Hallo, Ik heb vandaag mijn 2e echo gehad. Ik dacht dat ik 10 weken en 3 dagen was, maar uit de echo kwam 8 weken en 5 dagen. De vorige echo was 12 dagen geleden en daar kwam uit 7 weken en 6 dagen. Eerst was mijn verloskundige erg negatief. Ze zag een vertraagde hartslag en dat in combinatie met de achtergebleven groei gaf ze ons weinig kans. Maar opeens begon de baby als een gek te bewegen en op een neer te springen en toen sloeg zijn hartje weer normaal. Mijn verloskundige zei dat hij dan geen vertraagde hartslag had maar een onregelmatig hartslag maar dat dit wel normaal was. Maar toch is ie erg klein. Ik vond de verloskundige niet erg duidelijk over onze kansen, ze zei het is een heel erg goed teken dat ie beweegt maar dat ie zo klein is, is een slecht teken. Ik was totaal lamgeslagen, had toch wel wat anders gehoopt. Nu zou ik heel graag jullie mening willen over mijn echo. Is een onregelmatige hartslag echt normaal? En is er nog kans dat het goed komt. Ik heb hem toch echt zelf zien bewegen, en dat zag er zo mooi uit. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, ben toch wel onzeker geworden. De verloskundige zei ook nog dat ze hem moeilijk kon meten, en ze heeft 2x wat anders gemeten.
hoi Irene, ik begrijp je onzekerheid. Een hartslag die verschillend is is alleen maar goed, bij actief bewegen hoort een snellere hartslag. Dus dat is positief. Het kindje is gegroeid, dat is ook positief. Ik denk dat je gewoon minder ver zwanger bent dan je hebt gedacht. Ik vind het niet verontrustend, in 12 dagen tijd lijkt het kindje een week gegroeid. Dat kan vanwege meetverschillen. We weten dat je tot op 3 dagen nauwkeurig kunt meten, dat kan dus drie dagen twee kanten op zijn, dus de marge is een week. Ik zou me geen zorgen maken! Mirjam
Hoi Mirjam, Heel erg bedankt voor je reactie, dat waardeer ik erg. Ik ben wel een klein beetje gerustgesteld nu. Het feit blijft alleen dat ik bijna zeker weet wanneer ik ongesteld had moeten worden dus bijna de termijn niet fout kan hebben. Ik heb ook een zwangerschapstest gedaan op de eerste dag van mijn verwachte menstruatie (maar die kwam dus niet) en de test was positief, wel heel erg licht maar wel een streepje. Daarom maak ik me nog wel zorgen eigenlijk. Hiervoor heb ik een miskraam gehad en daarna was mijn eerste cyslus 5 weken en de cyclus daarna 27 dagen en daarna was ik zwanger. Ik vind het erg verwarrend allemaal en moet nog 2 weken wachten op de volgende echo. Maar als jij zegt dat het eigenlijk allemaal positief klinkt, dan probeer ik me daar maar aan vast te houden. Groetjes Irene
Nu wilde ik nog even wat vragen. De meting die vandaag was gedaan kwam uit op 1,99 cm. Daaronder stond 8 weken en 5 dagen. Ik ben erg benieuwd hoe groot de baby dan moet zijn bij 10 weken (wat ik volgens mij zelf zo ongeveer ben) en dan van kop tot stuit. Ik ben nl. erg benieuwd naar het verschil.
Ik heb mijn verloskundige nog maar eens gebeld en nu zei ze dat de echo zo onduidelijk was dat ze eigenlijk niets positiefs en niets negatiefs kan zeggen, behalve dan dat mijn kindje zo bewoog dat was heel positief. Maar ze kon hem niet goed opmeten enzo. Ik zou heel graag willen weten of dat normaal is dat het soms niet goed te zien is en waardoor dat dan zou kunnen komen? En kan het dat een verloskundige eerste denkt dat het hartje vertraagd is en dan weer normaal (toen ie begon te bewegen klopte zijn hartje weer heel normaal zei ze). Ik vind het zo vreemd allemaal.
Hoi Irene, het komt wel eens vaker voor dat het vruchtje niet goed te meten is. Hij kan net in een plooi van de baarmoeder liggen en zo de meting bemoeilijken. Ook kan hij gewoon niet goed liggen voor de meting, bijvoorbeeld heel krom. En soms is het beeld niet zuiver of sneewachtig. Ook dan kan er niet goed gemeten worden. Bewegingen zijn inderdaad een goed teken, maar ik kan je er dus ook geen zekerheid over geven. En wat betreft de hartslag, met beweging zie je inderdaad vaak dat de hartslag sneller gaat. Dat is normaal, maar ook hierover kan ik je geen uitsluitsel geven. Het is gewoon te hopen dat het hartje niet langzaam klopt omdat er toch iets niet goed zit. Maar al met al kan het enorm meevallen en zal de tijd het leren. Groetjes Brigitte
Heel erg bedankt voor de antwoorden. Ik heb inmiddels de angelsounds gekocht (apparaartje waarmee je de hartslag van de baby kan horen) omdat ik zo onzeker was. En heb inmiddels al twee keer het hartje gehoord. Het was ca 153 slagen per minuut, dus volgens mij is dat goed. Ik denk zelf dat dit een erg goed teken is en heb goede hoop, al blijf ik bang voor de echo die ik heb as woensdag.
Ik wilde jullie even laten weten dat ik inmiddels mijn 3e echo achter de rug heb en ben nog steeds verbaasd maar ik bleek opeens verder te zijn dan verwacht, nl. 12 weken en 3 dagen. Baby was al 5,48 cm, bewoog goed en hartje klopte. Ik ben nu dus echt supergelukkig zeker omdat ik dan ook aan de 3 maanden zit. Bedankt voor al jullie reacties! Irene