Ik weet dat er al enorm veel topics over de wachtweken zijn. Mijn vraag is voornamelijk, wat doen jullie allemaal wel / niet tijdens die wachtweken. De één zegt dat je veel rust moet houden, de ander zegt dat je gewoon kunt sporten zoals anders alleen geen zware dagen tillen en dergelijke. Weer een ander zegt veel wandelen. Wat is jullie verteld door het ziekenhuis? Of welke (goede) ervaringen hebben jullie? Nog aparte eettips? Daarna nog de vraag: drinken jullie helemaal niets? Het gaat mij er niet om dat ik niet een avondje zonder wijntje kan, maar meer om de 'omgeving' zaterdag een feestje en als ik niet drink krijg ik vragen, zodoende.
Hier mochten wij gewoon alles van het ziekenhuis, behalve roken en drugs gebruik, sporten, eten en drinken mocht allemaal. Ik lette zelf wel op met rauw vlees, zoveel mogelijk. Maar dat was meer voor mijn eigen gevoel. en over het gebruik van alcohol, heb in de meeste wachtweken in de weekenden wel enkele wijntjes op. Maar moet wel zeggen, de eerste periode (lees jaar) was ik echt overactief met leefregels, en stoppen met alcohol, allerlei vruchtbaarheidsdieeten volgen. Na een jaar kreeg ik daar zoveel last van (eczeem, vermoeidheid enz) dat ik gestopt ben. Paar maanden voor IVF dacht ik weer, ik begin er mee, maar dat werd echt enorm afgestraft door mijn lijf, heftige overstimulatie en heel ziek geweest. Daarna ben ik dus gewoon weer normaal gaan eten, af en toe een wijntje, en zelfs de eerste keer dat ik zwanger werd, heb ik een halve fles champagne op
Nou, ik zorg voornamelijk dat ik zo min mogelijk stress heb. Ik ben nog nooit zwanger geweest, maar onderga wel vruchtbaarheidsbehandelingen. Als ik lekker op een bbq ben en iedereen neemt een lekker wijntje, dan is de stress die ik ondervind van het niet nemen van een wijntje omdat ik daar wél zin in heb op dat moment groter dan de effecten van de alcohol zelf denk ik Wat ik wil zeggen, geniet lekker, drink met mate als je daar behoefte aan hebt en lekker blijven bewegen. Qua sport doe ik gewoon alles, maar ik had de eerste dagen na de hormooninjecties wel een beetje een gevoelige buik van het prikken. Die buikspieroefeningen heb ik dan ook lekker laten zitten. Het scheelt dat ik niet (meer) rook en sowieso nooit drugs gebruik, anders was ik daar wel mee gestopt. Verder eet ik veel fruit en groente, maar dat heb ik eigenlijk altijd al gedaan. Ik neem wel een multivitamine (die mag je niet tijdens je zwangerschap zelf gebruiken maar wel gewoon ervoor), tarwekiemolie (heb ik positieve ervaringen mee m.b.t. de dikte van mijn bms) en extra foliumzuur op advies van de gyn.
Ja dat doe ik dus ook allemaal. En geen zware dingen tillen en ook geen hele heftige been oefeningen waarbij ik het gevoel heb dat er veel druk op mijn buik komt. Verder ook multivitamine, folium, mamavitamine... 't hele assortiment Maar ook helaas nog niet zwanger geweest. Soms wel frustrerend he, dat iedereen om je heen maar zomaar zwanger lijkt te worden, en met name in de wachtweken dat wij dan zo gefocust, stressloos, gezond bezig zijn....
Wat ik allemaal doe tijdens de wachtweken....nou dan draai ik volledig door hahaha Nee, een beetje maar... Ik let wel op mijn eten en drinken, want wanneer ik zo'n blastocyst zie (cryo) voelt het toch als een kindje. Dus ik eet geen rauw vlees en drink geen alcohol. Zorg ervoor dat mijn voeten warm zijn (sokken en voetenbadje) en verder niks bijzonders. En oh ja, de vorige keren acupunctuur en een week lang een naaldje in mijn oor. Deze keer niet gedaan en ik was niet zwanger. De vorige keren wel . Toch maar weer doen deze maand.
Bij ons was het advies om niet te roken en te drinken in de wachtweken.... dit ook netjes gedaan. Verder alles blijven doen als normaal. Auqarobbic, volleybal, etc... Inmiddels bijna 30 weken zwanger van een meisje... Vragen rondom drank... normaal dronk ik ook niet altijd... aangegeven dat ik er geen trek in had/ iets moe was.. is prima geaccepteerd en geen vragen gehad. Succes met je keuze
Bij mij is er niets over vertelt in het zh dus ik heb zelf het effect van eten en drinken opgezocht. Roken doe ik al 4 jaar niet meer en ik drink niet in mijn wachtweken. De genen met wie ik op dat moment aan het feesten ben weten ervan dus bieden dan ook niets aan. Ben ik met mensen die het niet weten dan moet ik rijden en dan drink ik ook geen druppel. Wordt er dus niet raar op aangekeken. Volgende week is mijn verjaardag en dan heb ik al getest. Ik heb tegen de mensen gezegd al dat ik sowieso niet drink omdat vorige verjaardagen daardoor wel is uit de hand zijn gelopen en het eigenlijk niet verantwoordelijk is als ik straal bezopen ben dus hun weten volgende week niet of het wel of niet raak is. Ik sport gewoon zoals altijd. Wel luister ik naar mijn lichaam. Ik zit nu in de wachtweken en was afgelopen wo extreem moe vanuit het niets. Dan geef ik daar ook aan toe en ben gister ook expres daardoor niet naar een festival geweest. Qua eten had ik gezien dat het pas vanaf week 5 van de zwangerschap invloed op kindje heeft dus ik eet gewoon alles. Toen ik met mmm begon ben ik al gezonder gaan leven met minder suiker en vet en meer fruit. Doe gewoon wat goed voelt. Het is inderdaad frustrerend dat wij zo gezond mogelijk doen en dat andere vreten en roken en waar het wel heel makkelijk gaat. Doet soms ook wel pijn, maar ik blijf gewoon de hoop houden dat het gaat lukken. En vaak denken we dat het bij andere heel gemakkelijk gaat, maar sinds 1,5 jaar weet ik dat ook mensen uit m'n omgeving er vaak lange tijd over gedaan hebben. Zijn zo weinig mensen er alleen open over en probeer dat een beetje te doorbreken. Ik schreeuw het niet van de daken maar de meeste mensen weten wel dat het niet vanzelf gaat bij ons
Rian, nu in het wachtbankje? Wanneer mag je testen? Mij is lig geadviseerd geen zware dingen te tillen. Dus vorige keer waren we op vakantie tijdens de wachtweken, heeft mijn man elke keer de koffers enzo gedragen. Nu weer in het wachtbankje, en wil echt zo stressrij en rustig mogelijk aan doen. Normaliter sport ik veel, en ook wel zwaar. Maar dan denk ik, als er gezegd word niet tillen, ga ik ook niet hele zware ' til-achtige-oefeningen' doen..
Drank kun je echt beter laten staan, dat kun je echt in allerlei medische publicaties rondom ivf terug vinden. Je kunt toch gewoon een wijntje laten inschenken? Laat je 'm een beetje slingeren en je partner het leegdrinken als niemand kijkt. Doe ik ook in de eerste precaire zwangerschapsweken en niemand het nog weet.
Ik drink sowieso al niet en rook ook niet Voor de rest gewoon lekker blijven doen wat ik al deed. Dus ook gewoon mijn buikspier- en beenoefeningen op de sportschool. Het spinnen, de krachttraining en het eten.
Toen ik zwanger werd van ons eerste kindje heb ik wel alcohol gedronken tijdens de wachtweken, maar er zijn toch echt nieuwe studies die aantonen dat het zelfs zo vroeg al schade toe kan brengen. Ik drink dus geen alchohol en geen koffie meer. Laatste omdat de vorige ronde bij mij in een vroege miskraam is geeïndigd en caffeine daar wel een rol in kan spelen. Sporten blijf ik gewoon doen (loop 3 keer in de week hard). Dat is ook echt gewoon goed voor je. Verder gezond eten en waar mogelijk stress vermijden. Stress is echt killing wat dat betreft.