Bezuinigen!

Discussie in 'De lounge' gestart door Coupie, 28 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Coupie

Coupie Niet meer actief

#1 Coupie, 28 nov 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 nov 2010
    Hoi Dames,

Ik baal ontzettend! Mijn man heeft deze week te horen gekregen dat zijn contract niet wordt verlengd en dat hij per febrari dus iets anders moet zoeken. Dit kwam echt als een klap voor ons omdat ze altijd erg tevreden waren met zijn werk en heeft nooit kritiek gehad ... of iets dergelijks.

Ik ben na de geboorte van ons zoontje ipv 4 dagen in de week 3 dagen in de week gaan werken. Er is toen iemand aangenomen die de overgebeleven uren invult dus ik kan niet na de bevalling weer terug naar 4 dagen. Nu verdien ik echt geen vetpot maar met het inkomen van mijn man hebben we het prima.

Nu is hij de hoofdverdiener en gaan we er flink op achteruit straks als hij een ww uitkering moet aanvragen. Dit hebben we namelijk al uitgerekend op de site. Nu wil ik alvast gaan bezuinigen aangezien ik nu ook zwanger ben.
    Ik ga al bezuinigen op mijn auto (kleine auto) en heb deze al te koop gezet. Ergens baal ik hier echt van omdat ik nu mijn zoontje overal (kinderdagverblijf, boodschappen, huisarts, cb etc) met de voet of fiets moet gaan brengen (en ik heb bekkenpijn).
    Nu kan ik leven zonder auto maar ik ben zo verdrietig om het feit dat ik mijn zoontje van het kinderdagverblijf moet halen. Ik voel me echt een verschrikkelijke moeder nu :( ... hij heeft het daar echt naar zijn zin en heeft superleuke groepsleiding. Het kost ons teveel om hem daarop te laten (ruim 140 euro in de maand). Zijn oma heeft al aangekondigd dan regelmatig te willen oppassen op hem.
    Hij wordt over 6 maanden 2 jaar en dan kan hij eventueel naar de peuterspeelzaal dus dat weegt ook wel mee.

Heeft iemand ook in een soortgelijke situatie gezeten en waarop hebben jullie toen bezuinigd? Alle tips zijn welkom dames!

Groetjes,
    Coupie

2. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

op boodschappen, kleding

3. francis78

francis78 Bekend lid

7 feb 2009
    832
    0
    0
    Reken wel even uit of de psz niet duurder is als de creche. In ons geval is dat nl wel zo. Kinderopvang is netto goedkoper...
    En maak een kasboek in excel ( simpelhuishoudboekje.nl), dan heb je nu alles al mooi op een rijtje. Bezuinigen op boodschappen kan heel simpel door een weekmenu te maken en dan gericht boodschappen te doen, scheelt heel wat loopjes naar de winkel en dus geld...

4. Coupie

Coupie Niet meer actief

Hoi Dames,

De boekhouding doe ik thuis en zo zie ik wat er binnen komt en uitgaat. Dit doet ik inderdaad in excel.
    Boodschappen doe ik dmv een weekmenu maar soms betrap ik mezelf dat ik toch dingen haal die niet nodig zijn, dus dit is al een goed doel om op te gaan bezuinigen ;)

Kleding koop ik niet zoveel. Ik loop nog in mijn zwangerschapskleding van toen ik zwanger was van mijn zoontje, dus hoef niks meer hier voor te kopen. Mijn zoontje koop ik alleen kleding in de uitverkoop.

Een goede tip om eerst te kijken of het ons wel wat opleverd als ik hem van KDV afhaal. Dat ga ik gelijk even doen.

5. mette

mette Actief lid

18 aug 2010
    105
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je kunt het makkelijkst bezuinigen op kleding en boodschappen.
    Als je nu voor het kdv 140 euro betaalt (ik neem aan 2 dagen), dan ben je met psz hoogstwaarschijnlijk goedkoper uit. Wij betalen voor 2 ochtenden psz 90 euro en als ik om me heen hoor is dat veel. De meesten betalen stukken minder.

6. mette

mette Actief lid

18 aug 2010
    105
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heel goed dat je nu bewust gaat kijken naar je bestedingspatroon, maar ik zou dat kdv toch niet zo heel gauw opgeven. Misschien heel positief gedacht, maar je man gaat toch (neem ik aan) hard op zoek naar een nieuwe baan?
    Wellicht zijn deze zorgen/ maatregelen helemaal niet nodig en heeft hij binnen een paar maanden een nieuwe baan.
    Dan hebben jullie jullie zoontje al van het kdv gehaald en komt er waarschijnlijk niet zo makkelijk meer op ivm wachtlijsten.

7. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Je vriend heeft nog wel 2 maanden he om een andere baan te zoeken. Ik vind je wel heel voortvarend. Super hoor!
    Maar als jullie allebei straks gewoon werken, gaan je kids dan 3 dagen naar oma? Ik zou voorzichtig zijn met het opgeven van de kdv plek. En de toeslag wordt hoger als je inkomen daalt. Je hebt ook misschien wel recht op toeslagen (zorg/huur/kinder).
    Ik hoop voor jullie dat hij snel weer werk heeft.

8. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

klopt hier iets van 35 euro:$

9. mette

mette Actief lid

18 aug 2010
    105
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat bedoel ik. Wát een verschillen he?! Bij ons is het zo dat je naar inkomen betaalt en dat 90 euro het max is wat je kunt betalen. Maar aan die max zit je zó, zeker met tweeverdieners. Ik geloof dat vanaf 55.000 euro als gezinsinkomen per jaar je al aan die 90 euro zit.

10. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

nou echt niet normaal.:$ hier is het niet naar inkomen... gelukkig maar anders moestten wij denk heel de peuterspeelzaal opkopen:);):D

11. Coupie

Coupie Niet meer actief

Mijn vriend gaat natuurlijk zo snel mogelijk op zoek naar ander werk. Maar het is een feit dat hij niet meer zoveel gaat verdienen als waar hij nu zit.

Hij heeft al open sollicitaties gestuurd en een afspraak gemaakt bij een detacheringsbureau. Als laatste optie willen wij pas een ww aanvragen. Maar bezuinigen moeten we toch ivm inkomensdaling en straks de 2e.

Ik heb net op de site hier gekeken van peuterspeelzaal en hier vragen ze voor 3 ochtenden €38,00. Dat is dus echt niet veel!

12. nessa88

nessa88 Bekend lid

3 sep 2010
    891
    57
    28
    Den Haag
    Wij hebben het momenteel ook even niet ruim (door omstandigheden) dus proberen ook zuinig te leven. Wij hebben paar simpele dingen gedaan die op jaarbasis schelen:
    *Bakstenen in het waterreservoir van de wc leggen zodat je minder water gebruikt tijdens het spoelen.
    *Overal spaarlampen en zoon min mogelijk lampen aan.
    *Wij hebben een gaskachel maar die gaat alleen aan als het echt te koud word verder met een dekentje op de bank en een extra trui aan.
    *Douchen doen we ieder 5 minuten (met klokje) dat is echt ruim voldoende maar zonder klokje sta je snel langer.

Verder doen wij boodschappen bij aldi of lidl. Lopen voor kleding op uitverkoop en kopen gewoon weinig nieuw. Hebben geen auto en proberen veel te fietsen omdat openbaar vervoer ook duur is!
    Om wat extra geld te hebben voor sint en kerst hebben wij dingen die we toch niet meer gebruiken op mp gezet en hebben daar aardig wat geld mee binnen gehaald. Ook heb ik zelf sommige leuke dingen dubbel zo had ik bijv 4 chocoladefundu zetjes en heb dus bij afgelopen verjaardagen mensen een van mijn setjes cadeau gedaan zodat ik geen nieuw cadeau hoefde te kopen.:) Wij hebben zelf nog geen kinderen dus daar hoef ik me gelukkig nog geen zorgen over te maken. Vind het wel erg goed van je dat je vast naar de opties kijkt! Want 2 maanden zijn zo voorbij.
    Ik weet niet of je nog een baby kamer nodig hebt voor de kleine maar dan zou je op Gebruikte babykamers kunnen kijken hele mooie complete kamertjes voor niet zo gek veel geld.

13. Coupie

Coupie Niet meer actief

Nessa: Bedankt voor je reactie! Het gaat ook erg hard we zitten tenslotte al in eind november en begin februari staat hij op straat. Het is moeilijk om nu nog een (fatsoenlijke) baan te vinden dus alle beetjes die we al kunnen schrappen in onze vaste lasten is alleen maar mooi meegenomen.
    Ik heb de site opgeslagen ... thanks!

14. missym

missym VIP lid

14 mei 2006
    7.750
    12
    38
    Misschien je vaste lasten eens nalopen, overbodige verzekeringen en onzinnige maandelijkse kosten.

Verder weet ik het niet eigenlijk.

15. nessa88

nessa88 Bekend lid

3 sep 2010
    891
    57
    28
    Den Haag
    Even verder lopen malen voor je vanaaf... Weet niet of je een huurhuis hebt? maar zo ja kan je nu misschien huursubsidie aanvragen? Als je hier eerder niet voor in aanmerking kwam ivm te veel salaris?
    En inderdaad eventueel overvezekering kijken zoals hier boven al gezegd werd. Evt mobiele telefoonabbo's verlagen of opzeggen?
    en overgebleven eten invriezen ipv weggooien?:p Zal je verbazen wat je per maand zo weggooit als je teveel hebt gekookt. Wij hebben nu 1x in de 2 weken kliekjesavond en eten dan alles wat we die 2 weken over hebben...scheelt weer paar eurotjes:p het is niet veel maar toch...alle kleine beetjes helpen. Zet alle apparaten echt uit behalve je koelkast en vriezer. Niet op standby zetten dus. Volle wasmachine..geen droger gebruiken maar waslijnen?Maak een boodschappen lijstje om te voorkomen dat je dingen dubbel koopt.Voor groente en fruit naar de markt gaan later op de middag, dan kan je het vaak wat goedkoper mee krijgen. Als je rookt stop daar dan mee:p pffff weet niet hoever je wil gaan met bezuinigen:p want je kan zoveel kleine dingetjes bedenken die een paar euro's besparen. Maarja een paar euro's maken samen veel euro's

16. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Maak lijstjes wat je voor de hele week gaat eten en haal alleen dat op, dan kan je de hele week eten voor 40-50 euro incl wasmiddel etc

17. missym

missym VIP lid

14 mei 2006
    7.750
    12
    38
    Ik doe ook mee aan zo'n spaarprogramma, nou dat duurt echt lang (en ik bestel ook bij de wehkamp en kantoorartikelen voor mijn werk via hun) dus 30 euro in een week geloof ik niet.

Sexueel getint sms/mail werk levert 100 euro per week op als je het gemiddeld 1,5 uur per dag doet.

18. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    ja, maar nergens betalen ze normaal uit, overal maar 5 cent de sms.

19. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Bekijk ook je zorgverzekering. In principe heb je bijna nooit een aanvullende verzekering nodig. Wij hebben alleen de basisverzekering. De ene keer tandarts betaal ik zelf wel. Verder valt alles onder de basisverzekering. En dan heb je toch ook nog je eigen risico.

Verder inderdaad de toeslagen aanvragen: huurtoeslag, zorgtoeslag en kindgebonden budget.
    Je weet dat de minst verdienende partner ook nog combinatiekorting krijgt?

20. jt82

jt82 Fanatiek lid

17 aug 2009
    1.628
    98
    48

Das gauw verdiend! hoe kom je daar dan bij!?:p;) ....

Alle folders napluizen en alleen dingen uit aanbiedingen kopen, bv vlees en dan invriezen, scheelt ook een hoop!

Deel Deze Pagina