Half zakje nexium, hoe??

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Nala010, 15 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nala010

Nala010 Fanatiek lid

14 jan 2009
    2.641
    1
    36
    Vandaag bij de kinderarts geweest en afgesproken weer met nexium te beginnen en de ranitidine drank te stoppen.

We beginnen met een half zakje per dag, prima.
    De kinderarts zou voor 2 maanden voorschrijven.
    Kijk ik op het recept, 30 zakjes dus moet de zakjes echt door de helft doen.

Hoe doen jullie dit?
    Afwegen? En dan de rest weer in het zakje bewaren?
    Vindt het maar lastig op deze manier.
    Maar ik ben ook niet van plan een half zakje weg te gooien, zolang het recept niet op chronisch word gezet moet je het zelf betalen, en het is best duur..

Groetjes Nala010

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Afwegen kan niet, want er zit 10 mg in en keukenweegschalen wegen in grammen... ;)
    Advies van kinderarts en apotheek was hier: heel zakje klaarmaken, de helft daarvan geven. Dit omdat nexium is samengesteld uit witte en gele korrels die je bij verdelen van het zakje niet goed zelf weer kunt verdelen en de verhouding van die twee dus wel heel nauw komt.
    Een heel zakje aanmaken dus en de helft geven. De rest gooi je weg, hoe zonde ook :(

3. adi

adi Niet meer actief

Ik zou niet weten hoe je het anders moet doen. Het is een medicijn dus zou ik het niet uit het zakje halen, wegen en dan nog bewaren. Want dan is het niet steriel meer.
    Wij hebben het zakje altijd helemaal opgelost en dan de helft gegeven.

Meestal hoef je maar voor een week zelf te betalen.

4. raspberry

O, een tweede keer dat er een recept geschreven wordt, wordt dat direct chronisch, dus de helft weggooien maakt voor je eigen portemonnee niet uit.
    't Is echt zonde dat de fabrikant geen kleinere doses maakt, maar helaas... :(

5. Nala010

Nala010 Fanatiek lid

14 jan 2009
    2.641
    1
    36
    Hmm.. Zonde dus!!
    Ik zal eens hier aan de apotheek advies vragen.. Ben wel benieuwd wat hun dan zeggen!
    Anders maak ik inderdaad gewoon alles aan, de helft geven en dan de rest weggooien..
    Bel ik wel naar de poli op dat dit recept maar voor 1 maand is.

Wat zonde zeg..

6. Sundew

Sundew Actief lid

7 sep 2012
    232
    5
    18
    NULL
    NULL
    Hmm ik heb dit ook van iedereen hier gehoord maar onze ka en apotheek hebben gezegd dat het geen kwaad kon om ongeveer de helft te geven. We hebben dit ook meerdere keren nagevraagd. Dus poeder in een schaaltje en dan in helft verdelen en aanmaken met 7,5ml water en dan de rest van poeder weer terug in het zakje.

Maar veel mensen horen dat het zo niet kan/mag en dat zal ook niet voor niets zijn..

7. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik kan mij voorstellen dat als je 2x daags een half zakje geeft het niet zoveel kwaad kan. Maar zoals Rozemarijke al aangeeft, 1 zakje bevat meerdere soorten korrels (=bestanddelen) en dan geef je niet hetzelfde per dag. Met reflux medicatie moet je juist een bepaalde spiegel in het lijf opbouwen en behouden om het werk optimaal te doen.

Ts, hier is het doorgaans zo dat de ka iets voorschrijft en ik de apotheek bel voor herhaalrecept. Als je het al eens hebt gehad kun je het gewoon opnieuw krijgen, zonder opnieuw een recept te krijgen of contact met artsen.
    En ik heb geen cent betaald voor de nexium? Heb ook eerst ranitidine gegeven, maar weet niet of ik dat moest betalen :(

8. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.702
    2.512
    113
    Wij moesten ze ook delen. Kregen bij de apotheek ook maar de helft van de zakjes mee (voor 3 mnd 45 zakjes).
    Wij hadden twee maatcupjes met dekseltje waarin in de nexium op het oog gelijk verdeelde.

9. clijntje

clijntje Bekend lid

13 mei 2012
    759
    0
    0
    Docente
    Bij Nijmegen
    #9 clijntje, 15 okt 2013
    Laatst bewerkt: 15 okt 2013
    Hier stond foute info

10. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik deed het na een paar keer gewoon op het oog. Wat ze dan vandaag te weinig kreeg, kreeg ze de volgende dag dan wel extra. Ik goot dus gewoon de helft van het zakje in een dopje en de rest bewaarde ik tot de volgende dag. Aanmaken met 7.5 ml water.

11. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Wij deelden op het oog. Dit heeft bij ons geen problemen gegeven. Wij kregen dan wel alles vergoed, maar ik vond het zonde om de helft weg te gooien. Als je het zakje van te voren goed schud zijn de korreltjes echt wel goed verdeeld in het zakje!

12. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Waar heb je dat vandaan?

Bijsluiter zegt;
    Laat het mengsel niet langer dan 30 minuten staan voordat u het opdrinkt.

Bijsluiter zelf; http://www.astrazeneca.nl/_mshost3307240/content/resources/pdf/gastro/nexium/Nexiumsachet10mgbijslnov11
    Pagina 3 kopje 3

13. clijntje

clijntje Bekend lid

13 mei 2012
    759
    0
    0
    Docente
    Bij Nijmegen
    De apothekers en de kinderartsen hebben dit alle 4 gezegd.

14. raspberry

Nee, dat mag echt niet! Dat spul is een uur na klaarmaken ook hartstikke zwart hoor!

15. clijntje

clijntje Bekend lid

13 mei 2012
    759
    0
    0
    Docente
    Bij Nijmegen
    Zwart????
    Bij ons echt niet, ziet er t zelfde uit, ruikt t zelfde proeft ook zo.
    Maar goed, ts vergeet mijn opmerking dus maar....

16. raspberry

Hebben we het echt over hetzelfde dan?
    Want echt: het verkleurde hier na een half uur gewoon langzaam van geel naar rood naar paars naar zwart. Echt heel smerig en dat zou -ook zonder opmerking daarover in de bijsluiter- geen mens z'n kind (of zichzelf) nog toedienen. Ook IN de spuit trouwens, maakte niet uit of het blootgesteld stond aan de lucht, of dus luchtdicht in de spuit zat.

17. clijntje

clijntje Bekend lid

13 mei 2012
    759
    0
    0
    Docente
    Bij Nijmegen
    DaaR ga ik over twijffelen dan?!
    Ik bedoel echt nexium, blijft mooi geel in het bakje, spuit enz.
    Als t anders zou smaken of eruit zien zouden wij t niet geven.
    Mijn man proeft alles altijd n beetje (wilt weten wat we haar geven)..hij proefde niks anders :(
    Wij willen ook t beste voor ons meisje.
    Ik ga morgen maar weeeeeer bellen met t ziekenhuis en de apotheek....
    Sorry voor mijn bijdrage....
    Zal m voor de duidelijkheid verwijderen ;)

18. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Het zwart worden van de nexium komt door de ijzeroxide die erin zit (de gele kleur). In contact met zuurstof wordt dat zwart. Als je de aangemaakte nexium in een spuitje bewaart komt er nauwelijks zuurstof bij en wordt het niet zwart. Maar wat wel kan gebeuren is dat de korrels kapot gaan en de werkzame stof in de maag wordt afgebroken en dan werkt het niet meer, het medicijn moet juist de darm bereiken.

@clijntje: wel gek dat de apotheker jullie vertelt dat je kan bewaren zo, terwijl de fabrikant duidelijk zegt dat het niet mag.

Vero0504 vindt dit leuk.
  19. clijntje

clijntje Bekend lid

13 mei 2012
    759
    0
    0
    Docente
    Bij Nijmegen
    Ja vind ik dus ook...
    Maak mij nu dus wel n beetje zorgen.
    De kinderartsen en apothekers zeiden dit!
    Zwart is t bij ons echt niet geweest... dan Had Ik t echt niet gegeven!

20. raspberry

Nou, jij zult heus niet gek zijn en ik ben het ook niet, maar wel bizar, dat het bij jullie gewoon geel blijft en hier dus gewoon echt niet :cool:

Deel Deze Pagina