Ik hoorde dat ze op het kdv een fruithap tussen haar twee bv flessen in gaan geven dus rond 13:00 uur. Maar het consultatiebureau gaf mij als advies in de ochtend te geven. Wat kan ik nou het beste doen? Meegaan met het kdv? Of niet. Ze heeft 2 dagen kdv. Daar gaat ze pas rond 9 uur naar bed en wordt om 11 uur wakker voor de fles. Maar thuis slaapt ze al om 8 uur en wordt om half 10 -10 uur wakker. En tja ik geef geen flessen maar op verzoek.
Wat wil je zelf? Wat komt voor jullie het beste uit? En waarom adviseert het cb om de fruithap in de ochtend te doen..?? Hier geeft het kdv de fruithap wanneer wij dat willen, dus wij hebben dat probleem eigenlijk niet.. Kan het kdv niet een tijdje (paar weken bijvoorbeeld) hetzelfde schema aanhouden als jullie, totdat ze de fruithap goed eet..
Je kunt het kdv gewoon vragen om de fruithap op jouw tijd te geven hoor. Tot een jaar volgen ze als het goed is jouw schema. Daarna gaan ze meestal over op hun eigen schema (dat is bij ons dan 's middags fruit)
hier zeggen ze ook ons schema te volgen en doen het vervolgens niet, sterker nog, wij hebben dit kdv hierom uitgekozen en vervolgens vragen ze of wij niet effe 6 dagen (hier gaat ie 1 dag) kunnen omgooien zodat ie het daar gewend raakt. Heb vriendelijk gezegd dat ik dit niet van plan was en dat ze de folder dan maar eens snel moesten gaan aanpassen. Beeb krijgt hier dus fruit in de ochtend en daar in de middag, met als gevolg dat ie op die dag drama avond eet...
Hier krijgt ze ook fruit 's middags, zo tussen 1 en 2 uur. Thuis meestal 's morgens, maar als ze slaapt dan ook pas 's middags. Ik ben niet meer zo van op uur en tijd. Slaapt ze? dan wachten we tot ze wakker wordt en schuift alles op, is ze wakker? Happen maar! De afgelopen 2 dagen heeft ze overdag zeer weinig geslapen, en als ze dan eindelijk om 6 uur slaapt, dan laat ik haar lekker liggen tot uiterlijk half tien, dan is het nog even een flesje en weer verder slapen.
Wij laten het kdv doen wat zij doen en bij ons thuis gaat het op onze manier. Niets aan het handje (hij gaat 1 dag, soms 2 dagen). Zo deden wij groenten rond het middaguur en geen fruit met 5 maanden. Het kdv moest dus nog maar even wachten met fruit geven. Met 6 maanden zijn zij fruit gaan geven in de ochtend en wij gaven fruit tijdens de lunch. Het maakt hier dus allemaal niets uit. Kinderen zijn een stuk flexibeler dan je denkt zolang het voor hen maar voorspelbaar is. Ze verwachten het ene in de ene omgeving en het andere in de andere omgeving.
cb adviseert in de ochtend om zo de hele dag goed te kunnen kijken hoe ze reageert. Ik twijfel toch erg. Zou haar niet ervoor wakker maken dat klopt. Dit is wel een borstvoedingsvraag erbij. Wanneer kan je het beste dan fruit geven? Ik geef dus op verzoek dus bij mij is er niet echt een schema. Gewoon ergens tussen door of na een voeding? Of dat ik denk zo die krijgt honger maar eerst fruit en dan erna met borstvoeding wegspoelen?
Wij geven flesvoeding, dus ik weet niet of dat dan anders is.. Ik heb bij onze froemel alles uitgeprobeerd, na de fles, tussen de flessen in, voor de fles.. En het enige dat hier werkte was voor de fles. Alleen als ze echt honger heeft dan eet ze goed, dus dat is niet na een fles of tussen twee flessen in. Wij zijn dan ook pas tegen de zes maanden met vast voedsel (hier eerst groente) begonnen, omdat ze anders teveel melk zou laten staan.. Je kunt toch een poosje het fruit 's ochtends geven en als je het vertrouwd en ze reageert nergens op kun je het fruit naar 's middags verplaatsen. Wil je kdv daar niet aan meewerken kun je er ook voor kiezen dat er geen fruit wordt gegeven op de kdv-dagen..
Als je zorgt dat je nieuw fruit alleen geeft op dagen dat je thuis bent, dan kun je rustig kijken of er een reactie komt. Op KDV dagen kun je dan bekend fruit geven, waarvan je weet dat ze er geen reactie op krijgt.. Hier gaf ik het fruit vanaf een maand of 7 zoals het uitkwam. meestal wel 's ochtends, en dan 's middags een klein tussendoortje. Maar als ik 's ochtends buiten de deur was, dan kreeg hij onderweg een tussendoortje(rijstewafel/liga) en dan in de middag het fruit. Nooit problemen mee gehad qua ritme.. Wanneer je het fruit geeft met BV (of FV) kan verschillen. Sommigen zeggen niet of een voedingstijd, want dan hebben ze teveel honger en willen ze snel melk drinken. Anderen zeggen juist op voedingstijd omdat ze dan honger hebben. Wat ik tot nu toe het fijnst vond klinken was gewoon op momenten dat mama/papa een maaltijd nam, het daarbij passen. Dus groente geven naast jou avondeten, brood naast jou lunch, en fruit naast jou theepauze.. Dan kom je vanzelf in een gewoon ritme.