun je dus na afloop van je contract een WW-uitkering aanvragen.

Actuele voorwaarden WW vind je hier.

Kleine aanvulling:
    Mogelijk ben je aan het werk gegaan voordat de maximum datum van je WW-uitkering is bereikt. (deze datum kun je terugvinden in de toekenningsbrief WW van UWV)
    In dat geval staat er nog een restantduur van je WW-uitkering open.
    Word je opnieuw werkloos voordat je 26 weken hebt gewerkt ?
    Dan kun je (telefonisch) een herleving van je “oude” WW-uitkering aanvragen.

Actuele informatie vind je op deze pagina.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Nogevengeduld

Nogevengeduld Bekend lid

Feb 24, 2011
    643
    41
    28
    Beste Rene,

Bedankt voor je antwoord.

Ik kwam op 24 weken door misschien heel makkelijk te denken dat 6 maanden x 4 weken = 24 weken is. Maar als dat 26 moet zijn (niet de uitkomst van de som, je snapt mij wel ;)) dan geeft dat al een stuk meer rust.

Ik zal mezelf voornemen gewoon lekker aan het werk te gaan en aan het einde van de 6 maanden kijken waar ik sta. En hopelijk laat mijn baas mij terug komen inderdaad. Maar de mogelijkheid dat zwanger worden langer duurt bestaat ook nog steeds natuurlijk.

Groetjes !!

Share This Page