Oh ik bedenk met net iets evils... Ons huis ligt op een Pokémon gym, dus er komen hier regelmatig jongeren voor de poort staan. Als ik nou iets neerzet wat reageert op bewegingen... Een zombie-Pikachu of zo? Met enge geluiden. Maar ik ben bang dat de (buur)kinderen zich dan ook het leplazarus schrikken.
Vorig jaar was dat ook echt gaaf!! Hier in deze wijk kon je vorig jaar ook Trick or Treat doen. Ik heb op Ali een led slinger besteld van poempoentjes en ik wil mijn huis gaan versieren zodra ik beter ben! Had hier al bij Action gekeken, maar alle leuke dingen waren alweer weg. Heb voor mn zoon een Pikachu pak besteld en als hij wil gaan we dit jaar de stad in met die parade. Vorig jaar durfde hij niet. Ik hou wel van Halloween
Ik heb er helemaal niks mee en zal het (als christen) ook nooit vieren. Hier in het dorp leeft het ook niet echt, op school doen ze er niks mee, dus we laten het lekker gaan.
Mijn man komt uit Amerika, dus sinds wij samen zijn (al 13 jaar, wat gaat dat snel! ) vier ik ook Halloween. Wij gingen eigenlijk altijd op stap met Halloween, uiteraard in kostuum, naar bijv. een Irish pub. Was altijd wel leuk. Ik versierde ook altijd het huis, en twee jaar geleden zijn we naar Disneyland geweest voor Halloween. Dit jaar gaat het niet veel worden denk ik, aangezien ons kleintje waarschijnlijk net voor Halloween arriveert. (Hoewel m'n man nog altijd stiekem hoopt dat ze met Halloween geboren wordt )
Heb er op zich niks mee, maar de fright nights van Halloween leek me altijd erg gaaf, maar zo duur. Ze hebben dit jaar voor het eerst Boo at the Zoo in de oude dierentuin van Emmen en daar ga ik naartoe. Koste 7,50 en zijn allemaal acteurs en gaan ook ondergronds. Heb er nu al voorpret van, aangezien ik een echte schijtert ben.
Halloween is niet Amerikaans he... Maar om terug te komen op het topic, ik ben docente Engels en ga volgende week mijn lokaal versieren als heksenhol haha.. thuis hollen we pompoenen uit en versieren een beetje, mijn dochters houden nog niet van enge dingen 😋
Wat is Halloween? Het feest is in de 19e eeuw door Ierse immigranten naar Amerika gebracht, waar het nog altijd uitgebreid gevierd wordt. De Rooms Katholieken vieren op 1 November Allerheiligen, het feest van alle heiligen. De dag erna, op Allerzielen, worden de overledenen herdacht. Halloween is een typisch Amerikaans feest. Het wordt gevierd op 31 oktober. Historisch gezien heeft deze datum over de hele wereld een belangrijke betekenis. Het woord Halloween is afgeleid van All Hallows Eve. Er zijn verschillende ideeën over de afkomst van Halloween. De meest gangbare is dat Halloween de erfenis is van de Kelten. De Kelten vierden op 31 oktober het eind van het oogstjaar. Op 1 november begon het nieuwe jaar. De Kelten geloofden dat de geesten van de doden terugkwamen om bezit te nemen van de levenden. Dat is de reden waarom de dorpelingen vreemde kleren aandeden om zich onherkenbaar te maken en dode geesten af te schrikken. Verder maakten de mensen herrie in de buurt waar ze woonden. Ze probeerden daarmee de geesten weg te jagen. De Rooms-katholieken namen de gebruiken van de Kelten over en deden alsof die van hen zelf waren. De manier waarop de gebruiken werden uitgevoerd veranderen steeds meer in rituelen. Mensen geloofden steeds minder in het verkleden om de geesten te verjagen. Het verkleden veranderde daarom in een gebruik wat bij Halloween hoorde, maar zijn betekenis verloren had. De jaren rond 1840 werd het Halloweenfeest door Ierse immigranten naar Amerika gebracht. De gewoonte rond "trick-or-treat" (zeg: trikkor-triet, het betekent zoiets als "geef me iets lekkers of ik neem je te grazen") komt helemaal niet van de Kelten, maar van een negende eeuwse Europese gewoonte. Op 2 november (allerzielen) gingen de vroegere Christenen al lopend van dorp naar dorp overal bedelend om "zielen cake" (brood met krenten). Hoe meer cakejes een bedelaar kreeg, hoe meer gebeden deze beloofde te doen voor de dode familieleden van de gevers. Men geloofde dat de gebeden, zelfs van vreemden, de doden zouden helpen hun weg te vinden naar de hemel. De traditie rond de lampion (een Jack-o-lantern in het Engels) komt waarschijnlijk uit een Iers volkslied. Het verhaal gaat dat Jack, een dronkaard en een bedrieger, de duivel had bedrogen door hem in een boom te laten klimmen. Jack had een kruis op de boom getekend zodat de duivel in de boom gevangen zat. Als de duivel Jack niet meer lastig zou vallen, zou Jack hem weer vrij laten. Toen Jack dood was, mocht hij niet naar de hemel omdat hij zo slecht was geweest. Maar hij mocht ook niet naar de hel omdat hij de duivel had belazerd. In de plaats daarvoor gaf de duivel hem een enkel gloeiend houtje om zijn weg door het enge duister te verlichten. Het gloeiende houtje zat in een uitgeholde knol om het langer te laten gloeien. De Ieren gebruikten vroeger knollen als lantaarns.Toen de immigranten in Amerika kwamen, ontdekten ze echter dat pompoenen veel mooier zijn dan knollen om als lantaarn te gebruiken. Dus de lampionnen in Amerika werden uitgeholde pompoenen met een gloeiend lichtje erin.
I rest my case.. dit vertel ik al 16 jaar aan leerlingen maar dan in het Engels natuurlijk. De rooms katholieken namen trouwens niet echt de gewoontes over, ze probeerden door hun eigen feestdagen rond Keltische feestdagen te plannen de nadruk van de Keltische feestdagen af te halen en meer mensen te bekeren. Ze drongen zo hun geloof op en de Kelten werden afgeslacht. Toen de grote Ierse hongersnood kwam zijn er veel Ierse immigranten naar America geëmigreerd.. De knollen werden vervangen omdat er weinig te eten was (knollen waren eetbaar) en (sier)pompoenen overal te vinden waren. Het verhaal van Stingy Jack heeft meerdere varianten.. Heb zelf in Ierland gewoond en daar ligt de nadruk nog steeds meer op de geestenwereld, maar Halloween is echt Iers en niet Amerikaans. De Amerikanen hebben het ontzettend commercieel gemaakt, maar ja, daar zijn ze goed in..de kerstman is immers ook bedacht door The coke company..
Dat het niet Amerikaans is qua afkomst wist ik wel. Maar ik vind het net zo Amerikaans als de kerstman en die is toch echt afgeleid van onze eigen Sinterklaas. 😏 Ook al is de figuur verzonnen door coca cola. In Ierland wordt het volgens mij ook anders gevierd. Meer als vooravond van Allerheiligen ofzo (of Allerzielen, dat weet ik even niet).
Wij doen er zelf niet aan. Maar hier in het winkel centrum gaan de kindjes langs de winkels om snoep te halen. Bijna elk jaar lopen we door het centrum om te kijken ziet er dan zo gezellig uit
Die Amerikanen houden gewoon van een feestje 😜😆 geef ze eens ongelijk! Tip voor pompoenuithollers... zoek op Halloween carving templates, hol je pompoen uit, plak het template er op en ga met een (prik)naald over de lijnen heen. Papier er af en hoppa je kunt de figuur zo uitsnijden. En insmeren met vaseline!
Hahah ik heb het verhaal van internet gepikt dus weet niet of het helemaal klopt hoor Maar idd de Amerikanen zijn goed in alles commercieel uitbuiten, het is niet voor niks dat daar Valentijnsdag, Halloween, Kerst etc zo groot zijn. En dat daar de grote sterren vandaan komen. Ze zijn gewoon mega goed in marketing eigenlijk hahaha. Anyway, ik hou er wel van hoor! Maakt de donkere dagen een beetje gezelliger toch?
Ik ben gek op halloween. Vorig jaar naar fright night geweest. Ik vond het erg leuk en mooi. Het leukste vond ik toch wel de grote stoere jongens die keihard gillend wegrennen omdat er een "spook" in de buurt kwam Elk jaar op de camping waar ik sta is er een spooktocht, een paar keer gelopen en mijn man geholpen. Dit jaar heb ik zelf mee gedaan als spook bij een post, echt geweldig, vooral toen een volwassen meid zei; ik heb een beetje in mijn broek geplast
Ben vorig jaar naar fright night geweest en was leuk! Veel van mijn vrienden zijn Engels dus ik ga naar een feestje dit jaar
Sinds mijn 15e doe ik al iets aan Halloween en nu ik een zoontje heb die griezelen ook leuk vindt, doe ik er meer aan dmv versieringen etc. Op Halloween zelf bakken we griezelkoekjes en gaan we Nightmare before christmas kijken. Als mijn zoontje wat ouder is wil ik er nog meer aan doen en zelf een feestje organiseren met een spokentocht of dergelijke. De Halloween spullen laten wij altijd hangen voor 11 november en kleden wij de oprit extra aan. Ik zie hier in de buurt ook steeds meer kinderen in verkleding op 11 november en meer mensen die er qua versiering meer aan doen. Zo is 11 november toch wat leuker en gezelliger vind ik zelf.
Doen er nooit wat aan, hier is het dan ook echt 10 keer niets met halloween. Nooit geen kinderen aan de deur geen versiering niets. Vorig jaar was er wel een haloween tocht in de centrum maar weinig boeiend. Ik zou wel graag keer naar fright nights willen gaan enkel heb ik echt een hekel aan drukte dus ik doe het nooit. Vind het zo jammer