eerste aquarium

Discussie in 'De lounge' gestart door Hoop42, 19 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hoop42

Hoop42 Niet meer actief

ik heb mijn eerste aquarium gekocht. Een zeshoekige.
    Ik heb mezelf wel een beetje ingelezen maar vind het toch wel moeilijk. Er zit aan de achterkant ook een bak(in het aquarium) in twee gedeelten. Daar schijn je een spons of watten in te moeten doen en wat doe ik dan in het andere gedeelte?
    Ik heb het aquarium van mp, dus heb ook weinig informatie gekregen. Op internet staat bijvoorbeeld dat ik eerst water in het aquarium moet doen,maar op een andere website staat weer dat ik eerst een bodem moet leggen. Wie heeft ook een aquarium en kan me een beetje op weg helpen?
    Ik ga er overigens guppies in houden:)

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

#2 Saskia78, 19 mrt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 mrt 2014
    Het vak voor de watten dient wellicht als filter?
    Waarschijnlijk combineer je het dan met kleine steentjes of zand.. Want dan eerst het grofste vuil eruit filtert en de watten het kleine spul.
    Durf ik zo niet te zeggen.

Verder doe je eerst de bodem, dan water... Dan laten staan.
    Dan plantjes/decoratie... Weer even wachten en dan pas je guppen.

Manlief vind dat onzin overigens... Heeft de steentjes gewassen, in aquarium, planten en uitgekookt stuk hout erbij...
    Guppen erbij...
    En op 3 weken trouble water na bleek het geen probleem en hebben alle guppen het overleeft.

Overigens... Wij hebben een filter van aquaflow (de aquaflow100 want die is voor ons groot zat) en die vind ik echt superfijn in gebruik.
    Navullend is 6€ voor 2 dus dat is ook goed te doen.
    Officieel moet je ze elke maand wisselen. Aquariumwinkel hier zei dat je hem ong 2x kunt uitspoelen ipv vervangen dus dat doen we dan ook.
    Dus ongeveer elk half jaar kost dat bijna 6€.

En omdat onze guppen steeds de planten opaten krijgen ze gewoon guppenvoer aangevuld met spirulina/spirulina?
    Kan de naam niet opzoeken want staat op dochterlief haar kamer.
    En sinds die tijd hoeven we ook niet elke maand nieuwe plantjes in het aquarium te zetten :)

3. Hoop42

Hoop42 Niet meer actief

Dank je wel voor je reactie!
    Waarom een uitgekookt stuk hout in het water?

Haha...tja mannen zijn vaak makkelijk. Die doen niet zo moeilijk en het werkt nog ook.

Ik denk dat die spons/watten idd als filter dient. Maar waar dat andere vak dan voor is?

4. Gerdatje

Gerdatje Fanatiek lid

27 apr 2012
    1.920
    0
    0
    100% Mama
    Achterhoek
    Eerst de bodem en dan water. Bak een week of 2 a 3 lekker laten draaien. En dan pas planten/ vissen. Zo is je filter goed ingewerkt.

5. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.183
    113
    Brabant
    Hier is het aquarium echt hogere wiskunde. Ik mag er alleen naar kijken en bij hoge uitzondering (als mijn man niet thuis is) mijn dochter helpen bij het 'voeren'

het aquarium was een cadeautje van mij aan hun. Ik dacht leuk een compleet aquarium te hebben gekocht en wou hem eigenlijk al hoppa vullen en wat beestem erin.

man oh man.. bodem bedekken, vullen, testen, iets erbij, weer testn etc etc
    voordat er bij ons vissen zwommen:)

Oja. Een algeneter schijnt onmisbaar te zijn en als je naar een speciaalzaam gaat krijg je goed advies(gezien de tijd die manlief en docherlief daar doorbrengen;))

6. Imensa

Imensa Niet meer actief

Ik zou jezelf aanmelden op een speciaal forum.

7. Saskia78

Hihi hier ligt dochterlief liefst heel de dag voor de aquaria in de dierenwinkel.
    Maar de dierenwinkel hier stukje verder vandaag heeft ook echt een aquariumafdeling. Als ik echt wat wil weten ga ik liever daarheen.

Maar guppen zijn niet HEEL ingewikkeld maar wel heel schattig en gezellig.

Wat betreft het hout... Gewoon ter decoratie.
    Zoek maar eens op kienhout of op mopani
    Meteen handig voor de babyguppen om zich onder te verstoppen.
    Maar dat kook je dus zodat de tannine eruit gaat anders zit je weken naar een aquarium met theewater te kijken.
    Alleen... Wij hadden het blijkbaar niet lang genoeg gekookt dus we hadden alsnog een thee-quarium.
    Maar goed... Trekt wel bij uiteindelijk.

8. Hoop42

Hoop42 Niet meer actief

@saskia78: is wel mooi voor decoratie, een stuk hout. Zal het onthouden om het lang genoeg te koken want ik wil ook geen theewater in mijn aquarium :p
    @Gerdatje: weet jij ook toevallig wat er in dat andere vak moet? Komt daar soms gewoon de pomp in te hangen?
    @Imensa: daar had ik ook aan zitten denken. kan best zijn dat ik dat ook doe, maar ik dacht: Zal het eerst hier eens tussen de vrouwen gooien...die weten zoveel;)
    @taliaa: vreet die algeneter mijn vissen niet op...of eet hij echt alleen maar algen?:)

Pfff...waar ben ik aan begonnen:D

9. Saskia78

10. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Het is zeker geen onzin dat je een aquarium op moet starten.
    Dit omdat je er de juiste bacteriën etc in wilt hebben.
    Meld je aan op een forum die hebben er zoveel meer verstand van dan de mensen in de dierenwinkels.

Mij is altijd geleerd; bodem erin, plantjes, 1 week laten draaien, water testen, is het water goed kun je gaan vullen met vissen :) En wat vooral belangrijk is bij een aquarium, niet te veel voeren! 2/3 x in de week is meeeeer dan genoeg. Veel succes :D

Heb zelf bij een tuincentra gewerkt op de vissen/dier afdeling, we moesten de mensen die een aquarium op wouden starten altijd van die middeltjes aansmeren om het opstarten te bevorderen. Echter schijnt dit onzin te zijn, duur spul waar je weinig aan hebt.

11. Vagans

Vagans Niet meer actief

Ik denk dat een "algeneter" niet zo'n goed idee is.

Ik hoor je sowieso niet over een verwarming. Guppen kunnen wel op koud maar harnasmeervallen (algeneters genoemd) absoluut niet! Sowieso eet 80% van deze vissen geen alg en als ze het al doen is het zo weinig dat je er niks van merkt. Ook worden ze denk ik te groot voor jou aquarium als ik de goede voor me heb. (heet geloof ik hexagon)

Kwa filters heb je veel verschillende. Neem hem is mee naar een dierenwinkel die kunnen je denk ik het beste verder helpen.

Hout is niet per se nodig. Dit hebben harnasmeervallen wel weer nodig voor hun spijsvertering. Baby guppies blijven ook wel tussen de plantjes zitten.

Steentjes of zand erin (goed uitgespoeld of uitgekookt)
    Planten
    Waterverbeteraar en bacterie cultuur erin

Weekje laten draaien

Visjes

Klaar en veel plezier ermee!

Onthoud! Op 1 man gup minimaal 2 vrouwen!

Succes!

12. Saskia78

Voordeel is dat guppen gewoon heel makkelijk zijn.
    Ik denk dat andere vissen het wr wellicht veel moeilijker mee gehad zouden hebben.
    Maar guppen kun je nog in een koudwaterbak houden die je elke week voorziet van schoon water.
    Dat scheelt natuurlijk wel.

13. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Haha ja dat is waar :D Had zo snel niet gelezen dat er geen verwarmingselement etc bij in kwam. In principe kun je bak met water volgooien, guppen kopen, erin doen en klaar is kees :D
    Wel even de zak erin laten hangen zodat ze beetje op tempratuur kunnen komen van jullie huis!

14. Saskia78

En TS wilde graag guppen :)

Maar goed... Hier een aquarium uit de winkel dat niet eens heel duur was.
    Ook niet heel groot... Maar dat zijn de guppen ook niet.
    Van alle gemakken voorzien: makkelijk filter, lampjes, themosstaatje
    En draait nu toch alweer 2,5 jaar zonder problemen.
    (Ok, 1x een vies algje waardoor er daadwerkelijk guppen dood gingen... En dat opgelost met een middeltje uit de speciaalzaak tegen bepaalde algen en schimmels.)

Enige is dat dochterlief laatst weer begon dat ze toch wel graag een algeneter wil. Nou vindt mama die ook heel cool.
    Dus maar eens op zoek naar een leuk klein algenetertje.
    En of hij nou maar weinig algjes eet... Tja :)
    Of misschien dat ik d'r zo gek krijg dat ze een garnaaltje wil.
    Maar daarvoor moet ik nog eens uitzoeken wat handig is.

15. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Oooh leuk een aquarium! Ik had tot 5 jaar terug een groot aquarium maar door tijdgebrek daarmee gestopt. Nu sinds twee weken weer een klein bakje (aquaqube25) met 2 goudvisjes.
    ik heb eerst zand/voedingsbodem erin gedaan, daarna grint (heeeel goed wassen) en daarna water. Plantjes erin, week laten draaien en toen de vissen erbij. Als de goudvissen er ooit niet meer zijn komen er kleine tropische visjes (en dus dan ook een thermostaat) in.
    Goudvissen had ik overigens al in een plastice bak met zuurstofpomp maar die was lek dus toen toch gekozen voor een aquarium.

Gupjes kunnen in koud water maar beter is het om ze toch in verwarmd water te houden, rond de 20-22 graden minimaal. Thermostaat voor zo'n klein bakje kost bijna niks dus zou die wel aanschaffen.

16. Hoop42

Hoop42 Niet meer actief

Ja ik vind een algenetertje ook heel leuk!
    Ik zal morgen wel eens een foto plaatsen van het aquarium. En ook van de spullen die er bij zaten.
    Misschien word ik dan nog wat wijzer:)

17. Hoop42

Hoop42 Niet meer actief

Ik denk dat er bij mij ook een zuurstofpomp bij zit.
    Ik heb heel veel zin om eraan te beginnen,maar toch nog eerst me eigen er wat meer in verdiepen.:)

18. Saskia78

Nouja, eerst maar eens goed kijken wat je precies hebt..
    Kun je daarna alles op een rijtje gaan zetten wat je wil, wat je eventueel nog nodig hebt
    En eigenlijk ben je dan toch al lekker bezig :)

19. Vagans

Vagans Niet meer actief

Willen jullie aub goed over het dierenwelzijn denken betreft een "algeneter"

Dank U.

20. Imensa

Imensa Niet meer actief

Het verbaast mij toch wel dat mensen zich niet eerst zich gaan verdiepen in het geen wat ze willen. Maar eerst gaan kopen en dan pas gaan bedenken wat ze willen. Ook geen enkel benul hebben van wat ze gekocht hebben.

Een aquarium houden is niet gemakkelijk. Er komt veel meer bij kijken als dat men denkt.

Deel Deze Pagina