Over een maand moet ik mijn zoontje zijn eerste boterham geven en ik vind dit best eng hoe overdreven dit misschien ook klinkt..ik ben zo bang dat hij erin stikt! Ik heb al wat tips gelezen over in de melk dopen en boter erop doen...maar wat ik me nou eigenlijk afvraag...is het wel echt nodig zo vroeg een baby een boterham te geven Voor de motoriek zeggen ze...maar ik doe al allemaal dingen die goed zijn voor de motoriek zoals anti-lek beker over een maandje en nu pap/groente/fruit van een lepel eten. Is het nou echt merkbaar aan een kind dat je niet meteen met 7 maanden die boterham hebt gegeven? Zo van; "heyyyy dat is nou duidelijk een kind die langer met de boterham heeft gewacht!" Mijn man komt uit Italie en mijn schoonfamilie keek me erg vreemd aan toen ik zei dat ons zoontje over een maand al een boterham krijgt...en op sommige vlakken vind ik dat wij het hier beter doen, maar op andere vlakken ben ik het wel weer eens met hun aanpak. En die kinderen groeien daar ook prima op, misschien wel met veel slaapproblemen maar dat heeft weer een andere oorzaak Ik vraag me af of het kwaad kan de boterham pas met 8/9 maanden ongeveer te geven, en in plaats daarvan iets lekker pureren dat net zo goed vult en met dezelfde voedingswaarde.. Zijn er hier vrouwen die langer hebben gewacht dan 7 maanden ook omdat ze dit toch wel eng/vroeg vonden?
Als je t niet probeert, weet je het ook niet. Het zal met wel meer eten gebeuren dat ze zich verslikken oid. ze moeten t toch leren, of ze nu 7 maanden zijn, of 8 a 9.. als je t uitstelt zegt t niet dat ze zich dan niet meer verslikken oid want ze moeten t uiteindelijk doorkrijgen door t te eten.
Ja ik ben echt een leek hierin het is mijn eerste kind... maar met 8/9 maanden gaat het dus even moeilijk als met 7 maanden? Gaat hij dan niet vanzelf goed kauwen als hij wat ouder is? Iedereen zei tegen mij dat hij niet zou weten hoe hij van een lepel moet eten maar vanaf zijn eerste hapje at hij alsof hij het al maaaaanden deed, niks kwam ernaast, heel netjes alles in zijn mondje hap slik weg. Daarom dacht ik dat dit misschien samenhing met het feit dat hij er echt klaar voor was en dus meteen wist hoe het moest
Ik heb haar pas met 8 maanden brood gegeven. Ivm koemelkallergie reageerde ze bij 6,5 maand erg op een boterhammetje dus hebben nog 6 weken gewacht. Je kan hem ook eerst een soepstengel geven. Qua voedingswaarde ontloopt pap en brood elkaar weinig geloof ik. Maar stikken, tsja alle begin is eng, maar mijn dochter heeft nooit echt gepureerd gegeten. Ik deed het weleens, maar juist daar "stikt" ze in, dat kan ze niet weg kokhalzen en hapjes die ze zelf afbijt wel.
Ik ben met 6,5 maand begonnen. En hij at het alsof het compleet normaal was. Gewoon kleine stukjes (1x1cm) met een beetje boter. Met boter onderop voeren(anders plakt het aan het gehemelte). Dag 1 at hij een halve boterham, dag 2 een hele. En al snel pakte hij de stukjes zelf.. Hij kreeg toen ook al stukje banaan en rijpe peer uit het knuistje.. Maar dat was vooral ook nodig, omdat hij teveel flesvoeding vroeg. Anders had ik nog wel een maandje gewacht. Wat ik wil zeggen: het lijkt misschien eng, maar kan meevallen. Maar het is echt geen plicht. Het is nog steeds bijvoeding, en een maandje maakt echt niks uit. Als ze met een jaar maar zo'n beetje met de pot mee kunnen eten Mijn jochie eet nu nog steeds 1 boterham bij het ontbijt en 1 bij de lunch. Dus een broodeter is hij er niet van geworden. Je zou een papfles kunnen geven (bambix 6+), om alvast aan de granen te wennen..
ja ik zal het dan toch maar gaan proberen over een maandje, ik ga gewoon heeeeeeeeeeeeeeeele kleine stukjes snijden
bambix geef ik inderdaad al, ik doe nu 100cc met 3x bambix, en dan de rest een flesje melk, maar hij eet het goed dus wie weet kan ik nu echt een heel bord pap geven, ben alleen bang dat hij het ochtendflesje dan mist of zo...de gewoonte
Je kind stikt echt niet in stukjes eten hoor!! Geef hem eens een broodkorst in zijn handen en kijk wat er gebeurt. Verslikken is iets anders dan stikken. Het kunnen kauwen zit van nature in je kindje hoor, hij zal je doen verbazen! En de mondmotoriek ontwikkelt zich juist door te kauwen, gepureerd eten doorslikken is geen kauwen. Ik zou niet al te bang zijn eerlijk gezegd, en zover ik het weet beginnen ze in Italie vrij vroeg met van alles en nog wat geven. Als een baby pasta krijgt kan brood ook prima.
Jesse krijgt al een tijdje brood, een week of 2,5, eerst alleen een korstje en nu werkt hij een hele boterham naar binnen. Zat me echt het brood uit de vingers te kijken en is er echt helemaal gek op. De eerste week ging het nog wat moeizaam en sindsdien kauwt hij echt heel goed en spuugt hij nog maar nauwelijks iets terug. Ik merk dat hierdoor ook het eten van andere dingen veel beter gaan. Een pruim bijvoorbeeld hoef ik niet te pureren, die krijgt hij nu zo (met een beetje hulp van mama) ook wel naar binnen. Ook lijkt het wel of hij nu meer geluidjes maakt en meer dingen uitprobeerd (soms trekt hij me toch gekke bekken ). Wat hiervan in verband staat met het leren kauwen weet ik niet, maar het valt me wel op.
Ik zou 't niet al te gek maken hoor, je kindje kan vast prima happen! een korstje is veiliger als ze het in het knuistje kan houden en sabbelen/bijten. En als dat goed gaat, dan ook de zachte stukjes brood. Ik snij een halve boterham in 6 tot 8 stukken dus wel klein maar geen 1x1 cm. En voorlopig hoeft er nog niets op, boter & beleg kan over een paar weken wel!
Met 7 maanden gaf ik mijn dochtertje een broodkorst om op te sabbelen, soms tussendoor en soms als zoethoudertje terwijl ik de echte maaltijd aan het maken was. Ik gaf toen zeker niet elke dag brood, zat geen speciale reden achter. Sinds 3 weken geef ik haar een halve boterham met boter erop, in kleine stukjes gesneden. Dan heeft ze wat te knabbelen terwijl ik haar groente- of fruithap maak. Ik heb dus ook niet de regeltjes gevolgd, maar mijn gevoel
Mijn dochter krijgt vast voedsel via de Rapley methode, en van mijn kreeg ze brood toen ze zo'n 6 maanden oud was. Het viel me toen op dat dat hele zachte wat lastig voor haar was (het werd zo'n klont in haar mond) dat ik het eerst even roosterde. Dan kon ze er lekker op knagen Verder heeft ze er nooit echt problemen mee gehad, en brood vind ze héérlijk.
Je 'moet' geen brood geven bij 7 maanden, dat mag. Je mag ook pap geven. Maar je hoeft niet bang te zijn voor stukjes of kokhalzen hoor. Mijn zoontje heeft nooit vloeibare bijvoeding gehad. Die at stukken bij ruim 6 maanden en is nooit gevoerd en heeft 2 keer gekokhalst. Is ook niet eng, is gewoon een reflex zondat ze niet stikken: goed dus! Het is trouwens bekend dat een kind zich vaker verslikt in prutjes dat in echt vast voedsel. Wees niet bang; angst is een slechte raadgever.
Korsten werkten hier niet zo goed. Hij stak ze steeds tever in zijn mond. Maar stukjes (met korstjes) ging wel heel goed. Dus we hebben de korstjes-fase maar overgeslagen
ik heb nu liga gehaald, ik dacht ga ik dat eerst eens een keer proberen te verkruimelen door een fruithapje, en als dat goed gaat ga ik de boterham dan toch maar proberen, ik zal hem in t broodrooster doen
mijn meissie is bijna 6 maanden en ik geef haar af en toe en liga (niet door het eten) dan laat ik haar ermee "spelen" en ja ze verslikt zich wel eens maar ze leert wel te kouwen en het gaat eigenlijk heel goed (geef ook af en toe kleine stukjes brood om te proberen maar nog geen korsten of wat dan ook)