Stadsverwarming

Discussie in 'De lounge' gestart door manaolana, 27 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. manaolana

manaolana Niet meer actief

Zijn er hier meiden die stadsverwarming hebben?

Wij betalen € 130,- per maand en dat vind ik gewoon zo ontzettend veel! Dat is alleen voor warmte (verwarming en warm water) en huur van de boiler. Stroom nemen we elders af.

We zijn maar met z'n tweeën en werken beiden zo goed als fulltime en toen hier laatst een topic werd geopend over heb jij de verwarming al aan dacht ik echt: huh? Nog laaaang niet. Dus volgens mij zou ons verbruik helemaal niet zo hoog moeten zijn... Toch zegt de Eneco dat het klopt.

Volgens Eneco is ons jaarverbruik 54 GJ. Ben zo benieuwd hoe dat bij anderen is en wat jullie leefsituatie dan is.

Eneco maakt het ook totaal niet inzichtelijk... Bij mijn stroom kan ik iedere maand precies zien wat ik heb verbruikt maar voor de warmte is er niets te zien. Ik heb gewoon een onderbuikgevoel dat er iets niet klopt maar kan het niet onderbouwen en het frustrerende is gewoon dat je geen keus hebt bij de stadsverwarming!

Als ik stroom vergelijk met gemiddelden die ik overal op internet vind dan zitten we daar ruim onder. Maar qua warmte is het zo lastig vergelijken omdat al die gemiddelden over gas gaan.

2. linnim

linnim Fanatiek lid

24 mrt 2009
    2.027
    367
    83
    in nederland
    Ik heb net even voor je gekeken. Wij zitten tussen de 25 en 30gj per jaar. Hebben een hoekwoning uit 2007. Wat we precies betalen weet ik niet want wij hebben ook stoom van eneco. Betalen voor beide 165 per maand.

Wij zijn met z'n 3en. Ik werk 3 dagen en ben 4 dagen thuis. Hebben de verwarming nu sinds begin okt aan staan.

3. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.332
    113
    Amsterdam
    Wij verbruiken gem 35-40 joule per jaar en wik hebben een hoekhuis. Met elektriciteit erbij betalen we 140 euro per maand.

4. In your eyes

In your eyes Niet meer actief

Wij hebben ook stadsverwarming en dat is inderdaad gewoon verschrikkelijk duur. Bij ons heeft uiteindelijk de woningbouw ingegrepen en het binnen de huur opgenomen omdat er bij ons continu rechtzaken werden aangespannen tegen de jaarafrekeningen ;) Die begonnen bij 1600 euro bijbetalen per jaar, bovenop de maandelijkse kosten van minimaal 140.
    Nu scheelt het gelukkig echt veel omdat er dus een maximum zit aan wat de stadsverwarming mag doorberekenen, (ik dacht tot 900 bijbetalen) maar om diezelfde reden staat hier de verwarming dus echt nog uit en leven wij echt heel zuinig.
    Zo uit mijn hoofd betaal ik nu 78 euro pm voor een verbruik van 20-25 en dan de stroom los voor 16 euro pm (zonne-energie, geen gas en weinig apparaten).
    Heb overigens wel hoekhuiskorting, dus goedkoper dan dit is voor ons echt niet meer mogelijk, maar dan heb ik er dus echt alles aan gedaan om die kosten naar beneden te halen. Na de schrik van het eerste jaar dat ik hier woonde en 2 jaar bezig ben geweest met afbetalen van de jaarrekening kruip ik wel gewoon onder een dekentje. ;)

5. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

25 jul 2006
    3.369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    in ons nieuwe huis zit ook stadsverwarming. En ik moet zeggen dat ik met gas in mijn oude huis ook een hoop betaalde hoor. Een CV ketel stookt ook lekker weg.

In mijn oude huis betaalde ik voor gas en licht 180 euro. En wij zijn echt geen grote stokers. De oude bewoners daar waren wel stokers en betaalden 250 euro per maand. Dus als ik het zo lees is stadsverwarming voor ons dan goedkoper.

6. manaolana

Dank voor jullie reacties so far! Wij hebben ook een hoekhuis maar wel al wat ouder.

In your eyes, wij hebben een koophuis dus zal het zelf moeten gaan uitvechten met Eneco haha ;).

Wij hebben nu en boiler en overwegen om dat om te zetten naar een warmtewisselaar in de hoop dat dat in ieder geval besparing oplevert.

7. In your eyes

In your eyes Niet meer actief

Dat is wat dat betreft dan balen ja! Wij hadden (zo uit mijn hoofd) 60 rechtzaken en 250 handtekeningen, dan zijn ze over het algemeen wat sneller geneigd er iets aan te doen ;)

8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Hoekhuis vraagt in principe meer verwarming en ouder huis vaak ook.

Wij hebben ook stadsverwarming (nieuwbouw en tussenwoning) en betalen 110 euro per maand en moeten aan het eind vaak iets bijbetalen. Geen idee wat ons jaarverbruik is. We zijn met z'n vieren, er is zes dagen per week iemand thuis, waarvan we een dag meer stoken dan de andere vijf (mijn moeder past op en dat is een koukleum ;)).

9. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Ik werk bij een woningcorporatie en hier is de stadsverwarming ondergebracht bij EnNatuurlijk (was vroeger Essent) en hier betaald iedereen €125 aan stookkosten alleen. Dit vinden wij als woningcorporatie ook veel maar dit bedrag in minimaal en er valt niet over te praten met EnNatuurlijk. Ze hebben een monopolie positie helaas. Na een jaar wordt het verbruik wel aangepast maar alleen naar boven en nooit naar beneden.

10. FairyHunter

FairyHunter Niet meer actief

Wij gebruiken 28gj per jaar en zijn met zijn vieren.
    Wij betalen 175 euro per maand incl. stroom maar krijgen elk jaar terug. Moeten jullie bijbetalen?

Hoe groot is je huis? Onze is 130m2 en laagbouw.

11. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Wij betalen €80,- per maand incl kosten afleverset, verbruik ligt rond de 20-25 GJ per jaar met twee volwassenen en 2 kinderen. Ik werk niet, dus overdag ook verwarming aan.

12. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Wij verbruiken ook 20-25 gj.

13. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.465
    3.911
    113
    Vrouw
    Bij ons zijn de kosten als volgt opgebouwd:
    Vaste kosten:
    - Vastrecht warmte: €281,78 p.j.
    - Meterhuur: €24,78 p.j.
    - Huur afleverset: €149,56 p.j.

Variabele kosten:
    - Verbruik: €20,38 p/GJ

Wij verbruiken zijn 11 tot 14 GJ per jaar.

Wij betalen maandelijks €70 en krijgen vaak iets terug.
    Wonen in een tussenwoning, nieuwbouw uit 2012, met z'n 4-en en zijn doordeweeks 4 dagen thuis (overigens staat de thermostaat ongeacht of er iemand thuis is, altijd op dezelfde temperatuur).

Op zich vind ik de stadsverwarming prima, maar het alleenrecht van de leverancier staat me wel wat tegen. Wij hebben overigens geen Eneco.

14. manaolana

Oh jeetje... dan ben ik dus zo slecht nog niet af! Is er ooit overwogen om een zaak aan te spannen?

15. manaolana

Wat een grote verschillen allemaal zeg. Niet echt een lijn in te ontdekken. Ben bang dat ik me er maar gewoon bij neer moet leggen haha. En eventueel kijken wat ik zelf kan doen om te besparen.

Volgens mij hoef ik in ieder geval niet bij te betalen bij die 130 euro maar krijg er geloof ik ook vrijwel niets van terug.

16. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.465
    3.911
    113
    Vrouw
    Ik ben trouwens wel benieuwd hoe de kosten vast/variabel bij de anderen is opgebouwd.

17. manaolana

18. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Wow, mag dat echt? Ik dacht dat ze sinds kort een beperking erop hadden gelegd dat er een max aan zat?

Ik woon al 5 jaar in appartement van sociale woningbouw met stadsverwarming (75 m2, weinig thuis, heel weinig verwarming aan). Ik betaal 50 euro per maand, en krijg elk jaar geld terug.

Deel Deze Pagina