Halloween, wie doet er ook iets mee?

Discussie in 'De lounge' gestart door SushiLover123, 6 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Zoontje is de huizen langs geweest bij een vriendinnetje van hem in de straat. Daar waren heel veel huizen die meededen.

In onze eigen straat helemaal niets.

2. Lovelymom85

Lovelymom85 Actief lid

1 mei 2016
    330
    9
    18
    NULL
    NULL
    Met sint maarten hebben we daar een liedje voor... "hier woont juffrouw kikkerdril, die ons nooit wat geven wil" :)

3. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Dat ken ik dan weer helemaal niet (wel opgegroeid met Sint Maarten en nu dus ook ieder jaar ;)). Als iemand niet opendeed of geen snoepje of fruit had: jammer dan liepen we naar het volgende huis. Dan ga je niet als een kleuter staan dreinen, kom op zeg.

4. Lovelymom85

Lovelymom85 Actief lid

1 mei 2016
    330
    9
    18
    NULL
    NULL
    Nee wij ook niet, uiteraard... maar dat liedje bestaat!

5. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik vind dat inderdaad raar, ik zie niet in wat er nou zo vervelend kan zijn aan het geven van een snoepje aan een paar kids die het feestje wel vieren.

6. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Dat is het hele idee. TRICK or treat. No treat? Dan krijg je een trick. Belletje lellen, aan de deur rammelen, valt nog mee... In Amerika wordt je huis bekogeld met eieren of je tuin 'versierd' met toiletpapier.

Omdat Halloween hier nog niet zo leeft, zou ik dit hier ook helemaal niet doen. Veel mensen (zoals jij) weten niet dat het er bij hoort en ervaren het als onprettig. Ik heb mijn kinderen verteld, dat het ook wel kan dat iemand geen snoep in huis heeft of niks wil geven.

Overigens werd er bij één huis heel de kast ondersteboven gehaald, op zoek naar snoep. En bij een ander hadden ze geen snoep en vroeg de heer des huizes, of hij ook geld mocht geven! :$ Had niet gehoeven, maar ze kregen allemaal een muntstuk! (Mijn oudste een euro en de jongste 50 ct, maar dat verschil hadden ze echt niet door.)
    Vind ik niet hoor! Heb mijn kinderen ook verteld, ze mogen een snoepje geven, maar het hoeft niet. Dus toen ergens de deur open ging en iemand vroeg wat ze wilden, zeiden de kinderen in koor: "Een snoepje!" en mijn oudste zei er achteraan: "Maar het hoeft niet, hoor!" Hahaha, dan ben ik toch een beetje trots. :) En ook toen hij een mandarijntje kreeg en de andere kinderen riepen, dat het snoep moest zijn, en mijn zoon zei: Lekker!
    Wauw wat veel! Volgens mij bij ons in de straat maar 6. :D Maar misschien volgend jaar wel meer.

7. dreumesje

dreumesje VIP lid

7 jan 2014
    7.561
    1.863
    113
    Vrouw
    Hier wordt er in het dorp helaas niks aan gedaan.. :( Vind ik erg jammer. Ik had wel wat Halloween versiering voor het raam staan/hangen. De kids vonden dat geweldig!

8. Zweden

Zweden Bekend lid

14 nov 2011
    711
    79
    28
    Ja precies dit! Dochter heeft al weer zin in Sint Maarten.

9. lies276

lies276 Niet meer actief

Nee hoor, wij zijn er ook principieel op tegen en hebben een briefje op de deur gehangen dat ze hier niet aan hoeven te bellen.
    Het leeft hier ook amper, maar er liepen wel een paar kids door het dorp.
    Ze zijn niet aan de deur geweest.
    Waren ze wel gekomen, hadden ze niks gekregen.
    Principe is voor mij principe;)

10. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Wat grappig! Waar wonen jullie (ongeveer)?
    Hier in Amsterdam durven ze ook niet zomaar aan te bellen hoor.
    Met st maarten hang ik een lampion buiten, dan kunnen ze zien dat ze aan mogen bellen. Buurtschool & winkeliersver. hebben vorig jaar posters geregeld om dezelfde reden...

11. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Hier in de straat doen ze al jaren aan halloween. Je krijgt dan briefje in de bus en als je mee wilt doen of je dat briefje dan op die dag op het raam wilt hangen. Dat werkt hier heel goed. Huizen zonder briefje worden met rust gelaten.

12. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik vraag mij serieus af hoe de mensen die dan wel Sint Maarten vieren zouden reageren als er dan ook mensen open zouden doen, kindjes een liedje zouden zingen en dat die mensen dan zouden zeggen '' Nee sorry je krijgt niets ''

Ik kan het echt niet begrijpen. maar goed :)

13. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Precies zoals ik eerder al aangaf, jammer volgende huis beter. Dat lijkt mij heel logisch, maar goed.

14. lies276

lies276 Niet meer actief

Als je de achtergrond kent van Halloween, kun je denk ik wel snappen dat ik daar als christen echt helemaal niks mee te maken wil hebben.
    Je kunt kinderen best uitleggen dat Halloween niet door iedereen gevierd wordt en dat ze daarom niet overal aan kunnen bellen.

15. Billy60

Billy60 Niet meer actief

Wij doen er niets mee, wil niets met dat feest te makrn hebben ook. Er komt hier ook niemand aan de deur, zo wel, had ik niet open gedaan. Vindt t zo lullig om te zeggen aan het einde als ze wat verwachten dat ze niets krijgen. Doe dan gewoon niet open. Snoepje geven is voor mij ook meedoen, dus dat doe ik niet.

16. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Apart

In Amerika zijn ze vaak erg christelijk en hebben dit feest al heel wat jaren.

Maakt het dan verschil wat voor christen? Het is toch allemaal hetzelfde?

17. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Wat doen jullie met Sint Maarten? Of Driekoningen?

18. Haha, het valt mij steeds meer en vaker op dat mensen voornamelijk geloven wat hen uitkomt en wanneer het hen uitkomt.

Toen ik googlede, was 'allaboutgod.nl' de eerste hit en daar staat dit;

Gevolgd door enorme lappen tekst over je kinderen over de 'Christelijke wortels' van Halloween te vertellen en 'Christelijke Halloween-gedichten'.

Er komen trouwens ook hits naar boven (onder andere van refoweb :D ) waar erg duidelijk gemaakt wordt dat Halloween echt niet kan en absoluut iets heel verschrikkelijks is.

Dus tja, vind je Halloween wel gezellig, dan blijf je bij het eerste standpunt. Vind je het niks, dan link je door naar refoweb en is dat je argument om er absoluut niet aan mee te doen.. Net wat jou het best uitkomt, dus.

19. hollandsenieuwe

hollandsenieuwe Niet meer actief

Er zijn verschillende stromingen binnen het christendom, maar ik geloof dat het verboden is hier op het forum over uit te wijden, maar daar zijn de verschillen aan te wijten.

Kan mij wel voorstellen dat het lastig is hoor om dat verschil te zien als "buitenstaander" Als je vragen hebt mag je mij rustig een pb doen hoor, daar sta ik zeker voor open, maar denk dat het niet handig is om hier op het forum over in discussie te gaan ;)

20. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Ik weet van schoonfamilie uit Amerika dat ze baptisten zijn en dus wel redelijk gelovig. Maar ze hebben met Halloween geen problemen.

Het is geen discussie alleen de vraag welke stroming er dan anders tegenover staat.

Ik weet wel dat protestantse mensen geen boeken van bijvoorbeeld Harry potter mogen lezen...omdat het iets met magie te maken heeft.

Deel Deze Pagina